StarDrive 2

Vergeet je handdoek niet!

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

• <p>StarDrive 2 is een degelijke turn-based sciencefiction-RTS. Een uitgebreide tutorial voert je naar een fantasierijk melkwegstelsel waarin galactisch kolonialisme je voornaamste doel is. Soms maakt de game rare sprongen en soms lijkt het zelfs helemaal geen kant op te gaan, maar met een kunstmatige intelligentie die je niks gunt en toffe maar pittige sterrenslagen vereist StarDrive 2 dat je je op je strategische best laat zien. En daar kun je lang zoet mee zijn.</p>
    Score: 70 Goed
    • Spreekt tot de verbeelding, heel gedetailleerd, scheepbouw, lastige gevechten, geinig
    • Soms onduidelijk, soms doelloos, soms onoverzichtelijk
StarDrive 2 van Zero Sum Games probeert goed te maken waar het bij zijn voorganger mis ging. Grafisch ziet de game er gelikt uit, met een sterrenkaart die tot de verbeelding spreekt en ruimtegevechten die je het liefst wilt pauzeren om er eens goed naar te kijken. De game diept zich met één klik op de knop tot in de puntjes uit. Het is vervolgens aan jou zo casual of zo gedreven te spelen als je wilt. Met een game die zo gedetailleerd en fraai gepresenteerd is als deze, zou het zonde zijn als je er niet rustig voor gaat zitten en jezelf een ongemeten tijdlang verliest in je eigen galactische imperium.

De sterren voorbij

Onze Melkweg is thuis aan meer dan alleen mensen. In StarDrive 2 kies je uit negen beschavingen, van musicerende planten tot samurai-beren, om los te laten in een gedeelte van de ruimte (aan de andere kant van zo’n StarDrive). Je hebt je eerste planeet gekoloniseerd, hebt je bevolking al aan het werk gezet en krijgt nu de mogelijkheid je rijk uit te breiden naar andere sterrenstelsels. Daarvoor moet je veel voedsel produceren, vrachtschepen uitsturen om dat voedsel naar nieuwe koloniën in nood te vervoeren en technologieën uitvinden die het leven in de ruimte aanzienlijk makkelijker maken.

De game heeft een ontzettend uitgebreide maar overzichtelijke interface. Er zijn enkele management-schermen waarin je tot in de puntjes kunt bepalen wie wat te doen heeft, welke gebouwen er op welke planeet komen te staan, of je een gouverneur wilt aanstellen voor een sterrenstelsel, hoe goed je infanterie is opgeleid en hoe je schepen zijn ontworpen. Zeker als het aankomt op het vormgeven van je vloot, krijg je alle ruimte. Maar je moet daar wel verstandig mee omgaan. Een overdaad aan kanonnen is leuk, maar een schip moet ook plaats hebben voor ammunitie, motoren en brandstof. Net zoals met het maken van je eigen personage in een RPG ben je met je scheepsontwerpen langer bezig dan je vermoedt.

StarDrive 2 is zeker geen spel dat zichzelf speelt. Het is alleen aan jou om actie te ondernemen.

Het doel van StarDrive 2 is om het hele melkwegstelsel in handen te krijgen. Dat doe je door oorlog of door diplomatie; beide zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Agressieve tegenstanders, grote kaarten en een spelopbouw die ervoor zorgt dat je soms iets teveel op de details gaat letten, leiden ertoe dat zo’n potje ruimtekolonisatie een klein tiental uren, en waarschijnlijk nog veel langer, zal duren. Door het tempo (al heb je dat helemaal zelf in handen, natuurlijk) komt het spel soms wat doelloos over: het komt langzaam op gang en lijkt nergens echt naartoe te bewegen. StarDrive 2 is zeker geen spel dat zichzelf speelt. Het is alleen aan jou om actie te ondernemen.

Ruimteschaak

In het begin is dat moeilijk, want je weet niet echt waar je aan toe bent. De tutorial neemt je bij de hand op vriendelijke wijze. De introductie lijkt soms wat veel om in één keer goed te behappen, maar de belangrijkste gameplay-mechaniekjes worden uitgebreid behandeld. Enkel de combat wordt overgeslagen, maar die is tamelijk vanzelfsprekend. Vóór je een planeet kunt innemen, vecht je je eerst door vijandelijke linies. Het anderzijds turn-based-spel slaat dan opeens over naar een real-time-ruimtegevecht, waarbij de vonken om je oren spatten. Waar StarDrive 2 je eerst toestond achterover te leunen en je besluiten goed te overwegen, vereist zo’n gevecht dat je op het puntje van je stoel zit.

Na een overwinning (tip: zorg ervoor dat je een echt enorme vloot hebt vóór je überhaupt maar overweegt het gevecht aan te gaan), kun je je troepen aan land zetten op de plek waar je wederom in gevecht gaat. Dan werkt het meer als schaken, waarbij je je soldaten één voor één over de kaart beweegt en met de vijand laat knokken. Die plotselinge overgang van turn-based naar real-time naar turn-based is soms wat vreemd, maar in the heat of the moment let je daar nauwelijks op.

Soms wat nevelig

StarDrive 2 heeft nog mankementen. Het is soms onduidelijk wat er allemaal gebeurt (of niet) en waarom (of waarom niet). Vooral bij diplomatie en veldslagen is dit het geval. Het duurt even voor je in de gaten krijgt dat er een hele laag xenofobie en vooroordelen in het spel zit waardoor diplomatie soms niet altijd gaat zoals jij dat wilt – een indrukwekkend aspect, waar misschien wat meer over uitgelegd had mogen worden.

StarDrive 2 biedt een pittige spelervaring, vol geslepen diplomatie en ruimtegevechten die je makkelijk onderschat

Iets soortgelijks ervaar je mogelijk bij het staren naar het technologiescherm, maar alleen als je ervan uitgaat dat het spel elk tekstje kort even samenvat en je vertelt wat iets precies oplevert. Vergeet het maar. Elke tekst moet bij voorkeur zorgvuldig gelezen worden, en eigenlijk is dat nog leuk ook: het lezen van al die verhalen vergroot de immersie enorm. Het spel is waanzinnig gedetailleerd, maar soms verlies je daardoor de interactie met de spelwereld. Het zal de eerste paar keren voorkomen dat je denkt goed bezig te zijn en dan merkt hoeveel beter je concurrenten eigenlijk al te werk zijn gegaan.

Toch zit in StarDrive 2 meer dan genoeg micromanagement, dat goed is uitgewerkt in het scheepbouwsegment en in het planeetscherm. Bovenal biedt de game een pittige spelervaring, vol van geslepen diplomatie en ruimtegevechten die je makkelijk onderschat – en dat is waar de game om draait. Stevig gekruid met een dosis vreemde humor en een soundtrack die een mix zoekt tussen Stargate en Gustav Holst, ziet, klinkt en voelt StarDrive 2 als een game waar je zonder verder omkijken een goed aantal uren in wilt steken.

StarDrive 2 is te koop via Steam voor €27,99.

Door Remco Beckers

Heruitgave Devil May Cry 4 kost 25 euro en verschijnt in juni Releasedatum en teaser van The Evil Within: The Executioner