Splinter Cell: Pandora Tomorrow (MP) | Gamer.nl

Na de singleplayer review van eergisteren gaat deze recensie over de multiplayer van Pandora Tomorrow (via Xbox Live). Deze werd met veel poespas aangekondigd en zou baanbrekend zijn. Immers, het is geen simpele 'schiet-iedereen-overhoop' multiplayer zoals bij Counter-Strike of Rainbow Six 3. Nee, in Pandora Tomorrow zijn er twee verschillende zijden te kiezen en deze zijn allebei totaal verschillend. We zullen de modi, gadgets, levels en al het andere multiplayer gerelateerde gebeuren in deze review bespreken.

Zoals je in de intro al kon lezen is deze multiplayer functie niet volgens het boekje. Er zijn twee totaal verschillende kanten en die hebben elk hun eigen wapens, moves en gadgets. Zo zijn er de spionnen van het Shadownet team en de huurlingen van het Argus netwerk. Deze teams zullen het in een drietal modi opnemen tegen elkaar, met ieder twee man. Zo is er de Neutralization mode waar de spionnen een aantal ND133 capsules onschadelijk moeten maken. De huurlingen proberen dit uiteraard te verhinderen. In de Extraction mode is het wederom noodzaak om bij de ND133 capsules te komen, om deze vervolgens te pikken en bij je eigen spawnpoint neer te gooien. Tot slot is er de Sabotage mode, waar de spionnen een modem bij iedere capsule moeten plaatsen om deze vervolgens van afstand onschadelijk te maken. In theorie dus een aantal licht verschillende modi, maar in de praktijk speelt níemand Sabotage, en een enkeling Extraction. Op de één of andere manier is de Neutralization mode gewoonweg het leukst, en deze wordt dan ook verreweg het meest gespeeld.

Het verschil in beide speelstijlen wordt pas echt duidelijk als je een potje speelt met de zogeheten wraakoptie aan. Als deze optie aanstaat wordt er na het einde van een potje gewi eld van kant. Stel; jij en je maatje waren eerst een stel huurlingen, dan worden jullie nu beiden spion, en worden de spionnen van het vorige potje huurlingen. De teams en het level blijven hetzelfde, je wi elt alleen van speelstijl. Extreem verschillend, want als huurling zie je de game vanuit het eerste persoons perspectief en als spion uit het derde persoons perspectief, oftewel van achteren. Met andere woorden, als spion zie je veel meer dan als huurling. Ook heb je als spion een flinke voorraad aan moves tot je beschikking. Je kunt net als in de singleplayer in palen klimmen, aan buizen aan het plafond hangen, via draden naar beneden roetsjen, enzovoort. De huurlingen kunnen niet veel meer dan lopen, springen en schieten.