Star Wars: Republic Commando | Gamer.nl

Het duurt niet lang meer voordat Lucas en de zijnen trots de zesde Star Wars film Revenge of the Sith presenteren. In mei mogen we allen weer naar de bioscoop stormen, om de nog mi ende schakel in de serie te aanschouwen. Ook gamers met een zwak voor Lucas z'n paradepaardje hoeven de komende tijd niet te klagen. Voor iedere speler ligt er namelijk wat wils in de schappen: Knights of the Old Republic 2 voor de RPG'ers en Republic Commando voor de shooterfanaten. De kwaliteit van eerstgenoemde evalueerden we al in deze review. Of Republic Commando even hoog scoort lees je hieronder.

Republic Commando is een First Person Shooter met een tactisch smaakje. In de game bestuur je de teamleider van een Commando unit van de Republic, 'Three Eight' (38) genaamd. Samen met 'Four-Oh' (40), 'Oh-Seven' (07) en 'Six-Two' (62) baan je je een weg door verschillende levels, die ieder tot de nok toe gevuld zijn met tegenstanders.

Republic Commando kent een simpel tactisch systeem, waarmee je met één druk op de knop, enige instructies aan je team kunt geven. Richt je met je cro -hair op een vooraf bepaalde spot, dan kun je hier een unit aan toewijzen (bijvoorbeeld een sniper op een sniper plek). Het is een aardig idee, maar niet noodzakelijk om te overleven in de strijd. Hiervoor voelt het systeem ook wat te kinderachtig en gestructureerd aan. Je krijgt zelf niet de mogelijkheid om geniale plannen in elkaar te draaien, maar wordt geforceerd bepaalde tactische keuzes te maken, wat niet altijd even stimulerend werkt.

Gelukkig leidt de gameplay allerminst onder het ontbreken van een uitdagender systeem. De game verveelt namelijk geen seconde en vanaf het moment dat je op de planeet Geonisis gedropt wordt, tot je het eindscherm bereikt hebt, ben je aan het knallen. Dit knallen gaat de game goed af. De besturing is heerlijk simpel gehouden en ook de algehele controle over je personage voelt goed aan. Het wapengeschut in Republic Commando is redelijk divers: je kunt zowel schietijzers van de Republic, als die van je tegenstanders hanteren, en middels de D-pad kun je gemakkelijk van wapen wi elen. De opponenten die je op je pad zal tegenkomen zijn ook redelijk afwi elend, al krijg je na een tijdje op dezelfde wereld vertoefd te hebben wel behoefte aan vers schietvoer.

Slechter is het echter gesteld met de bovenkamer van deze strijders. Terwijl je teammaten aardig dekking weten te zoeken en soms verra end uit de bocht weten te komen, hebben je tegenstanders een IQ in de categorie Kelly. Vaak staan ze maar wat op je te schieten of komen ze als kamikazepiloten op je af gestormd. Eerder lomp dan beangstigend. Ook de precisie waarmee ze schieten is niet erg hoog, waardoor het spel in combinatie met de vele geneespunten wat aan de makkelijke kant is. Gelukkig bederft dit alles de pret niet, maar maakt het wel de game wel meer 'leuk' dan 'goed'.

Opvallend aan Republic Commando is de HUD waarvan de game gebruikt maakt. Je bekijkt de wereld echt door de ogen van Three-Eight, wat betekent dat je ook de helm die hij op z'n hoofd heeft, voor je snufferd hebt. De helm levert, naast de nodige informatie over de status en positie van je team, leuke grafische effecten op, zoals het wi en van je 'ruitje' nadat er een smerig beest tegenaan de geknald is. Ook laat de veredelde First Person view je iets meer dan in andere shooters, inleven in de hoofdpersoon.