Space Invaders Extreme (NDS) | Gamer.nl

Het jaar 2008 laat ontwikkelaar Taito niet onopgemerkt voorbij gaan. Het is namelijk dit jaar de dertigste verjaardag van het inmiddels legendarische 'Space Invaders'. Voor Taito betekende dit heugelijke feit voornamelijk de start van één van de grootste marketingcampagnes die het bedrijf tot nu toe gehad heeft. Omdat de ontwikkelaar zich in Japan voornamelijk profileert binnen de arcadehallen, hebben ze besloten de complete stijl van alle filialen te veranderen naar rood met een ruimtewezen uit Space Invaders als logo. Daarnaast is er besloten het Space Invader-merk nieuw leven in te blazen door een nieuwe game te ontwikkelen, namelijk Space Invaders Extreme. Dat we na zoveel tweederangs opvolgers van Space Invaders zo'n goed spel in handen kregen, had waarschijnlijk niemand gedacht.

Ik herinner me videogameseries die 'uitgemelkt' zijn vaak net iets beter dan de gemiddelde videogame. Op het moment dat ik voor het eerst van Space Invaders Extreme hoorde, kom deze titel me absoluut gestolen worden. Na remakes en opvolgers op vrijwel elk platform in de videogamegeschiedenis, kon ik me niet voorstellen wat er vernieuwend zou zijn aan Space Invaders Extreme. Toch bewijst deze game dat vooroordelen niet altijd gerechtvaardigd zijn, aangezien Space Invaders Extreme het origineel absoluut eer aan doet.

Het concept van zowel de originele Space Invaders als Extreme, is ontzettend simpel. Men neemt een simpel ruimteschip en plaatst daar een aantal buitenaardse wezens als vijanden tegenover. Met het ruimteschip schiet je zo snel mogelijk de naderende buitenaardse wezens dood. Het klinkt simpel maar zelfs het origineel bleek al snel verslavend te zijn. Ook in Space Invaders Extreme is het verslavingsgehalte in volle glorie aanwezig en zal mening gamer vele uren kunnen besteden aan het behalen van een bepaald level of het neerzetten van een nieuwe high score.

Wat Space Invaders Extreme zo uniek maakt is de stijl van het spel. Diverse gebeurteni en, zoals het afvuren van kogels of het raken van tegenstanders, hebben effect op de muziek. Op het moment dat je een groep vijanden weet te vermoorden hoor je voor elke vijand die verdwijnt een geluidje, wat de muziek zeer afwi elend maakt. Naast het unieke geluid wordt er tevens veel met kleuren en strakke figuren gedaan, waardoor je bijvoorbeeld bij de 'Fever'-modus een snel wi elende achtergrond te zien krijgt.  Al met al voegt deze stijl een compleet nieuw aspect toe aan het concept en maakt het aantrekkelijker dan ooit om het te spelen.

Naast de grafische elementen uit Space Invaders Extreme is er veel gedaan om de gameplay te verbeteren. Dit zie je voornamelijk terug in de verschillende upgrades en manieren waarop er extra punten te scoren zijn. Combinaties worden voornamelijk gemaakt door het kapotschieten van vijanden van dezelfde kleur of vorm. Op het moment dat je bijvoorbeeld vier vijanden van dezelfde kleur vermoord hebt zal er een upgrade naar beneden komen vallen. Vang je deze op dan krijg je bijvoorbeeld bommen of een grote laserstraal tot je beschikking.  Deze afwi elingen zorgen dat de game in zijn geheel een stuk langer blijft vermaken dan het origineel.

De zwakte van het spel ligt in de beperkte spelmodi die Space Invaders Extreme aanbiedt. Hoewel je nog een aantal modi vrij kunt spelen, zal je voornamelijk bezig zijn met het herspelen van dezelfde levels. Hoewel dit nog steeds genoeg uitdaging geeft, had er naar mijn mening wat meer variatie in mogen zitten. Het spel barst van de kwaliteit in de gameplay, wat waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen was met wat meer variatie. Desondanks is dit spel het zeerzeker de aanschaf waard.