De naam is Bond, James Bond. Schrik niet, EA heeft niet weer een nieuwe matige game uitgebracht met de James Bond licentie, maar Sony is er weer met een nieuwe EyeToy spel. Net als James Bond mag de speler in SpyToy zelf een geheim agent spelen. Nu niet met een bekende schotse acteur, maar met jezelf in de hoofdrol.

Met de EyeToy heeft Sony laten zien dat de standaard controller lang niet de enige manier is om games te besturen. Hoewel er tegenwoordig ook dansmatten, trommeltjes en microfoons gebruikt kunnen worden om een game aan te sturen, is de EyeToy toch het enige apparaat waarmee je puur met je lichaam het spel aanstuurt. Hoewel het er ontzettend lomp uit ziet wanneer je voor het raam met je armen staat te wapperen, heeft Sony toch een hele rits aan leuke games uitgebracht die vooral met meerdere spelers ontzettend grappig zijn.

Het zijn voornamelijk party games die de show stelen, met als groot voorbeeld de EyeToy Play serie waarvan het derde deel nu in de winkels ligt. Alleen spelen is mi chien ook leuk, maar al snel ben je toch enkel een malloot die wild staat te wapperen voor zijn televisie. Met SpyToy wil Sony toch wat meer de singleplayer kant van de EyeToy benadrukken door van de speler echt een hoofdpersonage te maken. Je bent niet langer een speler, maar een echte geheim agent.

Als geheim agent moet je een eigen geheime code invoeren om je profiel te laden en word je hoofd gescand om te kijken of jij het wel echt bent. Eigenlijk begint hier het grootste probleem van SpyToy al. Bij de EyeToy Play spellen maakt de precisie niet zo veel uit, bij SpyToy wel. Nu heb ik sowieso het gevoel dat het spel minder goed met de camera om gaat dan andere EyeToy spellen, maar het kan er ook aan liggen dat het spel te precies wil zijn. SpyToy wil exact je hoofd zien, en de bewegingen die je met je hoofd maakt, en dan moet je de perfecte belichting hebben en de perfecte afstand van de camera behouden om dan eindelijk verder te kunnen.

Als je daar eenmaal doorheen gekomen bent, krijg je een aantal mi ies voorgeschoteld. Deze mi ies zijn niet veel meer dan erg simpele minigames. Zoek het juiste symbool door middel van twee schuifbalken die je met je handen beweegt. Een leuke manier van besturen wat erg doet denken aan de film Minority Report waarin Tom Cruise de misdaad bestrijdt in de toekomst met een geavanceerd computersysteem. Andere keer moet je de juiste plaatjes van gezichtskenmerken zoeken om een persoon zo goed mogelijk na te maken. Vervolgens hang je opeens aan een parachute en moet je met je armen bewegen om goed naar beneden te zweven. Er zitten een aantal leuke minigames bij, maar het merendeel wordt al snel saai. Sommigen zouden leuk werken in een spel als EyeToy Play, maar op zichzelf komt het echt tekort.

SpyToy is overigens niet alleen maar een spel, maar ook een heus beveiliging ysteem. Als je het aan laat staan kunnen indringers in je kamer gesnapt worden. Wanneer de camera beweging detecteert in je kamer (bij mij zag de camera een stilstaande doos al aan als beweging, maar dat terzijde) maakt hij foto's. Ook kun je een boodschap inspreken dat afgespeeld wordt als er iemand je kamer binnenkomt. Dit kan natuurlijk voor hilarische momenten zorgen, maar een echt lange levensduur hebben deze functies niet.

De EyeToy heeft een reeks vermakelijke spellen in de aanbieding, maar SpyToy hoort daar helaas niet bij. Hoewel het spel er op het audiovisuele vlak prima uit ziet, schieten de minigames tekort. Tevens heeft het spel erg veel moeite om de camera zo goed mogelijk te gebruiken. De echte diehard spion zou nog wel plezier kunnen beleven aan dit spel, maar andere EyeToy liefhebbers kunnen beter in de winkel gaan kijken voor EyeToy Play 3.

Gameplay: 4,5Graphics: 5,0Geluid: 6,5Totaal: 4,0