Star Fox 64 3D | Gamer.nl

Star Fox 64 3D | Gamer.nl

Net als The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is Star Fox 64 3D een remake van een Nintendo 64-kla ieker met mooiere beelden en minimale inhoudelijke aanpa ingen. De opzet, het verhaal en de mi ies van Star Fox 64 3D zijn precies hetzelfde als in het origineel: loods ruimtepiloot Fox McCloud door een serie ruimtelevels waarin hij vijanden uit de lucht schiet om de planeet Corneria te redden. Je bestuurt zelf Fox McCloud, terwijl de kameraden uit je team – Slippy Toad de kikker, Peppy Hare het konijn en Falco Lombardi de vogel – in hun eigen Arwing-scheepje vijanden voor hun rekening nemen, of angstig om jouw hulp vragen.

De opzet van Star Fox 64 3D is dezelfde als die van het allereerste spel op de SNES: je kijkt van achteren op je ruimteschip, mikt op vijanden en ontwijkt kogels. Met handige loopings en schroeven kun je het gevaar ontlopen; met bommen, opgevoerde lasers en een opgeladen superschot reken je af met kleinere vijanden en gevaarlijke eindbazen. Zelf de route zoeken hoeft niet; het spel beweegt zichzelf voort waardoor alles automatisch op je afkomt en je je alleen op de vijanden en gevaren hoeft te concentreren. Af en toe zijn er levels of gedeeltes van levels waarin je wel de vrijheid krijgt om zelf rond te vliegen, en kun je ook handige scherpe bochten nemen. Ook mag je af en toe plaatsnemen in de Landmaster-tank die kort kan zweven en het duikbootje Blue-Marine

Het is een genot om rond te vliegen met je Arwing en langs de kogels manoeuvrerend de vijandelijke bondgenoten van de schurk Andro uit het luchtruim te schieten. De besturing van de voertuigen is zo goed uitgevoerd dat je er niet eens bij stilstaat. Gaandeweg leer je de patronen van aanvallende vijanden,  neervallende rotsblokken en voorbijschuivende objecten steeds beter uit je hoofd, waardoor je steeds beter wordt en telkens hogere scores neerzet.

Perfect voor een handheld

Dat Star Fox 64 3D een remake is van een oud spel, is niet echt een probleem. Het is een legendarisch spel dat een groot deel van de 3DS-doelgroep nog niet kent of juist weer opnieuw zou willen spelen. En in tegenstelling tot veel andere games uit die tijd voelt het concept niet verouderd. Ook de houterige gezichtsanimaties, de lachwekkende stemmetjes en geinige quotes geven het avontuur een soort onschuldige charme. Bovendien lijken de korte levels op maat gesneden voor een draagbare speelse ie.

Het is daarom jammer dat het spel maar zo kort is. Een gemiddelde speler zal na een uur vliegen en schieten al de aftiteling over het scherm zien rollen. De bedoeling is om in de piramideachtige voortgang van de levels een zijweg te vinden, zodat je weer in nieuwe levels terechtkomt. De voorwaarden waaraan je moet voldoen om deze nieuwe gedeeltes te betreden, worden niet expliciet in beeld gebracht. Het gaat er dus om dat je het spel meerdere keren uitspeelt, je scores verbetert en de levels telkens opnieuw probeert om een nieuwe te zoeken. Als je graag alles in een level wilt halen, ben je natuurlijk vele uren bezig. Maar ook al neem je een andere route door de levelstructuur: het avontuur tot de credits blijft maar ongeveer een uur.

Niet online

De relatief korte speelduur – zeker als je niet alle geheime levels probeert te vinden - had natuurlijk heel makkelijk opgevangen kunnen worden met een online multiplayermodus. Vreemd genoeg is deze niet in Star Fox 64 3D te vinden. Je moet het doen met een lokale multiplayermodus, waarin vier spelers tegen elkaar kunnen vechten met maar één versie van het spel. Ook kun je het opnemen tegen computergestuurde tegenstanders. Het gemis van online functionaliteit doet weinig af aan de kwaliteit van de verhaalstand, maar is opnieuw geen leuk nieuws voor wie een Nintendo 3DS heeft gekocht en alles uit zijn nieuwe spelcomputer wil halen. Nintendo heeft zelf beloofd dat de 3DS een sociale machine zou zijn, maar er zijn maar een paar Nintendo-titels waarin unieke mogelijkheden als online multiplayer en SpotPa worden gebruikt.

Star Fox 64 3D is een gemakzuchtige overzetting van een kla ieke game, maar heeft desondanks genoeg moois te bieden. Het origineel was een grappig, sprankelend avontuur met leuke afwi elende levels en veel geheimen. De 3DS-versie is eigenlijk precies hetzelfde, met kleine extra’s als mooiere beelden en een optionele gyroscoopbediening, waarin je de 3DS draait om te richten. De besturing en het ontwerp van de levels staan ook veertien jaar na release van het origineel nog als een huis. Door de maffe personages, toegankelijke speelstijl en de aanstekelijke achtergrondmuziek is Star Fox 64 3D een ervaring waarvan je op momenten echt van geniet, ook al weet je dat er eigenlijk meer in had gezeten.