Star Fox Guard | Gamer.nl

Star Fox Guard | Gamer.nl

De ideeënmolen van Shigeru Miyamoto lijkt eindeloos door te draaien. Maar soms vragen we ons toch een beetje af of het grote genie achter Mario, Zelda en legio andere succesvolle Nintendo-producten niet af en toe even pauze moet nemen.

De Star Fox-setting is wat dubieus in Star Fox Guard. Op de E3 van 2014 onthulde Miyamoto – naast onder meer een prototype van Star Fox Zero – al Project Guard, waarin je met schietende camera’s een doel in het midden van een doolhofje moest verdedigen tegen insluipende robots. Die opzet is een op een overgenomen voor Star Fox Guard, met als excuus dat de oom van Star Fox-teamlid Slippy Toad, origineel genoeg Grippy Toad genaamd, een mijnbedrijf bezit dat last heeft van deze robots. En dus word jij vriendelijk gevraagd om te helpen.

Star Fox Guard

Maniakken

In de eerste plaats bedien je dan ook de camera’s. Met behulp van de Wii U GamePad schakel je tu en twaalf verschillende visuele sensoren. Komt er een robot in je vizier, dan kun je met een (aanvankelijk eenvoudig) laserpistool met ze afrekenen. De truc is om constant alle camera’s middels kleine schermpjes in de gaten te houden en bijtijds de juiste te selecteren om met de dichtstbijzijnde ijzeren boef af te kunnen rekenen. Natuurlijk zijn er verschillende varianten, van kleine droids die met een enkel schot het ‘leven’ laten tot serieuzere metalen maniakken.

De game weet deze opzet met relatief succes uit te melken gedurende een aantal levels, waarbij het uitdagingsniveau al snel verra end hoog komt te liggen. Gelukkig speel je ook al snel diverse bonu en vrij, waaronder betere wapens, om de robots efficiënter tot schroot te kunnen reduceren. Daarnaast is er een online element, My Squad, waarbij je zelf kunt bepalen op welke manier de robots het doolhof van een andere speler binnentreden.

Star Fox Guard

Sadomasochistisch

Je kunt jezelf dan ook best een tijdje vermaken met dit spel. Op een soort sadomasochistische manier is het zelfs verslavend om keer op keer verslagen te worden door de robots en nóg een poging te wagen om ze te slim af te zijn. Desondanks hebben we geen moment het gevoel gehad dat we iets bijzonders speelden – het Nintendo-stempel dat op zo veel andere software wel duidelijk gedrukt is. De minimale prijs van vijftien euro helpt daar niet bij, want dat is toch te veel geld voor een eenvoudig spelletje als dit.

Star Fox Guard is op z’n best gewoon geinig, maar zeker niet zomaar de moeite waard. Kopers van de speciale editie van Star Fox Zero krijgen ‘m er ‘gratis’ bij en in die context is het – zeker voor de fans – geen verkeerde aanschaf. Maar liefhebbers van goede tower defense kunnen beter hun heil elders zoeken. Aan Miyamoto dan ook het verzoek om zich in de nabije toekomst vooral weer te focu en op écht originele spelconcepten.

Star Fox Guard is los te downloaden via de Wii U eShop en zit fysiek in een speciale editie van Star Fox Zero. Lees de Star Fox Zero-recensie hier.