Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes | Gamer.nl

Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes is Lucasarts' nieuwste poging om de Star Wars-serie nieuw leven in te blazen. De game probeert de simpele pick-up and play-formule van Lego Star Wars te kopiëren, maar is dat gelukt zonder legoblokjes?Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes is gelicenseerde rommel van de bovenste plank. Hoewel de stemacteurs goed zijn en de omgevingen min of meer lijken op die uit de animatieserie, is de gameplay fundamenteel waardeloos. Voeg daar een hoge mate van frustratie aan toe en een verhaal dat geen moment kan boeien en je hebt een game die zelfs de meest verstokte Star Wars-fan met een grote boog moet vermijden.

In Republic Heroes kruip je in de rol van zowel Jedi Knights als Clone Troopers en vecht je in circa dertig levels tegen diverse soorten droids en ander intergalactisch gespuis. In de mi ies waarje als van Obi-Wan Kenobi of Anakin Skywalker speelt, ligt de nadruk op het springen van platform naar platform en het neerslaan van hordes vijanden. De besturing is simpel en de ontwikkelaar heeft, met het jonge publiek in het achterhoofd, getracht om het platformen makkelijker te maken door het landen van een sprong automatisch te laten verlopen. Iets wat in theorie goed klinkt, maar het springen in de praktijk tot een soms onmogelijke klus maakt. Het komt er vaak op neer dat je misgrijpt als je de hoger of lager gelegen platforms wil bereiken. Soms geeft je personage zelfs geen enkele reactie. Dit is frustrerend, maar levels zijn bezaaid met checkpoints en doodgaan heeft geen invloed op je voortgang of score.

Herhaling

Uitdaging is dan ook ver te zoeken in Star Wars The Clone Wars. De overdaad aan checkpoints is namelijk nog treuriger gezien de intelligentie van de computergestuurde tegenstanders, die om te huilen is. Hetzelfde geldt voor de eindbazen, zoals een spinachtige robot, die constant hetzelfde patroon volgen en zonder moeite verslagen kunnen worden. Zo nu en dan neem je de controle over een battledroid om obstakels te vernietigen, maar dit is slechts een kleine variatie op de anders snel in herhaling vallende gameplay. Mocht je een vriend willen laten delen in de misère, dan is er te allen tijde de mogelijkheid om coöperatief te spelen. Een online modus ontbreekt echter, waardoor de multiplayer beperkt blijft tot op de bank.

Naast de Jedi-levels, waar je vooral aan het springen en het zwaaien bent met je lightsaber, zijn er ook mi ies waar je als Clone Trooper vecht. Hier is de mogelijkheid om te springen weggehaald en dienen de linker en rechter analoge stick respectievelijk om rond te lopen en te schieten. Het mikken met de rechter stick is redelijk precies, maar ook het schieten gaat al na enkele minuten vervelen. Hier zijn onder andere de herhalende vijanden, het extreem lineaire spelverloop en het beperkte wapenarsenaal debet aan. Soms moet je om verder te komen een computer hacken door het oplo en van een simpele puzzel, maar ook dit element herhaalt zich te vaak om echt intere ant te blijven. Had ontwikkelaar Krome Studios te weinig tijd, of gewoon geen inspiratie?

Slordig

Het hoofddoel van de game is het achtervolgen van de mysterieuze bounty hunter Cad Bane, maar ook een nieuwe slechterik, Kul Teska, maakt zijn opwachting. Als gezegd keren de stemacteurs uit de animatieserie terug in de game en de tu enfilmpjes zien er fraai uit. Helaas is het geheel rommelig in elkaar gezet, waardoor het verhaal moeilijk te volgen is. De overgangen van CGI-fragmenten naar de in-game actie is vaak onverwacht en het verschil is enorm. Grafisch ziet de game er namelijk uit als een vroege PS2-titel met fletse en herhalende omgevingen, framedrops en ronduit lelijk vormgegeven personages. De cartooneske stijl is min of meer gelijk aan die van Star Wars The Clone Wars, maar de grafische kwaliteit van de animatieserie wordt nooit gehaald.

En dat brengt ons bij het grote probleem van deze licentie-game: Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes is als current-gen game onaanvaardbaar. De game is gericht op een jonger publiek, maar biedt bijzonder weinig gameplay en variatie om lang te kunnen vermaken. The Clone Wars valt simpelweg keihard door de mand en laat zien dat ook een spel voor jongere gamers niet zo één, twee drie gemaakt is.