De SSX serie staat bekend om de suizende snelheden waarmee je van bergtoppen afdaalt en de absurde trucs die je daarbij uit kunt halen. Ook SSX Blur past in dit plaatje. Verder is de bedoeling van het spel ook niet veranderd: bovenaan het leaderboard eindigen en dus de onbetwiste nummer één worden. Dit krijg je voor elkaar door in verschillende evenementen en toernooien als eerste over de finish te komen of de meeste punten te behalen.
Ook de verschillende speelmodi doen vertrouwd aan: in de tutorial krijg je uitleg over hoe het spel in elkaar steekt en oefen je dit door de geleerde stof in praktijk te brengen. Voor een snelle afdaling kun je terecht in de Quick Play mode. Maar om echt naam te maken in de snowboardwereld is er de Career mode. In het begin kun je nog maar kiezen uit vijf speelbare personages en staat slechts één bergtop tot je beschikking. Naarmate je verder komt in het spel zul je meerdere personages en twee nieuwe bergtoppen vrij kunnen spelen. Verder is er nog een flinke dosis nieuwe boards, ski’s en outfits vrij te spelen.
In de Career mode kun je uit verschillende evenementen kiezen, zoals de Slalom, Race en Big Air. Hier draait het dus om het leaderboard: scheur je als eerste over de finish of haal de meeste punten dan gaat stijg je in de ranking, maar verlies je dan zul je in positie dalen. Bovendien is het zo dat je in de verschillende evenementen punten verdient. Deze punten heb je nodig om mee te mogen doen in toernooien, die de grootste invloed hebben op het leaderboard. Als laatste speelstand is er nog de multiplayer, die helaas niet zo uitgebreid is. De multiplayer bestaat uit twee delen: je kunt het tegelijkertijd opnemen tegen elkaar in de splitscreen, met maximaal twee man. Verder is er de zogenaamde “hot seat”. Hierin probeer je met maximaal vier spelers de hoogste score te halen op een bepaalde afdaling. Dit doe je echter niet tegelijkertijd maar één voor één, je wisselt elkaar dus af. Hoewel dit goed uitgewerkt is, heb ik toch het gevoel alsof er wat meer uit gehaald had kunnen worden.
Een groot verschil met voorgaande delen uit de SSX serie is de besturing. Aangezien SSX Blur op de Wii uit is gekomen, is de besturing aangepast aan de mogelijkheden van Nintendo’s nieuwste console. Je gebruikt zowel de Wii-mote als de Nunchuk. Om je character op de grond te sturen gebruik je de Nunchuk, de Wii-mote gebruik je voor trucjes als je in de lucht bent. Het sturen lijkt aanvankelijk heel basaal: wil je naar voren dan duw je het pookje naar voren, wil je naar achter dan trek je hem terug. Bochten maken doe je logischerwijs door het pookje naar links of rechts te bewegen. Dat is echter nog niet alles, want door de Nunchuk zelf mee te kantelen naar links of rechts maak je een ruimere bocht. Zo krijg je dus de mogelijkheid om een kleine of grote bocht te maken, wat heel belangrijk is voor bijvoorbeeld de slalom. Dit werkt echt heel goed en voelt ook heel soepeltjes aan tijdens het spelen.
Helaas geldt dit niet altijd voor het uitvoeren van trucjes. Om een truc te doen moet je eerst de lucht in, dit doe je door de Nunchuk omhoog te zwiepen. Eenmaal in de lucht kun je de Z-knop gebruiken om een ‘grab’ te doen. Je personage pakt het board vast en door een bepaalde richting uit te duwen, kun je vier verschillende moves maken. Zoals gezegd maak je de echte trucs met de Wii-mote. Deze kun je gebruiken om ‘flips’ en ‘spins’ mee te maken. Door de Wii-mote van links naar rechts of van rechts naar links te bewegen, draait je snowboarder of skiër om zijn of haar as. Beweeg je de controller van boven naar beneden of vice versa dan maakt je personage één of meerdere salto’s. Dit werkt in principe allemaal wel goed, hoewel je na verloop tijd gewoon wat doelloos in de lucht staat te zwaaien en kijkt naar wat voor maffe bewegingen je digitale alter ego maakt.
Nieuw aan SSX Blur is het feit dat je naast deze basismoves de mogelijkheid hebt om zogenaamde ‘übertricks’ te doen. Deze ultieme tricks kun je echter pas doen nadat de ‘groovemeter’, rechts in beeld, is volgelopen, door snelheid op te bouwen en gewone trucjes te doen. Is de meter vol dan is het de bedoeling dat je in de lucht, met de A-knop ingehouden, een bepaald patroon tekent wat onder in het beeld verschijnt, bijvoorbeeld een Z. Er is een grote variatie in moeilijkheid tussen de verschillende patronen, sommige vereisen alleen een beweging met de Wii-mote, andere zelfs met beide controllers (in tegengestelde richting). Het mooie aan de übertricks is dat ze heel veel punten op leveren, die je zeker later in het spel ook wel nodig hebt om verder te komen. Het nadeel aan deze überbewegingen is dat ze simpelweg niet goed lijken te werken. Het is mij slechts enkele keren gelukt om een übertrick uit te voeren, waarbij ik grotendeels het idee had dat het meer geluk dan wijsheid betrof. Het lijkt wel alsof het spel de bewegingen niet registreert of dat de bewegingen te moeilijk zijn om uit te voeren. Dit is echt een grote domper aangezien de übertricks juist de kers op de taart hadden moeten zijn.
