Space Marshals | Gamer.nl

Space Marshals | Gamer.nl

Hoewel al een tijdje beschikbaar op iOS, verscheen Space Marshals onlangs op Android. De game staat bol van de content, met twee afleveringen op de teller en nog meer op komst. Space Marshals combineert de strategische gameplay van XCOM: Enemy Unknown met de tactische elementen uit Hitman GO. Daarbij krijg je een scenario dat doet denken aan de veel te vroeg gesneuvelde televisieserie Firefly. En cowboys in de ruimte: wat kan er misgaan?

Eerst schieten, dan praten

Het verhaal achter Space Marshals is flinterdun. Een gevangenis in de ruimte wordt overvallen, de bandieten zijn ervandoor en een voormalige ruimtesheriff krijgt zijn badge terug om de bende te achtervolgen. De actie begint in de ruimtegevangenis en het vinden van een ontsnappingscapsule is de eerste opdracht. Om deze te vinden sprint je door beklemmende gangen waar elektriciteitsdraden lo cheuren en een AI-stem je constant herinnert aan de penibele situatie. De toon is gezet voor een luchtig doch spannend scifi- scenario.

Media has no description

Eenmaal op een planeet neergestort, ga je vanuit een basiskamp in verschillende mi ies op zoek naar bendes en notoire ruimtebandieten. Elke mi ie draait om het uitschakelen van gezochte bendes of bandieten, de prijs per mi ie is afhankelijk van je prestatie. Opnieuw spelen vanaf controlepunten is mogelijk, maar de meeste punten verdien je door gewoon niet te sterven. Dat betekent dus opletten en op tijd je pistool trekken.

Opmerkelijk intuïtief

Space Marshals is een spel van snelheid en actie. Op de meeste momenten speelt het als een twin-stick shooter vanuit een isometrisch perspectief, hoewel je de actiemomenten voorbereidt met tactisch inzicht. Met een vinger op de linkerkant van het scherm ren je vooruit, met de rechterkant richt je om te schieten. Een dergelijke besturing werkt niet in alle games, maar in Space Marshals kan het haast niet beter. Met een lichte veeg in een richting verschijnt een vizier op het scherm. Beweeg je je vinger naar achteren, dan annuleer je het schot. Tijdens gevechten voelt dit daadwerkelijk als duelleren, omdat je snel richt en schiet, en met gemak je pistool terug stopt als de situatie te gevaarlijk is.

Space Marshals is een spel van snelheid en actie

Zo beweeg je accuraat met je linkerhand op de uitgebreide kaarten en houd je je rechterhand paraat voor schoten. Op de kaarten liggen diverse bonu en verspreid in de vorm van munitie, gezondheidspunten of tijdelijke speciale vaardigheden - denk hierbij aan extra bescherming, camouflage of extra snelheid. Je hebt ze hard nodig en het loont zich om soms de strijd te verlaten en op zoek te gaan naar bonu en. Dat leidt af en toe tot backtracking, maar het maakt de mi ies meestal langer en intere ant.

Media has no description

Goede beloning

Mi ies zijn soms gemakkelijk, vooral als je blindelings het veld instormt en op alles schiet dat beweegt. Dit levert echter niet de hoogste beloningen op, want hoe minder je sterft en begint bij een checkpoint, des te hoger de beloning. Aan het einde van iedere mi ie krijg je afhankelijk van je voorzichtigheid de keuze uit nieuwe wapens en kleding (kogelvrije vesten, hoeden) en die zijn belangrijk voor de mi ies die volgen. Hoeden zijn natuurlijk vooral belangrijk voor de coolheid van onze held.

De grootste beloning is het simpele plezier dat in elk level te behalen valt

De grootste beloning is het simpele plezier dat in elk level te behalen valt. Dat start met voorbereiding: het verkennen en het spotten van bonu en. Je moet echt even uitvogelen waar je je kunt schuilhouden, wanneer je welke bonus pakt en welke bandiet je het eerst aanvalt. Bendes waarschuwen elkaar, schrikken op als ze schoten horen en werken samen om je tegen te houden. Het voelt goed als je een tactiek uitprobeert die werkt, terwijl het evenzo plezierig is om roekeloos de pief-paf-poefmethode toe te pa en. Het kan allemaal en de makers hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk speelbare scenario’s in elkaar te zetten.

Media has no description

Dankzij de veelzijdigheid van mi ies, de hoeveelheid van wapens en de bijna perfecte besturing is Space Marshals een van de betere mobiele games van het moment. Even dachten we als minpuntje het leeg raken van de batterij op te merken, maar het bleek vals alarm. We waren gewoon ‘ineens’ drie uur verder.

Space Marshals is nu beschikbaar op iOS en Android voor 4,99 euro.