Steel Fury: Kharkov 1942 | Gamer.nl

Steel Fury: Kharkov 1942 is detweede tanksim in korte tijd van Lighthouse Interactive. De eerste,WWII Battle Tanks, viel onder de noemer 'voor de fans' en bood nietgenoeg om blijvend te imponeren.Mi chien legt Steel Fury meer op tafel. Wederom worden we naar hetOostfront van de Tweede Wereldoorlog getransporteerd. Ditmaal mogenwe spelen met de Ru ische T34, de van oorsprong Engelse Mk.IIMathilda en de Duitse Panzer IV.

Steel Fury maakt direct al een betere,geliktere indruk dan WWII Battle Tanks. Mi ies worden voorafgegaandoor fragmenten uit de Tweede Wereldoorlog met een bijbehorendverhaaltje. Het daaropvolgende scherm toont een overzichtelijkeplattegrond van de situatie en een beschrijving van strategischepunten. Dit zorgt ervoor dat je een stuk beter voorbereid enbovendien een stuk gemotiveerder begint aan een mi ie. Deontwikkelaar heeft bovendien gedacht aan de minder ervarentankbestuurder. Hulpmidddelen zoals het aangeven van de doelen op hetscherm en een versimpelde besturing zijn zeer behulpzaam bij hetonder de knie krijgen van deze sim.

Ook grafisch ziet SteelFury er beter uit dan zijn tegenhanger. De tanks mogen van binnenmi chien iets minder gedetailleerd zijn, de omgevingen zien er juistbeter uit. De landschappen zijn net wat kleurrijker en weelderigeraangekleed. Ik wil niet zeggen dat de game er grafisch spetterenduitzien, maar het totaalplaatje overtuigt.

Op realisme isechter niet ingeboet. Je zult echt de tijd moeten nemen om te lerenrijden met de diverse tanks. Dit komt mede door de ingewikkeldeknoppenconfiguratie, maar ook de mogelijkheid om de positie te kunneninnemen van elke lid van de tankcrew maakt het spel lekker complex.De AI neemt gedeeltelijk de andere functies voor zijn rekening. Hetis echter niet mogelijk de andere functies geheel aan de AI over telaten. Zelfs al ben je van plan de mi ies te spelen als schutter danzul je nog steeds de rol van commandant gedeeltelijk op je moetennemen. Het is namelijk altijd aan jou om te bepalen welke richting,en hoe hard, de tank opgaat. Dit voorkomt dat je je helemaal kunttoespitsen op één specifieke taak. Zolang de AI nietbeter wordt, zal multi-tasking binnen dit genre altijd eenprobleem blijven.Een ander realistisch aspect is demogelijkheid om je troepen te commanderen. Door naar de plattegrondte gaan, kunnen aan voertuigen en infanterie orders worden gegeven.Hele routes kunnen op de plattegrond voor je manschappen wordenuitgestippeld. Het nadeel van deze extra functie is wel dat de albehoorlijk ingewikkelde gameplay nog ingewikkelder wordt gemaakt.Zeker als je nagaat dat alles op je plattegrond zich real-timeafspeelt. Gelukkig redden je troepen zich ook redden zonderstrategische orders. Vaak zul je daarom geen toevlucht nemen tot dezekaart.

Een tanksim blijft waarschijnlijk altijd droge kost.Toch heb ik meer plezier beleefd aan het spelen van deze game dan aanWWII Battle Tanks. Niet alleen zijn de hogere productiewaardenhiervoor verantwoordelijk, maar ook de mi ies zelf. Deze voelendynamischer aan. Zo is er alleen al de infanterie die met je tank meerent en mee vecht en dekking zoekt in het gevecht tegen de vijand.Dit staat in schril contrast met de plastic soldaatjes die je inBattle Tanks aan de horizon zag wegrennen. Gevechten willen nogaleens een abrupt einde hebben. Zo komt het vaak genoeg voor dat jeonverwacht uitgeschakeld wordt door een vijand die je totaal over hethoofd hebt gezien. Wederom erg realistisch, maar het geeft geenvoldoening. Dit geldt ook voor het succesvol afronden van een mi ie.Vaak ben jij niet degene die het laatste schot afvuurt, waardoor hetgeen uitzondering is dat je lekker aan het rondtuffen bent en ineensde vijand is verslagen.

Steel Fury kent wel genoeg aspectendie het doet uittorenen boven het kale Battle Tanks. In Steel Fury ishet bijvoorbeeld mogelijk bestaande mi ies aan te pa en en compleetnieuwe mi ies op te zetten. Deze editor is niet echt simpel, maarmet enig doorzettingsvermogen kun je leuke mi ies op touw zetten.Een minpunt is dat Steel Fury in tegenstelling tot zijn concurrentniet online en daardoor ook niet in coöp-modus is te spelen. Ikblijf het jammer vinden dat de ontwikkelaars van deze sims niet demogelijkheid benutten om online samen één tank tebesturen.