De graphics in SSX Blur zijn anders dan in voorgaande delen, dit is een vernieuwing die wel goed uitpakt. De personages hebben namelijk een soort cartoonstijl, iets wat ik persoonlijk een leuke verandering vind. De opstuivende sneeuw en omgevingen zien er eveneens mooi uit. Een leuk detail is dat wanneer je valt door een verkeerde landing, je tijdelijk onder de sneeuw zit. Verder geeft het spel ook goed een gevoel van snelheid door ‘blur-effecten’ aan de zijkant van het scherm, waardoor het naar benenden zoeven net iets extra’s heeft. Jammer is wel dat de framerate zo af en toe inzakt, waardoor je nog wel eens vast komt te zitten. Dit komt gelukkig niet al te vaak voor. Ook het geluid en de muziek zijn goed verzorgd in SSX Blur. Het knarsende geluid als je door dikke sneeuw gaat of het meer schrapende geluid wanneer je over een ijzig stukje gaat, maakt de game wat realistischer. De muziek is lekker up-tempo met funky beats. Grappig is dat als je sneller gaat de muziek ook versnelt, maar wanneer je valt de muziek stopt en pas verder speelt als je weer vaart maakt.
Al met al is SSX Blur een vermakelijke game, maar laat het wel wat steken vallen. Aan de aanpassingen aan de Wii-controllers heb ik een dubbel gevoel overgehouden. Enerzijds is de besturing met de Nunchuk heel goed uitgewerkt, waardoor je je lekker over de pistes kunt manoeuvreren. Ook de basisbewegingen met de Wiimote werken wel, maar anderzijds leidt dit meer dan eens tot wat ongecontroleerd gezwaai in de ruimte. Bovendien lijken de überticks, dé vernieuwing van het spel, nauwelijks te werken of onmogelijk om uit te voeren. Hierdoor gaat al meteen een groot deel van het spel verloren. De graphics zien er goed uit en de nieuwe cartoonstijl doet het spel goed. Ook de muziek is dik in orde, met aangepaste tempowisselingen aan je eigen snelheid als een leuke verandering. Toch heeft SSX Blur er niet voor gezorgd dat ik binnenkort mijn snowboard van zolder haal.
Reacties op: SSX Blur
Holland88
En dat hersenloos gewapper is ook niet ech waar tis maar net welke score je moet behalen, dan ga je echt rare dinge doen om die pinten te krijgen.
Heb de game zelf ook, geen toppertje ma ook geen flop, 8.5 gaf ik SSX Blur.
Nede dankzij deze game zijn de verkoop een succes.
Presentation
The interface has a solid style, though it’s a bit too simple at times. More of the “SSX” feel is needed in track design and overall course layout as well.
8.0 Graphics
The game runs in 480p and 16, and makes use of some great blur effects and lighting. Snow sticks to the rider, levels morph and break apart, and the overall look stays strong throughout.
8.0 Sound
The addition of Junkie XL is great, but we also missed some of the dynamically changing licensed tracks as well. We want to see higher highs, lower lows, and more sound effect usage.
8.5 Gameplay
It’s the first step in the right direction for SSX on Wii. The control is deep and innovating, but it could use a bit of polish as well. Carving feels great.
8.5 Lasting Appeal
The game has some solid multiplayer, around 30 hours of core gameplay (to complete all challenges and tournaments) and three mountain peaks to explore
ik ga zelf ook voor de 8.5
Doomdiver
Holland88
Mis als de person rutger wat meer tijd over had, hij hij hem wel een 8 of 8.5 gegeven, ik kan een game een game als SSX niet zo snel een mager zesje geven.
Tenzij je een paar vingers mist voor de ubertricks roflao
=HellFire=
Holland88
Ramo
Blaahhagghahhahhhagggahh.
wickehehhd
Fierce Deity
Als dat de enige nadelen zo ongeveer zijn, naast dat het niet helemaal de 'old school' SSX is, dan bestel ik hem wel. Ik vind een 6 overigens nu al (zonder het gespeeld te hebben) een opmerkelijk cijfer, de reacties en reviews elders, plus het feit dat dit een redelijke franchise op een upcoming platform is, doen mij denken dat er niet veel tijd is besteed aan het spelen en vooral leren van deze game.
Ik hoop dat de review van Holland88 wat meer in de buurt komt en vooral dat je gewoon echt een (lange) leercurve nodig hebt voor het onder de knie krijgen van übertricks.
