Star Trek Bridge Crew | Gamer.nl

Star Trek Bridge Crew | Gamer.nl

Het is de droom van menig Star Trek-fan om eindelijk aan boord te zijn van een sterrenschip. Virtual reality maakt deze droom eindelijk waar. Star Trek Bridge Crew laat zien waar vr in excelleert.

Vanaf de eerste afleveringen van de serie was Star Trek iets unieks. Niet alleen bracht het een bijzonder optimistisch beeld van de toekomst in een tijd dat de wereld eigenlijk geen reden had voor optimisme, maar ook vervult het een van onze meest existentiële fantasieën. Mensen zijn immers ontdekkingsreizigers. Van de eerste stappen op de Afrikaanse steppe, tienduizenden jaren geleden, tot de sondes die we inmiddels naar de verre uithoeken van ons zonnestelsel hebben gestuurd. Het motto van Trek, ‘to boldly go where no-one has gone before’, resoneert. En het helpt natuurlijk ook dat de avonturen van Kirk, Picard, Sisko, Janeway, Archer en straks Burnham (in Star Trek: Discovery) vaak spannend zijn met een unieke allegorische kijk op onze eigen maatschappij.

Star Trek Bridge Crew

Verwondering en teamwork

Maar hoe invloedrijk en populair de serie ook is, de franchise heeft weinig voet aan de grond gekregen in de gamewereld. Hoewel er er een enorme lijst van Trek-games is, slagen slecht een aantal ervan als games (Voyager: Elite Force was een heel goede shooter) en nog minder als waardige Trek-ervaring (Bridge Commander en Star Trek: 25th Aniversary voldoen aardig). De reden is dat Trek nooit gaat om veel actie en geweld, maar om een gevoel van verwondering en teamwork. Er is zelden één held in een Star Trek-avontuur. En de meest iconische ruimtegevechten (denk: Enterprise versus Reliant in Star Trek II: The Wrath of Khan) zijn tactische, trage en behoedzame confrontaties die doen denken aan Tweede Wereldoorlog-schermutselingen tu en onderzeeërs. Deze sciencefiction-setting vertaalt zich gewoon minder goed naar videospellen dan de toch wat makkelijke heroïek van de Star Wars-fantasyfilms, met zijn snelle luchtgevechten en vuurgevechten in de gangen van diverse vijandelijke basi en.

Perfectie

Star Trek Bridge Crew is niet de perfecte Trek-game waar we op hoopten, maar het doet in elk geval één ding perfect, en dat is je het gevoel geven dat je een bemanningslid bent op een Federation Starship. In dit geval is dat de USS Aegis, dat speciaal voor de game is ontworpen. De mi ies spelen zich af tijdens de zogenaamde ‘Kelvin-tijdlijn’. Om het niet nog geekier te maken dan deze recensie al is: alles ziet er uit zoals in de nieuwe Star Trek-films van JJ Abrams, en niet zoals in The Next Generation.

Dit is een pure vr-game, en is dus niet te spelen zonder ofwel een PlayStation VR ofwel een Rift of Vive. Idealiter gebruik je Touch, Vive wands of Move-controllers, al is het ook mogelijk om met een gewone controller te spelen. Dan mis je echter wel het tactiele gevoel van het werkelijk bedienen van de instrumenten. En hoewel we ons voor kunnen stellen dat dit spel ook als gewone ‘platte’ game zou werken, is het overduidelijk dat vr de beste keuze is. Want vanaf het moment dat je de

HMD opzet, ben je op de brug van een sterrenschip. Het is heel moeilijk om te beschrijven hoeveel indruk dit maakt, vooral voor een oude Trekkie die al sinds 1978 Kirk, Spock en Bones beter kent dan sommigen van zijn naaste familieleden.

Plat

Star Trek Bridge Crew komt ook absoluut niet tot zijn recht in screenshots of videos. Op platte plaatjes ziet het eruit als een PS2-game. In vr… tja. Probeer het voor je een oordeel velt. Het enige dat grafisch inderdaad teleurstelt is de vormgeving van de avatars. Hoewel de mond van de spelersavatar heel overtuigend beweegt als de speler praat, zien de koppen eruit alsof het afgekeurde actiefiguren zijn. Ook zijn er erg weinig cosmetische opties.

Hoewel je dit spel in je eentje kunt spelen door AI-bemanningsleden aan te sturen is dit niet lang boeiend. Om Bridge Crew optimaal te spelen heb je vier mensen nodig om evenveel posten op de brug te bemannen. Het spel is ook goed speelbaar als enkele posten door AI worden bezet, maar meer spelers is meer plezier.

De Captain geeft commando’s op basis van de mi iedoelen die alleen zij te zien krijgt. De operationele posities zijn Helm (roer), Tactical (wapens) en Engineering (boordwerktuigkundige). De verschillende rollen kunnen niet onafhankelijk van elkaar opereren. Het is van vitaal belang dat spelers samenwerken en goed met elkaar communiceren.

We need moarrrr powerrr

Er is namelijk een beperkte hoeveelheid energie beschikbaar. Engineering kan energie naar de motoren, wapens of schilden leiden, wat natuurlijk gevolgen heeft voor de diverse posten. Het bereik van de phasers wordt bijvoorbeeld kleiner als er minder energie naar de wapens gaat.

