SpyHunter 2 | Gamer.nl

Midway heeft de laatste tijd moeite het hoofd boven water te houden. De ontwikkelaar en uitgever die ons vroeger games als Gauntlet, Rampart, Joust en Mortal Kombat bracht, probeert de laatste jaren tevergeefs nieuwe franchises van de grond te krijgen. Spellen als Freaky Flyers, Roadkill en Freestyle Metal X vielen helaas stuk voor stuk tegen. Midway's laatste echte succes dateert van eind 2001 toen men met de remake van de kla ieker SpyHunter een aardige hit te pakken had. Reden om zo snel mogelijk met een sequel op de proppen te komen in de vorm van SpyHunter 2.

SpyHunter 2 is ontwikkeld door Angel Studios, inmiddels al omgedoopt tot Rockstar San Diego. Het zal waarschijnlijk de laatste titel zijn van deze ontwikkelaar onder haar oude naam. Het spel is qua concept grotendeels gelijk gebleven aan zijn voorganger. Het is nog steeds een racespel waarbij wapens een zeer belangrijke rol speler, je zou het evengoed een schietspel vanuit een auto kunnen noemen.

De 'auto' die in dit spel tot je beschikking staat is een nieuwe versie van de Interceptor. Deze auto is in staat om zijn vorm en functionaliteit aan de omgeving aan te pa en. Met een druk op de knop kan je de supersnelle bolide op ruw terrein tot een offroad-vehikel om laten bouwen. Raak je te water? Geen nood, want de Interceptor is een boot voor je er erg in hebt. Wanneer je behoorlijk wat schade oploopt zal de auto exploderen en zal er een soort van motorfiets onder vandaan komen. Daarmee houdt de vergelijking met het babushka-poppetje ook meteen op, want wanneer je motorfiets het begeeft, dan ben je game-over.

Om te voorkomen dat je binnen no-time tot schroot herleid wordt mag je aardig wat wapentuig op je vehikel monteren. Het gros van de tijd zal je vuren met je primaire wapen, waarvan de kogelvoorraad onbeperkt is. Wel herlaad het wapen trager dan dat je schiet, waardoor je zo nu en dan kleine pauzes in zal moeten la en voordat je verder kan knallen. De overige wapens hebben een beperkte ammunitie en variëren van doelzoekende raketten en mijnen tot rookgordijnen en tijdelijk activeerbare schilden. Bij aanvang van je mi ie mag je uitkiezen wat je op je wagen hijst, maar doorgaans zal je voor het sterkste wapen in elke categorie kiezen. Elke keer je een mi ie voltooid, krijg je er weer een leuk speeltje bij.

De meeste mi ies in SpyHunter 2 hebben een aantal primaire en secundaire doelen die je in bepaalde volgorde af zal moeten werken. Het pad langs deze doelen is rechtlijnig, al valt er zo nu en dan een stukje af te snijden. Op weg naar je doelen zullen van alle kanten tegenstanders de weg of de rivier op scheuren om je het leven zuur te maken. Tegenstanders variëren van motoren en jeeps tot trucks en helikopters en ze zullen allemaal goed hun best doen je in de weg te zitten. De mi ies zijn allemaal voorzien van een verhaal, maar dit verhaal moet je lezen tijdens de laadschermen en wordt niet op een andere manier naar voren gebracht, de voornaamste reden waarom ik het nu niet na kan vertellen. Het heeft in ieder geval iets met Ru en te maken.