Hitman-47-
Verder zijn ubertricks lastig, maar zeker niet onmogelijk. Er zit zelfs een speciale oefen-mode in om deze ubertricks in te testen. Kan je gewoon in een menu oefenen op alle ubertricks bewegingen. Daarnaast moet je je mote compleet bewegen in de vorm, niet alleen met de pointer een beweging maken.
Laatst gooide ik zo 3-4 uber tricks achter elkaar, dat geeft stukken meer voldoening dan een knoppen combo van 2 knopjes.
Maarja een review is een review en die is altijd persoonlijk. Ikzelf geef SSX Blur een 8,5 . Muziek en graphics zijn top en speelt heerlijk weg (zeker ook verslavend). Wel zouden de ubertricks wat vergeverlijker mogen zijn, sommige moves zijn namelijk ECHT uber lastig :p .
Holland88
Dante010
Een beetje oefenen en je maakt ze echt een stuk makkelijker dan jij nu aangeeft en wat betreft dat gewapper, dat doe je toch echt zelf. Wanneer je echt goede scores wilt halen dan zul je wel op een andere manier moeten spelen.
Heel slechte recensie, want duidelijk niet lang genoeg gespeeld en dan heb je wat mij betreft geen goede baasis tot recenseren. (Zeker wanneer je de übertricks niet beheerst zal je niet ver genoeg in de game door gedrongen zijn.) Minstens een 8.5
Holland88
vincitore
En idd, übertricks.. oefening baart kunst.. easy as that..
vincitore
pieterjandeboterman
plus:
-besturing werkt goed
-grafisch een van de beste wii-games
-veel te unlocken
-gewoon leuk en uitdagend (vooral door besturing)
min:
-na verloop van tijd gaat het toch wat vervelen
- -edit- free mode kan wel
-multiplayer beperkt
Overigens vind ik de kritiek op de uber-moves onterecht. Ik heb het in al meer reviews gelezen, maar het is echt onzin. Dat het lastig is komt niet omdat de besturing faalt, maar omdat er enige handigheid voor nodig is. Je moet gewoon oefenen en er goed in worden. Volgens mij is dat juist een groot voordeel, omdat het de game uitdagend maakt. Ik kan de meeste uber trick nu feilloos. Zeggen dat uber-trick niet werken is dus een beetje kortzichtig.
Dante010
JaapGoose
Alleen de moeilijkheidsgraad waar zoveel om te doen is vind ik.. mwah… wel erg meevallen. Had bninen een dag alle 3 de peaks al unlocked. Met 1 character weliswaar… nee ik kachel er rustig aan doorheen eigenlijk.
Ubertricks duurde bij mij even voordat ik die doorhad en ik beheers ze nog niet allemaal, maar de eerste 2, 3 is niet zo'n probleem.
oeloeimanu
pieterjandeboterman
Dante010
Waarom worden dit soort recensies geaccepteerd/geplaatst??? Er is duidelijk niet genoeg tijd in de game gestoken om deze serieus te beoordelen en dat terwijl hij alweer een behoorlijk tijd in de winkel ligt. De - argumenten welke worden gebruikt om de score van een zesje te rechtvaardigen zijn na een tijdje spelen echt totaal niet van toepassing en aan de reacties hier te lezen is iedereen het daar onderling ook echt over eens (en dit komt nou niet echt vaak voor of wel?)
Wanneer een game je smaak niet is dan zeg ik nog a la, maar wanneer je een game niet speelt zoals hij behoord te worden gespeeld dan zit je in mijn ogen toch echt op de verkeerde stoel wanneer je er dan een recensie over schrijft. HEt is alsof je Gears of War een 6 of 7 zou geven omdat je niet in één keer al schieten een level door kan rennen. Of een Virua fighter recenseren en zeggen, "je moet alleen maar op knoppen rammen en de combinaties zijn onmogelijk."
Soms moet je wel de tijd nemen om een game te leren. Eerst wordt er post na post, recensie na recensie geschreven over de te eenvoudige games op de Wii en dan komt er één uit die wel een flinke learning curve heeft dan laten jullie het recenseren door een puber met tijdgebrek (zo komt ie in ieder geval over.)
Erg slecht voor je geloofwaardigheid als website.
Holland88
daarom had ik dat in de review oook even duidelijk gemaakt dat een 6 gewoon niet kan, veelste laag, maarjah imo alle wii games hier op gamer.nl krijgen een mager 6.
op andere sites 8jes soms 9gens. [goeie cijfers gewoon]
Daarom hebbe de meeste mensen ook een slechte geloofwaardigheid van de wii, omdat alles tot het bot word afgekraakt in de reviews van de wii. [hier op gamer.nl]
Ze moeten het van de cijfers van bil hebben van MS, maar als die niet waar blijken te zijn, zit het bij nintendo wel goed met de cijfers dan word er ineens nix gezegt
maarjah ik zeg er voor de rest nix over heb gamer.nl al een beetje door