Geheim agent Sam Fisher heeft door sluipen en moorden in stilte, een naam opgebouwd in de gameswereld. De man kan zich prima meten met andere grote namen in deze industrie als Mario en Sonic. Splinter Cell is al in drie delen op verschillende systemen verschenen en binnenkort zal ook het vierde deel 'Double Agent' in de winkels liggen. Daarvoor maakt Fisher nog een bezoekje aan de PSP met Splinter Cell: Essentials.

Essentials wil, zoals de titel al doet vermoeden, de essentie van de Splinter Cell-games overbrengen naar de PSP. Met een omvattend verhaal worden allerlei missies uit de oude games opnieuw herspeelt. Sam Fisher wordt opgepakt op verdenking van banden met terroristen. Tijdens zijn ondervraging worden er verschillende missies besproken die dan uiteraard gespeeld worden. Alles wat de oude Splinter Cell-games goed maakten, zit in Essentials verwerkt. Alle moves van Fisher, alle wapens en de beste missies. Een mix wat gegarandeerd voor succes zou moeten zorgen. Toch?

In theorie wel ja, in de praktijk pakt het helaas iets anders uit. De single-player zit op zich solide in elkaar. Je hebt verscheidene losse missies uit de Splinter Cell-games, met wat nieuwe missies. Deze worden met elkaar verbonden door een slap verhaaltje. Op zich prima opgelost, omdat je dan toch het gevoel hebt met een geheel bezig te zijn..

Gameplay

De missies zijn gewoon overgezet naar de PSP en dat zit dus prima in orde. Ook Sam Fisher zelf heeft de verkleining goed doorstaan. Hij heeft alle moves en gadgets meegenomen om de missies weer tot een goed einde te brengen. Zo kan hij weer tussen muren springen en met een optische kabel onder de deuren spieken. Uiteraard heeft hij ook weer voldoende wapens tot zijn beschikking om stil zijn vijanden om te leggen, en met de overbekende nightvision-goggles is de duisternis Sam Fisher's vriend.

De gameplay is onveranderd. Sam moet gebruik maken van de omgeving en vooral van het licht (of juist het ontbreken ervan), om stil zijn vijanden af te maken. Hij heeft genoeg wapens om tot de aanval over te gaan, maar je vijanden zijn ook de domste niet. Hoewel de AI regelmatig wat twijfelachtig is, dragen ze in ieder geval wel wapens met zich mee. Meestal is het dus zaak om zonder gezien te worden, een vijand neer te schieten met een geluidsdemper. Je kunt ook achter de vijand sluipen om hem daarna met je mes te bewerken. Bij beide manieren is het slim om het lijk daarna te verbergen, want voor je het weet loopt er iemand langs. Om je zo stil mogelijk te houden, heb je de beschikking over metertjes in het scherm die laten zien of je stil genoeg bent en of je voldoende in het donker staat en daardoor praktisch onzichtbaar wordt.Minpunten

De missies, de moves, de wapens, het zit allemaal prima in elkaar en op dit punt is Essentials ook een prima titel. Helaas zijn er een aantal puntjes die er voor zorgen dat Essentials een stuk lager scoort. Punten die de gameplay zodanig beïnvloeden dat velen er ongetwijfeld door afgeschrikt zullen worden. Allereerst is daar het schreeuwende gemis van een tweede analoge stick. De camera beweegt namelijk niet met Fisher mee, dus zul je deze zelf moeten besturen.

Je kunt Sam gewoon bewegen met de analoge stick, maar wanneer je het cirkeltje ingedrukt houdt kun je de camera bewegen. Je kunt dus niet tegelijkertijd bewegen en de camera besturen. Voor dit probleem kun je de instellingen veranderen. Zo kun je de camera besturen tijdens het bewegen, door middel van de functieknoppen. De functies van die knoppen kun je dan uiteraard niet gebruiken. Met een druk op de D-pad zijn de knoppen weer omgewisseld, maar dan kun je weer niet de camera bewegen. Het is een keuze tussen twee matige oplossingen. Het is vaak dus erg klungelen met de controls, zodat je soms dingen net niet op tijd ziet en daardoor in een ravijn valt, of op een mijn loopt.

Het tweede grote minpunt ligt bij de aard van het spel. De grootste vriend van Sam Fisher is het donker. Zolang hij in het donker staat, is hij onzichtbaar en je bent dus vanzelfsprekend veel in het donker te vinden. Op de PSP zie je dan vrijwel niets. Al het zicht word je ontrokken, terwijl het zo’n groot voordeel had moeten zijn. Gelukkig zijn er nog die nightvision-goggles, maar als je die vrijwel het gehele spel achter elkaar moet gebruiken, omdat je anders het gewoon niet goed kunt zien, is er toch iets mis.

Graphics

Essentials is grafisch vrij degelijk. De animaties zijn goed en de omgevingen zien er aardig uit. Als je wat dichterbij gaat kijken, oogt het helaas een stuk minder, en in nightvision kun je vaak niet dingen van elkaar onderscheiden. Toch werkt het geheel vrij aardig. Dit afgezien van de erg irritante glitches in de graphics. Zo kun je regelmatig door muren heen kijken, waar je niet doorheen hoort te kijken en als de camera wat te dichtbij komt, zie je zo de binnenkant van Sam’s lege hoofd. Ook het geluid wil niet altijd meewerken. Soms kloppen bepaalde geluiden niet bij de situatie en ze klinken vaak heel blikkerig.

Ubisoft heeft een poging gedaan om de essentie van Splinter Cell te grijpen en op de Playstation Portable los te laten. De opzet is grotendeels gelukt. De sterke gameplay is onveranderd en de beste missies zijn terug te vinden in Essentials. Het gaat echter mis bij de besturing en dan met name de camera. Ook grafisch kan het spel nog erg teleurstellen door veel glitches. En ook al draait Splinter Cell om het donker, het is belachelijk dat het spel met een beetje licht al niet meer speelbaar is.