Dat Tom Clancy niet alleen garant staat voor mega-successen in boekhandels wereldwijd, wist software-ontwikkelaar Red Storm de afgelopen jaren te bewijzen met de Rainbow 6 games. In deze stealth actiegames maak je onderdeel uit van 's wereld meest gevreesde anti-terreurteam en reis je naar de uithoeken van de aardbol om uit de hand gelopen situaties (zoals gijzelingen, bezettingen, etc.) op te 'lossen'.

Gezien het succes van games als Metal Gear Solid zal Red Storm's uitgever Ubi Soft kans schoon hebben gezien om met Tom Clancy's licensie een nieuwe naam in haar actie line-up neer te zetten, waarvan 'Splinter Cell' het resultaat is: Rainbow 6 meets Metal Gear Solid meets Thief.

Nadat ik enkele maanden terug de Xbox versie speelde, kon ik me nu verheugen om het spel op de PC een testrun te geven. Of het spel kwalitief net zo hoog scoort als zijn console-voorganger, lees je hieronder.
Stoere commando

In Splinter Cell draait het allemaal om Sam Fisher, een stoere Amerikaanse commando in dienst voor een geheime Amerikaanse overheids-organisatie. Deze onderneemt actie wanneer conventionele overheden niet in mogen of kunnen grijpen. Sam opereert volledig alleen achter deze vijandelijke linies, waardoor je het als speler altijd in je uppie op zal moeten lossen.

Zoals ik in de intro al vernoemde is Splinter Cell geen doorsnee shooter of actiegame, maar een spel waarin sluip- en schuilwerk de boventoon voert. Om dit realistisch te doen heeft Ubi Soft een geavanceerd licht- en schaduw-systeem gemaakt, waarin lampen en andere lichtbronnen met een welgemikt schot kapot kunnen. Aangezien weinig tot geen tegenstanders zijn uitgerust met een infraroodkijker, geeft dat je een gelegenheid om ongemerkt langs meeste mensen te sluipen.