Street Fighter X Tekken | Gamer.nl

Street Fighter X Tekken | Gamer.nl

Street Fighter en Tekken. Samen, in één game. We moeten er nog even aan wennen, maar wat is het toch heerlijk om samen met Ryu en Law iedereen tot moes te meppen! Of eigenlijk met ieder ander duo dat tot voor kort nog tot de verbeelding sprak vooreen ieder die deze twee vechtseries een warm hart toe draagt. Want met Street Fighter X Tekken heeft Capcom niet alleen twee werelden met elkaar verenigd die eigenlijk al sinds mensenheugenis tegenover elkaar staan, ze hebben en pa ant het hele Street Fighter-gebeuren een flinke boost gegeven.

Een hele prestatie, want het is zeker niet eenvoudig om een al uitstekende game toch nog een fri e draai te geven, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. En Capcom doet het schijnbaar met weinig moeite. Street Fighter X Tekken voelt namelijk vertrouwd aan. Zeker voor de Street Fighter-fans die uiteindelijk nog steeds een variant op Street Fighter 4 spelen (hopelijk brengt Namco snel Tekken X Street Fighter uit). Maar ook ontegenzeggelijk voor de Tekken-fans die hun specifieke gameplay ook in deze mash-up kunnen verwachten. De zeer specifieke bewegingen die je met een perfecte timing moet uitvoeren, blijven eigendom van de Street Fighter-personages, terwijl de vloeiende knoppencombinaties en combo’s wat meer bij de Tekken-personages horen.

Tikkertje met verlof

We zeggen nadrukkelijk ‘wat meer’, omdat Capcom wel degelijk rekening heeft gehouden met de komst van Tekken wat betreft de gameplay. En dat moet ook wel, want naast de toevoeging van Tekken is de nieuwe Tag-opzet (twee tegen twee spelers) ook heel anders dan we gewend zijn. Het maakt de game in ieder geval een stuk sneller dan Street Fighter 4, of in ieder geval zeker een stuk intenser. Om het maximale uit de game te halen, is het namelijk zaak om zo snel mogelijk het gebruik van twee personages onder de knie te krijgen.

Zodra je af bent van het wi elen tu en twee vechters op de gewone manier (indrukken van knoppen die voorheen gebruikt werden voor de focus-beweging) besef je dat juist het maken van knoppencombo’s de meest waanzinnige acties opleveren. Een beetje op de Tekken-manier dus. Zo lever je met het drukken op de sla- of schop-knoppen in volgorde van kracht een Cro Rush op, waarmee je de tegenstander na een paar raken klappen hoog de lucht in slaat, wi elt van personage (een zogeheten launch) en daarmee de combo heerlijk mag afmaken.

Maar daar blijft het niet bij. Wie de bekende Gauge-meter tot één balkje vult, kan bijvoorbeeld een Cro Cancel of een Switch Chance uitvoeren. Waarbij de eerste zorgt voor een counterbeweging die naadloos overgaat in een spelerswi el en de tweede die wi el in de lucht uitvoert. Spaar je door voor een volledig gevulde Gauge-meter, dan behoort de Cro Art tot de mogelijkheden. Ken je de Ultra’s uit Street Fighter nog? Die zijn in dit deel omgetoverd tot een Super Art, en in een Cro Art krijg je de kans om beide vechters deze gruwelijke beweging achter elkaar te laten uitvoeren. Succes verzekerd!

Het is dus duidelijk dat je ook in Street Fighter X Tekken goed moet letten op je Gauge-meter. Nog meer dan in deel vier moet je verstandig met deze kracht omgaan, om niet op het verkeerde moment al je kruit te verschieten. Helemaal nu de tegenstander kan wi elen wanneer een personage bijna het loodje legt. Mocht je zelf in het nauw komen, dan kan de Pandora-modus je mi chien nog helpen. In deze modus offer je een van je vechters op om vervolgens de ander in een soort van overdrive te zetten. Deze overdrive-modus werkt echter maar tien seconden. Lukt het je niet voor die tijd de tegenstander k.o. te slaan, dan is het onherroepelijk game-over.

