Sorcery

Sorcery! Part 4: The Crown of Kings

Kies je eigen avontuur

Geschreven door Merijn de Boer op

• Door het summiere aanbod op de mobiele gamemarkt valt een premium game extra goed op. Maar al vóór het free-to-play-tijdperk maakte Sorcery! indruk en dat is met dit deel niet anders. Sorcery! intrigeert door het ijzersterke verhaal, de meeslepende ervaringen en beslissingen die er echt toe doen. Niet Telltale, maar Inkle maakt de laatste jaren de dienst uit binnen het genre interactieve verhaalvertelling.
    Score: 85 Uitstekend
    • Epische vertelling met duizenden vertakkingen, op het puntje van je stoel en met je neus op de pagina’s zitten
    • Soms ploegen door lange teksten

Sorcery! loopt al een aardig tijdje mee en wij gaven deel drie vorig jaar een mooie 8.5. Dit deden we vooral omdat Inkle de Choose Your Own Adventure-boeken uit het verleden nieuw leven inblies, maar ook omdat het hiermee een nieuwe standaard voor interactieve verhalen neerzette.

Tussen verschillende delen van Sorcery! in kwam ook het toegankelijke 80 Days uit. De alternatieve reis om de wereld in 80 dagen won een Game of the Year Award, maar werd ook beschreven als één van de beste romans in 2014. Niet slecht voor een mobiele titel, hoewel het net als Sorcery! snel naar Steam kwam. Wat maakt de verhalen zo bijzonder?

Lang geleden, in een wereld van papier

Lezen, wie doet het nog? Het zijn beroemde laatste woorden bij gameprojecten met een focus op tekst. Gelukkig startte Inkle haar reeksen vóór de neergang van premium games op mobiel, want zonder tijdmanagement, wachttijden en boosters krijg je nauwelijks nieuwe spelers warm. De ontwikkelaar rekent op trouwe fans die het einde van deze vertelling willen meemaken én nieuw publiek dat de gameboeken via Steam ontdekt. Voor die spelers hebben we goed nieuws: het is de investering van tijd en geld helemaal waard.

Het doel van Inkle is duidelijk: digitale versies van het aloude genre Choose Your Own Adventure uitbrengen en hopen op eenzelfde succes als de boeken in de jaren ‘80. Nu eens zonder dobbelsteen, maar mét duizenden keuzes en vertakkingen die een pakkend verhaal opleveren. Omdat je in deze games flink leest en sporadisch een mooie prent ziet, is het alsof je met oude sprookjesboeken te maken hebt. De combinatie van nostalgie en de innovatieve gameplay is prima en levert een heerlijke lees- en speelvorm op.

En hoewel de fantasysetting het gevoel van een rpg opwekt, is er een groot verschil: in plaats van levellen en grinden moet je vooral goed lezen en situaties inschatten om verder te komen. Vertrouw je een kabouter die op je pad komt en merk je dat het wezentje niet bij je weg is te slaan, drie pagina’s verder? Blader terug in het boek en kies de optie ‘jaag de ergernis van je schouder’. Ineens praten meer personages met je en krijg je juist de info die je nodig had om verder te komen. Daarnaast zijn er gevechten waarbij je op basis van beschrijvingen aanvalt of verdedigt. Aandachtig de tekst analyseren is vrijwel altijd de sleutel, maar vereist concentratie. Snel door gebeurtenissen tikken of klikken is er dus niet bij, hoewel je juist daardoor soms in grappige situaties belandt.

Sorcery

Rotklusjes (ratten verdelgen in kelders, kruiden verzamelen, noem het maar op) zijn er niet en alles wat je leest en beslist doet ertoe. Personages die je op één locatie helpt of spaart, komen soms pagina’s of boeken verder terug om je te bedanken. Er zijn maar weinig rpg’s waarin zo serieus met keuzes wordt omgegaan en waar je keuzes daaderkelijk terugkomen in het verhaal.

Leesbare zorgen

Sorcery! draait om het vinden van de Crown of Kings, die de drager onmetelijke kracht zou verschaffen. In de vorige delen reisde je van een drukke havenstad naar verraderlijke vlaktes zonder zichtbaar gevaar. Je ontmoette in de boeken tal van interessante personages en bouwde door de duizenden vertakkingen aan een verhaal dat voor iedereen anders uitpakt. In dit vierde deel neem je het op tegen de Archmage, die zetelt in een kasteel op de top van een berg. Hoe je begint aan dit laatste deel van de reeks,hangt af van je beslissingen binnen de drie delen ervoor.

Zo begin je als speler met de vermelding ‘reiziger’ in het boek, maar al snel noemen de andere personages - en ook de verteller - je een ‘machtige tovenaar’. Nu was dit in ons geval logisch omdat we veel naar ons spreukenboek grepen gedurende de boeken. Het zou ons niet verbazen wanneer je te boek staat als ‘machtige zwaardvechter’ bij frequent gevoerde zwaardgevechten, een andere mogelijkheid om uit penibele situaties te geraken.

Spreuken roep je net als in voorgaande delen op met de tekst ‘Cast a spell’ - meestal wanneer je voor een steile afgrond, lastige tegenstander of donkere grot staat. Een zwevende groep letters verschijnt, met tal van gevolgen bij het uitspreken. FAL doet je minder hard vallen bij een afgrond, BIG transformeert je tot reus en HOW vertelt of er gevaar sluimert in de duisternis.

Net als in vorige delen lees je in Sorcery! 4 wat je achter elke hoek te wachten staat. Daarop reageer je met een beslissing en vervolgens lees je direct het resultaat. In een doolhof is het soms verwarrend (ga links, ga rechts, ga rechtdoor, etc.) maar op een of andere manier werkt het en is de spanning bij een wandeling op papier om te snijden.

Verslingerd aan de reeks

Om terug te komen op de vraag, lezen, wie doet dat nog? Wij hopen dat zoveel mogelijk liefhebbers van interactieve verhalen het in ieder geval proberen. Sla dus vooral een boek van Inkle open en de kans is groot dat je jezelf uren verliest in de dorpjes en landschappen tussen de pagina’s. Nu Sorcery! naast mobiel ook op Steam verkrijgbaar is, is er geen ontkomen meer aan deze meeslepende vertelling, die slechts concentratie en tijd kost. Een lange speelduur is dankzij het lezen gegarandeerd, hoewel we de 171 uur van één speler (uit een recensie op Steam op te merken) wel erg lang vonden. Niet alleen fantasyminnende lezers raken verslingerd aan Sorcery!, ook rpg-liefhebbers vinden er paden die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Alle delen van Sorcery! zijn nu verkrijgbaar op Steam, iOS en Android. Prijzen verschillen per apparaat. Lees voor meer informatie over de reeks bijvoorbeeld onze recensies van deel drie en deel twee.

Remake System Shock uitgesteld naar 2018 Pokémon Sun en Moon komen mogelijk naar Nintendo Switch
0