Daarnaast zorgen alle functies van het schip samen voor de ‘signature’ van de Aegis. Dit geeft aan op hoeveel kilometer het sterrenschip zichtbaar is. Door zoveel mogelijk systemen uit te schakelen kan de Aegis door sectoren ‘sluipen’ en zo tegenstanders omzeilen in plaats van bevechten.

Star Trek Bridge Crew

With my last breath… I spit at thee

Als je in contact komt met een vijand, is het letterlijk alle hens aan dek en verandert de brug in een koortsachtig roepen van bevelen, het vragen om meer energie en (onvermijdelijke) verwarring over wie nou wat wanneer had moeten doen. Ondertu en zie je om je heen de explosies en beschadigingen op de brug, zoals we dat van de series en films gewend zijn. In eerste instantie lijken de gevechten eenvoudig. En zolang je slechts één piraat of Klingon moet uitschakelen, is het voor een gemiddelde bemanning goed te doen. Later in de verhaalmi ies krijg je echter met meerdere tegenstanders tegelijk te maken, met hier en daar zelfs grote vlaggenschepen. Die vragen aanzienlijk meer tactiek en overzicht.

Captain’s slog

Waar Bridge Crew echter in tekortschiet is de campaign-modus. Er zijn welgeteld vijf verhaalmi ies. Wacht even voor je teleurgesteld naar de comments scrollt, want dat is op zich niet meteen slecht nieuws. Elke mi ie speelt daadwerkelijk anders in de verschillende rollen. En dat betekent dat het echt de moeite waard is om mi ies te herspelen. Er zit (met herspelen) zeker 10 uur plezier in deze campaign, wat al een aardige hap gameplay is.

Wat echter wel jammer is, is dat deze verhaalmi ies nogal weinig werkelijk verhaal bevatten. Er zijn duidelijke doelen en er is ook een plot omheen geweven, maar verwacht niet de diepgang van een echte Trek-aflevering. Eerder lijkt de campaign een uitgebreide tutorial om alle posities door en door te leren kennen.

De werkelijke herspeelwaarde zit in de Ongoing Voyages-modus. Dit zijn procedureel gegenereerde mi ies. Je kunt kiezen tu en een aantal verschillende soorten (verkenning, vechten, reddingsmi ies) of gewoon de dobbelsteen rollen en kijken wat er gebeurt met een willekeurig geselecteerde opdracht. Helaas is niet elke Ongoing Voyage even intere ant. Sommige zijn aan de korte kant, terwijl andere meerdere stappen vragen om tot een goed einde te brengen. Het is te hopen dat de ontwikkelaars hier het een en ander gaan toevoegen om het spel ook langer leuk en gevarieerd te houden.

1701

Ongoing Voyages is ook de enige modus waarin je in de oorspronkelijke Enterprise 1701 kunt vliegen. Dit is het schip uit de jaren ’60-tv-serie, inclusief onbegrijpelijke fysieke schakelaars, waar gelukkig hulp-overlays voor zijn om alles te verduidelijken. Vliegen in de Enterprise is ‘hard mode’, en alleen aan te bevelen voor ervaren bemanningen. De beloning is echter wel dat je eindelijk aan boord van de f#cking Enterprise bent. Voor echte fans is dit een onbeschrijfelijke ervaring.

Toch voelt het mi ie-aanbod beperkt. Het is geen korte game en ook is het geen tech demo. Het is echter wel een spel dat smeekt om meer variatie in de mi ies en meer schepen. Ook zou een versus-modus een boel doen om het spel een langer leven te geven. Helaas is co-op alles wat je krijgt.

Het goede nieuws is dat het spel cro -compatible is, wat wil zeggen dat je kunt samenspelen met anderen ongeacht welk vr-systeem ze gebruiken. Wel moet ieder een Uplay-account hebben als je elkaar wilt vinden. Gewone random matchmaking is er ook, en deze matcht je met iemand in de door jou gekozen regio (Europa, VS, Azië, etc).

Matchmaking werkt prima, al is het aan te raden om dit spel met vrienden (of in elk geval gelijkgestemden) te spelen. Er is evenveel lol te halen uit dit spel als je met een paar biertjes op grappenmakend Klingons over de kling jaagt als wanneer je een hardcore Starfleet-roleplayer bent. Minder leuk is als de ene helft van de bemanning met zijn Move-controller luchtgitaar speelt terwijl de andere helft peentjes zweet over de morele keuze om overlevenden van een gestrand schip te redden uit de klauwen van een Klingon-overmacht.

Hoe dan ook is Star Trek Bridge Crew een absolute aanrader voor iedereen die (al dan niet stiekem) ooit droomde van het dragen van het Starfleet-uniform. Dit is je kans. Dichterbij dan dit kom je niet.

Heghlu'meH QaQ jajvam: “Perhaps this is a good day to die” - Worf, in Star Trek: The Next Generation.

Star Trek Bridge Crew is nu beschikbaar voor PlayStation VR, Oculus Rift en HTC Vive