Gems en combo’s

Overigens is het wel duidelijk dat Capcom gekozen heeft voor een wat meer toegankelijkere gameplay, getuige de tutorial die je voor het eerst in een Street Fighter-game moet doorlopen. Niet dat we het heel erg vonden, gezien de nieuwe gameplay-elementen, maar opvallend is het zeker. Helemaal wanneer je het nieuwe Gem-systeem ontdekt, waarmee je jouw vechter kan afstellen aan de hand van je persoonlijke vechtstijl. Gems zorgen er bijvoorbeeld voor dat je ingewikkelde combo’s met één druk op de knop uitvoert, of dat je voor een bepaalde tijd meer schade uitdeelt.

Het leuke aan de Gems is dat ze ook alleen maar werken door een bepaalde doelstellingen te behalen, zoals het uitdelen van een specifiek aantal schoppen of het inca eren van een bepaalde hoeveelheid schade. Spelers die onervaren zijn kunnen een Gem eenvoudiger activeren door klappen te vangen. Bovendien kan de tegenstander absoluut niet zien welke Gem je activeert tot het te laat is. De Gems die er onder andere voor zorgen dat je altijd kan ontsnappen uit een throw of een Super Art veel sneller uitvoert, zijn duidelijk bedoeld voor echte nieuwkomers en zullen soms ietwat frustrerend aanvoelen voor de ervaren spelers die ze tegen zich krijgen. Maar dit gezegd hebbende, zien we ook voor hen nieuwe tactische mogelijkheden. De Gems zijn echt talrijk en wie een beetje puzzelt kan de ideale combinatie voor zijn vechter maken.

Het nieuwe Gem-systeem en de Tag-bewegingen zorgen mi chien wel voor een ietwat meer toegankelijke aanpak, ze brengen ook veel meer diepgang en tactisch vernuft in het spel. De game is innoverend en dat zien we niet vaak in een vechtgame. Dat het allemaal soms wat makkelijk aanvoelt (zo konden we in Arcade door gebruik van Ryu’s Hurricane kick bijzonder veel tegenstanders verschalken en zijn sommige krachtige bewegingen wel erg eenvoudig uit te voeren) doet daar weinig aan af. Een potje bestaat niet langer uit alleen maar strakke bewegingen uitvoeren in een perfect getimede volgorde, je zal onder meer moet kiezen wanneer je jouw teamgenoot inzet en welke Gem je kiest. Alles vergt een iets andere aanpak en een andere manier van ‘denken’.

Iets wat uiteraard ook geldt voor het online gedeelte dat in Street Fighter X Tekken vooral draait om het Tag-gebeuren. Het is jammer dat we last hadden van lag, maar buiten dat biedt de multiplayer een scala aan uitdagende modi en de kans om dit keer echt samen te vechten. Zo kun je in de Briefing Room samen met een vriend al je tactieken oefenen, om deze vervolgens in de praktijk tot uitvoer te brengen. En laten we niet vergeten dat je nu met maximaal vier man helemaal los kunt gaan. Ofwel op de bank of online in de party-mode.

Street Fighter X Tekken is in ieder geval geslaagd voor de test ‘Vechtgame van het jaar’, zelfs als je weet dat Street Fighter 4 toch net ietsje beter is. Uiteindelijk voelt deze game wat completer aan en draait 'ie meer om die zeer karakteristieke, zeer uitgebalanceerde Street Fighter-gameplay. Maar desondanks voelt deze nieuwe versie zeer geslaagd aan en krijgen we een heel scala aan nieuwe bewegingen, ingenieuze gameplay-elementen en maarliefst 38 speelbare vechters! Capcom heeft gegokt en glorieus gewonnen met een fri e aanpak en een geheel andere kijk op hun bestaande franchise. Chapeau!