Starsky & Hutch (PS2) | Gamer.nl

Een game weet vaak een stuk beter te verkopen wanneer er een flinke licentie aan vast zit. Bij elke Hollywood blockbuster die er van de lopende band rolt is er wel een grote uitgever die er met de filmlicentie vandoor gaat. Voor kleinere uitgevers zit er dan ook niets anders op dan genoegen te nemen met de iets mindere films, of licentie te nemen op een film of serie uit vervlogen jaren. Zo kocht Empire Interactive de rechten op van Starsky & Hutch, een tv-serie welke gedurende de tweede helft van de jaren 70 op tv te aanschouwen was. Wij bekeken of men met deze licentie een fatsoenlijke game wist te maken.

Starsky & Hutch vertelt het verhaal van undercover politieagenten David Starsky en Ken Hutchinson, oftewel Hutch. Dit duo bestrijdt de misdaad in het met criminelen bezaaide Bay City vanuit hun knalrode Ford Torino. Het spel biedt een drietal seizoenen met elk zes afleveringen, welke op volgorde afgewerkt dienen te worden. Het verhaal ontwikkelt zich door de levels heen en ontwikkelt zich vrij voorspelbaar. Zo snel je een misdadiger achter de tralies hebt weten te krijgen zal deze namelijk de naam van degene boven hem loslaten. Deze dient dan in de volgende mi ie gepakt te worden. Er zijn wel enkele uitzonderingen, maar dit is zo ongeveer wat je qua verhaal verwachten kunt.

Single- of multiplayer?

Doch Starsky & Hutch schaf je niet aan vanwege het verhaal, maar vanwege de coole achtervolgingen, jumps en drive-by shootings. Heel het spel wordt namelijk vanuit de auto gespeeld en meestal betreft het hier de rode Ford Torino, al zal je soms ook in een ander vehikel stappen. Wanneer je in je eentje speelt zal je zowel het schieten als het rijden voor je rekening nemen. Rijden geschiedt simpelweg via de linker analoge stick. Schieten gaat via een auto-aiming systeem welke het dichtstbijzijnde target uitkiest, ongeveer in de richting van waarin je rijdt, en schoten los je door op de L1 knop te drukken.

Met twee spelers gaat het allemaal iets anders in zijn werk. Hierbij neemt namelijk een speler de controle over het stuurwiel terwijl de andere, of met de controller of met een lightgun, het schieten voor zijn rekening neemt. Met de controller is dit niet echt een leuke bezigheid te noemen omdat je niet echt nauwkeurig kan mikken. Een kleine tik tegen de analoge stick betekent vaak een vrij grote beweging op het scherm. Daar komt bij dat je ook nog eens aan een hoge snelheid over de weg raast waardoor alle objecten die je probeer te raken ook nog eens heen en weer bewegen. Niet echt makkelijk. Met een lightgun is dit natuurlijk een veel leukere ervaring en het teamwork zorgt voor een erg unieke game-ervaring.

Een stad vol mi ies

Starsky & Hutch speelt zich af in een gigantische, interactieve stad welke niet onder hoeft te doen met deze uit de laatste twee GTA games. De stad is aardig gevarieerd en kent zowel industriële als residentiële gebieden. Ook is de gebruikelijke luchthaven, strandboulevard en autobaan in de stad te vinden. Het verkeer gaat gewoon zijn gangetje en voetgangers lopen rustig over de stoep. Deze laatste kunnen trouwens niet aangereden worden maar springen op het laatste moment weg, iets wat we kennen uit de Midtown Madne games en wat het spel een stuk geschikter maakt voor kinderen dan Midnight Club 2 of Grand Theft Auto.

Bij de meeste mi ies is het de bedoeling een of meerdere auto's tot stoppen te dwingen. Dit doe je simpelweg door er net zoveel schoten op te lo en tot ze ontploffen en dat zijn er heel wat. Tijdens de achtervolging kom je allerlei objecten langs en op de baan tegen welke de nodige voordelen met zich mee brengen. Zo zijn er een aantal bonus-iconen welke je snelheid vergroten, je schoten dubbel zo schadelijk maken of je meer grip geven. Dit maakt de achtervolging natuurlijk heel wat makkelijker. Om een tegenstander goed raak te kunnen schieten moet je er immers geen kilometers achter rijden.