Mensen die het zich kunnen veroorloven in een Alfa Romeo rond te rijden, hebben best een goed gevulde portemonnee. En nee, dan heb ik het niet over de knutselaars die een oude 33 met het betere plakwerk bij elkaar gelapt hebben, maar over mensen die de Spiders en 156's in hun bezit hebben. Niet iedere gamer kan zo'n bak betalen en daarom bedacht ontwikkelaar Milestone dat het best een aardig idee was een game gebaseerd op het Italiaanse merk in elkaar te knutselen. Squadra Corse Alfa Romeo, kortweg SCAR, is het resultaat.

Squadra Corse Alfa Romeo, hmm wat rolt dat lekker over je tong heen. Als afkorting SCAR wordt het vervolgens een stuk killer, maar daar doet het niet toe. SCAR is ontwikkeld door Milestone, een Italiaanse firma die ons eerder het goed speelbare Racing Evolutione voor de Xbox schonk. Voor SCAR is men echter niet op de automatische piloot tot ontwikkelen over gegaan, maar is getracht een interessant, RPG-achtig systeem in het spel te verwerken.

Wat is namelijk het geval: in SCAR worden je prestaties op de weg bepaald door de conditie van de bestuurder. Niet de auto is de belangrijkste factor, maar de persoon die erin zit. In totaal zijn er negen elementen die je kunt verbeteren, variërende van de mate waarin je overzicht over het circuit creëert tot de vaardigheid met de auto (wat later remmen voor bochten mogelijk maakt). De statistieken kun je zelf upgraden, waarin je klassering in de gespeelde races bepaalt hoeveel punten je te verdelen krijgt.

Het klassensysteem komt tijdens het racen duidelijk naar voren, daar je allerlei statistieken en balkjes in beeld krijgt, welke de verschillende facetten weergeven. Het meest in het oog springend hierbij is de intimidatiebalk. Je kunt je tegenstander nerveus maken door vlak achter hem te gaan rijden en deze zo forceren fouten te gaan maken. Het spreekt voor zich dat de tegenstander eerder fouten maakt als je vaardigheid in intimideren hoger is.

De gameplay van SCAR ligt tussen arcade en realistisch in. Het is ook soms ook niet helemaal duidelijk wat nu precies de insteek van het spel is. Je auto kan kapot en echt raggen is er dus niet bij, maar raak je de vangrails een keer, dan is het nog lang niet gedaan met de race. Het lijkt erop dat Milestone zowel arcade als die-hard raceliefhebbers aan wil spreken, maar jammer genoeg komt dit niet geheel uit de verf. Vooral het Tiger Effect geeft het spel een arcadegevoel. Je kunt middels het Tiger Effect de tijd tijdens de race een stukje terugdraaien en zo een benarde situatie vermijden. Die ene fatale botsing voor de finish kan hiermee voorkomen worden. Het Tiger Effect staat in directe relatie met de verschillende vaardigheden en kan door opwaardering van deze vaardigheden vergroot worden.

De gameplay van SCAR is redelijke in orde. De auto's voelen goed aan, het weggedrag komt vrij intuïtief over en ook het algemene gevoel is okay. De game mist er echter net die duidelijkheid en afwerking die we wel kennen uit bijvoorbeeld een Forza Motorsport, Gran Turismo 4 of, om ook het arcadeaspect mee te pikken, Need for Speed. Grootst kritiekpunt op de gameplay is echter het gedrag van je computergestuurde tegenstanders. Deze zijn niet van bijster hoog niveau en beuken vaak heerlijk tegen je achterkant aan wanneer je net iets te vroeg remt voor een bocht. Maar goed, dit euvel komen we in veel racegames tegen.

Vervelen doe je je met SCAR niet. Het spel kent flink wat verschillende modes en door het RPG-aspect blijft de drang je bestuurder te verbeteren, en dus races te rijden, aanwezig. Je kunt zomaar een race starten, rondjes rijden voor vaardigheidspunten en meedoen in kampioenschappen. Grafisch maakt het spel een frisse indruk, hoewel de dofheid van de textures wel bijzonder irritant is. De Alfa Romeo's mogen dan op detail nagebootst zijn, als je een soort cel-shaded motorkap voor je bakkes krijgt, is het plezier snel over. De omgevingen zijn divers en leuk uitgewerkt, al ontbreekt net het sfeertje dat het spel “dat beetje extra” geeft. Dit geldt eveneens voor de muzikale kant van het spel en dan natuurlijk vooral het geluid van de motoren. Hoewel het niet stoort, valt het ook niet speciaal op. Aan de ene kant kun je dit als positief zien, het vervelende stofzuigergeluid wordt namelijk vermeden, maar aan de andere kant word je ook nooit van je stoel geblazen door geweldig motorgejank.

Squadra Corse Alfa Romeo is een zeer degelijke racegame, die de grijze massa net weet te ontstijgen. Door het vernieuwende en ook leuk uitgewerkte RPG-element, blijft het spel langer speelbaar en heb je ook meer drang om volgende races en kampioenschappen te winnen. Het is jammer dat het spel ergens vaag tussen een arcade en realistische racer in blijft hangen, dit levert soms wat rare taferelen op tijdens het racen. Een volmondig 'ja' is overdreven, maar mocht je na de 'grote' racetitels eens wat verfrissing zoeken, dan is SCAR helemaal nog niet zo'n slechte keuze.

Gameplay: 7,0 Graphics: 7,0 Geluid: 6,5 Totaal: 6,9