Star Ocean: The Second Evolution | Gamer.nl

Star Ocean: The Second Evolution voor de PSP is een remake van eengame die negen jaar geleden op de eerste PlayStation verscheen. Datspel werd destijds goed ontvangen, maar we leven nu bijna een decenniumlater en het is de vraag is of het spelconcept de tand des tijds heeftdoorstaan. Is deze oude Japanse RPG nog steeds vermakelijk, of zijn wetegenwoordig te verwend?

In Star Ocean: The Second Evolutionheb je de keuze uit twee personages: Claude en Rena. Beide personageslaten je het spel vanuit een ander perspectief ervaren. Claude, de zoonvan de bekende ruimteadmiraal uit de eerste Star Ocean-game, werktzichzelf tijdens zijn eerste mi ie in de problemen. Hij slaagt erinzich per ongeluk naar een andere planeet te teleporteren. Dezeafgelegen planeet is Expel en hier leeft Rena. Claude redt Rena uit deklauwen van een monster en vanaf dat moment ontstaat er een specialeband tu en de twee. Ze gaan samen op pad om onderzoek te doen naar dezogenaamde Scorcery Globe. Deze mysterieuze meteoriet is een bedreigingvoor Rena's wereld, omdat de monsters die Expel aanvallen uit demeteoriet komen. Claude wil Rena helpen en vermoedt dat de ScorceryGlobe hem zou kunnen helpen bij het terugkeren naar de aarde.

Tijdenshun zoektocht sluiten verschillende andere personages zich bij Claudeen Rena aan. De hulpkrachten spelen zowel in de gevechten als in hetverhaal een belangrijke rol. Dit verhaal is vrij uitgebreid en wordtniet alleen door middel van tekst, maar ook met behulp van stemacteursverteld. Er zit enorm veel gesproken dialoog in Star Ocean: The SecondEvolution, iets wat niet in elke Japanse RPG voorkomt. Deze dialogen,in combinatie met de tu enfilmpjes zorgen ervoor dat het verhaal echttot leven komt.

InStar Ocean: The Second Evolution hebben de besli ingen die je neemtinvloed op het verhaal en hoe dit afloopt. Deze besli ingen neem jetijdens het hoofdverhaal  en in zogenaamde private-actions die je bijsteden kunt activeren. Tijdens een privat-action gaan de groepsledenindividueel de stad in en heb je de mogelijkheid meer te weten te komenover hen. Het verhaal komt langzaam op gang en het duurt behoorlijklang voordat je een hechte band met je personage hebt. Wanneer de bandeenmaal is ontstaan, komt de game wel echt tot leven en komt hetverhaal meer tot bloei. Je gaat meeleven met de sores van de kleineRPG-bewoners en het ontvouwen van het verhaal wordt echt een drive omverder te spelen.

Degameplay komt sneller op gang dan het verhaal. Je wordt vrijwel meteenin het diepe gegooid en voor je het weet loop je via eenrandom-encounter tegen je eerste gevecht aan. Star Ocean: The SecondEvolution biedt een behoorlijke uitdaging in de gevechten, die inreal-time verlopen. Je strijdt binnen een afgebakende omgeving en jekunt hierin vrij rondlopen. Vijanden val je aan door simpelweg een knopte drukken, maar voor het gebruik van spreuken en items kun je het spelpauzeren. De game bewandeld verder de gebaande paden, met het gebruikvan zowel wapens als magie, alsook de mogelijkheid om meerdereformaties en strategieën te gebruiken. Ten slotte is er nog demogelijkheid om ieder personage zelf te besturen en het heft in eigenhanden te nemen.

Eenextra pluspunt aan de game is de grote hoeveelheid vaardigheden die jepersonages kunnen leren. Het is belangrijk dat je goed nadenkt overwelke vaardigheden je kiest. De te verdelen vaardigheidspunten zijnnamelijk beperkt en slechts bepaalde vaardigheden kunnen gecombineerdworden tot speciale vaardigheden. Je kunt je personage bijvoorbeeldvaardigheden aanleren waardoor hij of zij niet alleen beter gaatvechten, maar ook leert koken of muziek maken. Koken kan vervolgensweer gebruikt worden om maaltijden te maken die je energie weeraanvullen en het spelen van muziek geeft je groep tijdelijk specialebonu en.Star Ocean: The Second Evolution werkt soms wel op je zenuwen. Vooralhet feit dat je alleen in de overkoepelende wereld en op vaste puntenkunt opslaan, zorgt voor de nodige frustratie. Tijdens eenrandom-encounter in een level doodgaan, terwijl het savepunt in zichtis, werkt enorm frustrerend. Dit wordt versterkt door de filmpjes en deteksten die niet doorgedrukt kunnen worden. Je bent, ook als je hetloodje hebt gelegd, verplicht alles opnieuw uit te zitten. Dezetraagheid en herhaling komen soms ook terug in de gevechten, doordatbij toverspreuken de tijd wordt stilgezet. Wordt er een krachtigespreuk gebruikt, die steevast gepaard gaat met een lange en redelijkgoed uitziende animatie, dan zit je seconden te wachten voordat je weerverder kunt gaan met vechten. Eén keer is dit niet storend, maar welals het elk vechtpartijtje vijf keer gebeurt.

Eenandere onvolkomenheid aan de game is dat je tijdens de gevechten nietgoed kunt aangeven wat je doelwit is. Het spel selecteert automatischde tegenstander die je aanvalt, gebaseerd op waar je staat. Dit zorgter voor dat je min of meer gebonden bent aan een bepaalde vijand,terwijl het tactischer zou zijn om een ander uit te schakelen. Door hetautomatisch selecteren van een vijand wordt het vechten soms ook eenbeetje een button bash-festijn, omdat je meestal alleen de aanvalsknopherhaaldelijk in hoeft te drukken. Deze minpunten zijn waarschijnlijkde erfenis van het origineel, waar Star Ocean: The Second Evolutionzeer trouw aan blijft.

Degraphics zijn duidelijk opgepoetst ten opzichte van het origineel. Desteden en kerkers die je bezoekt zien er beeldschoon uit. Dit geldteigenlijk voor alle omgevingen die gedetailleerd en sfeervol zijnweergegeven. De overkoepelende 3D-wereld, waarin je van locatie naarlocatie reist, is wel wat kaal en heeft last van pop-up. De keerzijdehiervan is dat de personages en de vijanden af en toe een beetje fletsafsteken tegen al deze voorgerenderde pracht.

Demooie omgevingen zullen net als de lange speelduur, het uitgebreidevaardighedensysteem en het redelijk meeslepende verhaal veelRPG-liefhebbers kunnen bekoren. Toch is Star Ocean: The SecondEvolution niet meer de topper die het origineel was toen dat hier in2000 op de PlayStation uitkwam. De kleine minpuntjes maken de game eenbeetje stroef en zorgen net als het verhaal, de wereld en de kerkers afen toe voor een beetje een been there done that-gevoel.