Story of Seasons | Gamer.nl

Story of Seasons | Gamer.nl

De basis voor Story of Seasons verschilt niet van vorige Harvest Moon-titels: een hoofdpersoon is het leven in de stad helemaal zat en verhuist naar het platteland om daar een nieuw leven op te bouwen. Daar leert hij of zij de fijne kneepjes van het zware vak, start eventueel een gezin en groeit uit tot de beste boer of boerin die het dorpje ooit gezien heeft. Toch brengt Story of Seasons genoeg vernieuwing om het spel interessant te maken voor zowel oude als nieuwe fans.

Story of Seasons is de eerste game die de Harvest Moon-titel officieel niet draagt, maar die voor fans ongetwijfeld als een kla ieke Bokujo Monogatari – zoals de serie in Japan heet – aanvoelt. Aan het begin geeft het spel de optie om op twee verschillende moeilijkheidsgraden te spelen, waardoor op de laagste stand de game iets makkelijker wordt om te spelen. We creëren een eigen personage en worden geïnstrueerd over het leven als beginnend boerin. Het spel komt erg traag op gang, wat ervoor zorgt dat we na een handvol uren ons afvragen of we iets verkeerd doen of het doel van het spel na al die jaren niet meer snappen. Na een veel te lange tutorial-periode beschikken we over een eigen boerderij en over vee. Beide hebben liefde en toewijding nodig.

Story of Seasons

Minder tijdrovend

In Story of Seasons zijn voornamelijk aanpa ingen aangebracht aan het planten en oogsten van gewa en en alles wat daarbij komt kijken. In vorige Harvest Moon-games plantten we deze per stuk of in groepen van drie stuks. In Story of Seasons gaat het planten, onderhouden en oogsten van de gewa en een stuk sneller doordat dit in groepen van negen gaat. Door die verandering wordt het daadwerkelijke boerenleven een stuk minder tijdrovend, wat tijd overlaat voor andere dingen die verder in en rondom het dorpje te doen zijn.

Zo zijn er meer dan genoeg maandelijkse festivals waar we als speler in kunnen participeren en is er zoals gewoonlijk de mogelijkheid om met bachelors of bachelorettes in het huwelijksbootje te stappen. Het opbouwen van relaties gaat traditiegetrouw via het geven van gewenste cadeautjes en het voltooien van zogeheten flower events, die de connectie tu en de hoofdpersoon en hun geliefde kan verbeteren of verslechteren. Daarnaast introduceert Story of Seasons een nieuw rivaliteitensysteem en een ware safari om exotische dieren in te houden.

Story of Seasons

Rivaliserend oogsten

Het nieuwe rivaliteitensysteem heeft zijn basis in het gebruiken van velden om op te oogsten. Eens in de zoveel tijd komt er een stuk grond vrij dat iedere boer of boerin in het spel mag gebruiken. Op het moment dat een ander dit stuk grond wil gebruiken, wordt er gekeken wie de meeste producten per dag verscheept of wie een jaarlijks evenement wint. De winnaar krijgt gedurende een bepaalde periode exclusieve toegang tot het veld, waardoor er extra en bijvoorbeeld betere gewa en worden geproduceerd.

Het verschepen van producten gaat niet zoals van oudsher bekend uit Harvest Moon-spellen via een shipping box. Producten worden in deze nieuwe titel verkocht aan buitenlandse verkopers die naar Oak Tree Town komen. Zij zoeken regelmatig specifieke items die meer geld opleveren, wat ervoor zorgt dat we als speler beter kunnen plannen en meer tijd stoppen in het voortbrengen van productie. Het is een fijne toevoeging aan een ietwat oud systeem dat bij menig Harvest Moon-speler in het geheugen gegrift staat.

Story of Seasons

Struikelpunten

Tegelijkertijd brengt die nieuwe manier van werken de nodige irritaties met zich mee. Aan het begin van het spel is er namelijk maar één verkoper op bepaalde dagen beschikbaar. Het komt vaak voor dat we dagenlang met een gigantische hoeveelheid gewa en en voorwerpen rondlopen, omdat die niet kan worden verkocht. We lopen daardoor inkomsten mis, waardoor andere dingen als blauwdrukken om bijvoorbeeld een kippenhok te bouwen telkens aan onze neus voorbij gaan. De prijzen van die blauwdrukken – die nodig zijn voor onder andere het bouwen van een keuken, een groter bed en het bovengenoemde hok – zijn daarbij belachelijk hoog en absoluut niet toegankelijk.

Een ander struikelpunt is het feit dat sommige festivals soms erg oneerlijk overkomen – tot op het onmogelijke af. Denk daarbij aan een wedstrijd vi en vangen, waarbij we een uur kwijt zijn aan een locatie zoeken en de winnaar met een onmogelijke voorsprong wint. Het zijn kleine details, maar die zijn er genoeg om het irritatielevel dermate op te schroeven. Omdat het spel langzaam begint, bestaat de gameplay in de beginfase vooral uit het verliezen van dit soort competities, het constant verzamelen van standaard voorwerpen en het aanhoren van dezelfde gesprekken van andere personages.

Story of Seasons

It’s-A-Me: Progre !

Hoewel het spel langzaam op gang komt, wordt het intere anter zodra we meer geld en mogelijkheden tot onze beschikking krijgen. Het spel telt zelfs Nintendo-gerelateerde items, zoals een 1-Up paddenstoel die ervoor zorgt dat de gewa en sneller groeien en dus te oogsten zijn. Daarnaast kunnen we later juwelen en edelmetalen verzamelen, wat opnieuw dat typische Harvest Moon-gevoel opwekt. Hoe verder we in het spel komen, des te intensiever het wordt en dat is een welkome verandering ten opzichte van het slaapverwekkende tempo aan het begin van het spel. Het is dan pas dat we het gevoel krijgen dat we een echte Harvest Moon spelen en gelukkig blijft dat zo.

Story of Seasons is een leuke en waardige titel in de serie, ongeacht of het spel de titel officieel wel of niet draagt. Het trage begin en de gelimiteerde opties die de game aanvankelijk telt zorgen voor de nodige irritaties, maar met inspanning en tijd wordt die sleur doorbroken en bevinden we ons binnen de kortste keren weer in een typische en verslavende Harvest Moon-game.

Story of Seasons komt op 31 december uit voor Nintendo 3DS.