Kunnen we kinderen? Ai ai Kapitein. Ik hoor het niet. Ai ai kapitein!!! Aha...

Hij leeft in een ananas diep in de zee...Spongebob Squarepants

En hij ziet zo geel als een kaa ouflé...Spongebob Squarepants

Iedereen weet wat een mafkees het is...Spongebob Squarepants

Die vierkante vriend is zo gek als een vis!...Spongebob Squarepants

Spongebob Squarepants, Spongebob Squarepants,Spongebob Squarepants,Spongebob Squarepants!

Miljoenen kinderen hebben deze song de afgelopen jaren dagelijks gehoord. In korte tijd is de gele spons Spongebob een ware cult tekenfilm geworden, die ma aal door de commercie is uitgebuit. Ook videogame ontwikkelaars hebben de beroemde schuurspons niet met rust weten te laten, getuige de 36 games die er voor de verschillende platformen zijn uitgekomen.

Het nieuwste avontuur van de kinderheld heet "Spongebob Squarepants: Licht uit, Camera aan!". Er wordt een speciale aflevering van "De nieuwe avonturen van Meerminman en Mo eljongen" gefilmd in Bikinibroek, maar er komen geen acteurs op dagen. Het is nu aan SpongeBob om de show te redden.

In tegenstelling tot veel andere Spongebob games, is Licht uit Camera aan een adventure game. SpongeBob moet in BikiniBroek allerlei nieuwe acteurs en onderdelen voor de filmset vinden. Hij doet dit door puzzels op te lo en en minigames te spelen. Heb je eenmaal genoeg acteurs en "rekwisieten" gevonden, dan kun je je eigen aflevering "regiseren".

Het eerste wat me opvalt zijn de graphics. Met een maximale resolutie van 800x600 komen de personages slecht uit de verf. De omgevingen hebben hier geen last van, want die zijn getekend, net als in de tekefilmserie. Hoewel de tekenfilmserie geschikt is voor zowel jong als oud, is Licht uit Camera aan dit niet. Het spel is geschikt voor gamertjes vanaf 3 jaar en ik zou er niet veel meer jaren bij optellen. De puzzels zijn vrij eenvoudig op te lo en en brengen je door heel BikiniBroek.

Zo heeft Sandy het eekhoorn last van een vreetbui en moet jij chocoladepinda's voor haar zoeken. Eenmaal gevonden, kun je dan vragen of ze in het nieuwste avontuur van Meerminman en Mo eljongen wil meespelen. Licht uit Camera aan deed me erg denken aan de begintijd van het adventure genre. Je hebt een aantal dialogen die je met de bewoners van BikiniBroek kunt uitwi elen. De meeste zeesterren zijn wat kwijt en jij moet ze daarbij helpen. Aangezien er duidelijk gezegd wordt wat men nodig heeft en waar dit te vinden is, stelt het adventure deel niet al teveel voor. Het komt vooral neer op het doorlopen van alle verschillende scenario's, die fans van de serie ongetwijfeld kennen.

Het andere gedeelte bestaat uit de minigames, die je ook los kunt spelen. De spelletjes hebben leuke namen zoals Vieze Bubbel Trubbels, Supermarkt Superkracht, Kom van dat Hek af en Kwallen vangen, maar dat is dan ook het enige leuke hieraan. Ook al is het spel voor kinderen bedoeld, de minigames zijn suf en matig uitgewerkt en weten maar één á twee keer te boeien.

Op een gegeven moment heb je genoeg wannabe acteurs en rekwisieten, zodat je je eerste aflevering in elkaar kunt zetten. Nu lijkt dit heel wat, maar in feite stelt dit ook geen zak voor. Je hebt verschillende scénes, en voor elke scéne zijn er drie soort rekwisieten beschikbaar. Jij mag kiezen welke er gebruikt wordt. Het feest is dan nog niet voorbij, want je moet ook de cast samenstellen. Voor elke rol zijn er een aantal acteurs beschikbaar. Heb je alle keuzes gemaakt, dan kun je achterover leunen en het resultaat in je luie stoel bewonderen, en dat is het dan, end of game.

Spongebob: Licht uit Camera aan had best een aardige titel kunnen worden, als men er iets meer werk in had gestoken. De minigames zijn van een bedenkelijk niveau en ook de puzzels in deze adventure zullen niemand echt op de proef stellen. Verder vraag ik mij ook af of de Nederlandse versie die ik had, wel de stem van de Nederlandse Spongebob bevatte (ik ben er nog steeds niet over uit). Al met al een zeer matige SpongeBob game en fans van de pratende spons kunnen zich dan ook meer vermaken met Spongebob The Movie, dat wel een zeer goede Spongebob game is.

Gameplay: 5,0Graphics: 6,0Geluid: 5,5Totaal: 5,0