SteamWorld Heist

Stomend hete strategie

Geschreven door Thijs Barnhard op

• SteamWorld Heist weet met hetzelfde stijltje als zijn voorganger een uitstekende strategiegame neer te zetten. Met een singleplayer van de perfecte lengte, uitdagende missies en genoeg diepgang om iedere missie op je eigen manier aan te pakken is dit een uitstekende instapper voor spelers wie soortgelijke games eerder niet konden bekoren.
    Score: 85 Uitstekend
    • Bonte grafische stijl, unieke wereld en personages, uitstekende 2D strategische gameplay
    • Missieopzet valt een beetje in herhaling, beperkte opslagruimte is irritant

SteamWorld Dig was een prettige verrassing: een Metroidvania vermomd als game waarin je als een kleine robot steeds dieper en dieper naar het middelpunt van een stoffige planeet graaft. De game wist met een constante stroom aan upgrades de hele tijd je aandacht erbij te houden, hoe monotoon het breken van blokken uiteindelijk ook werd. Door zijn korte speelduur werd dat nooit echt vervelend, maar Dig was wel een game die rond het einde door al zijn ideeën heen was.

SteamWorld Heist komt wat dat betreft een stuk zelfverzekerder over. Het spel speelt zich af in hetzelfde gevaarlijke universum waarin op stoom draaiende robots koste wat kost proberen te overleven. Het steampunk-stijltje van de ruimtestations en ruimteschepen gecombineerd met de cowboyachtige houding van de meeste robots zorgt ervoor dat de hele game een beetje aanvoelt als een soort vreemd vervolg op Firefly. Met Metroidvania’s heeft het echter niets te maken, SteamWorld Heist is namelijk een heuse strategiegame.

Toegankelijk, niet oppervlakkig

Heist is nog het beste te omschrijven als een soort 2D XCOM zonder dat je teamgenoten permanent sneuvelen nadat ze het loodje leggen. Die twee dimensies gecombineerd met het feit dat geen robot verloren gaat zorgt ervoor dit spel uitstekend geschikt is voor iedereen die zich op het eerste gezicht niet zo geroepen voelt door het genre.

SteamWorld Heist mag dan wel toegankelijk zijn, oppervlakkig is de game zeker niet. De ruimteschepen die je zelf samengestelde team van roestig uitschot en mislukte helden binnenvallen worden in de meeste missies op een willekeurige manier in elkaar gezet met platformen, olievaten en ladders. De positie die je de verschillende robots laat innemen tussen al deze objecten bepaalt hoe kwetsbaar je bent voor vijandelijk vuur.

Op elkaar schieten werkt met beurten, maar het richten moet je helemaal zelf doen. Dat maakt het extra pijnlijk wanneer een kogel alleen het hoofddeksel van een tegenstander raakt, maar in tegenstelling tot XCOM is het dan wel helemaal je eigen schuld. Kogels kunnen bovendien afketsen tegen muren waardoor een gemist schot niet altijd als verloren beschouwd hoeft te worden.

Met twee dimensies weet SteamWorld Heist alsnog de nodige diepgang toe te voegen aan de strategische strijd door hoogteverschillen en dekking een grote rol te laten spelen. Bovendien verdien je met iedere overval op een vijandig schip water (de valuta van robots die op stoom draaien) en nieuwe wapens. Pistolen, machinegeweren en bazooka’s hebben ieder zo hun nut. Alleen met explosieven op pad gaan is bijvoorbeeld een verkeerde beslissing. Niet alleen worden ook de robots in jouw team geraakt door de ontploffing, kostbare dekking wordt er ook mee opgeblazen.

Perfect draagbaar

SteamWorld Heist is met zijn in brokken opgedeelde missiestructuur bovendien bijzonder geschikt voor de 3DS, die na een succesvolle missie weer dichtgeklapt kan worden. Hoeveel gestolen goederen je binnenhaalt na iedere aanval is ook afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de missie en hoe succesvol je hem weet te volbrengen. Robots die van ellende uit elkaar vallen of teveel buit laten liggen kosten je uiteindelijk op je score. Hoe lastig een missie is, is altijd vooraf te selecteren en voor wie op zoek is naar echte uitdaging zijn er speciale extra moeilijke missies te vinden in de verschillende sterrenstelsels.

De gevechten van SteamWorld Heist steken goed in elkaar, maar het zijn de wereld en de personages die hem bevolken die echt de show stelen. De drie verschillende facties waar je het tegen opneemt bestaan uit bij elkaar geschraapte robots, arrogante op diesel draaiende machines en een eeuwenoud ras van op elektriciteit draaiende vijanden die ieder hun stukje van het universum bevolken. Ze zien er stuk voor stuk anders uit en vormen op hun eigen manier ook een ander soort bedreiging.

Heist is ondertussen op zijn charmantst tussen de gevechten door. Bezoekjes aan vage buitenaardse kroegen en schimmige winkeltjes leveren vaak nieuw bondgenoten op en hier en daar zelfs een extra missie. Dat het voor of na een missie mogelijk is om ook een praatje aan te gaan met de crewleden van je schip zorgt dat deze figuren echt een beetje tot leven komen. Best knap voor een cast bestaande uit roestig oud metaal.

De ongeveer tien uur durende campaign van SteamWorld Heist toont op een gegeven moment wel zijn tekortkomingen. Zo kun je maar een beperkt assortiment aan wapens en andere upgrades opslaan en moet extra ruimte gekocht worden in winkeltjes. Dit voelt voornamelijk als een overbodige beperking. Ook de eentonige missiestructuur begint rond het einde op te vallen. Net iets te vaak is de heist een non-stop aanval van vijandige troepen die maar blijven komen totdat de hele crew geëvacueerd is. De eerste keer voel je je behoorlijk onder druk gezet, de tweede, derde en zesde keer is het vooral bekende koek.

SteamWorld Heist is nu uit op 3DS. De game verschijnt in 2016 ook op pc, PlayStation 4, PlayStation Vita en Xbox One.

Bron: null

Meer dan 16 miljoen exemplaren verkocht van Tales Of-serie De wereld redden en herbouwen in Dragon Quest Builders