Sorcery! 3: The Seven Serpents

Struinen door een spannend boek

Geschreven door Merijn de Boer op

• <p>De Sorcery!-reeks biedt een solide RPG-ervaring met louter woorden en een pion op een kaart. Ontwikkelaar Inkle heeft de populaire boeken uit 1984 kundig gemoderniseerd en nieuw leven ingeblazen. Lees je geconcentreerd, dan is een unieke ervaring gegarandeerd.</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Spannend geschreven, duizenden vertakkingen, grote en open wereld
    • Doelstelling niet altijd duidelijk

Steve Jackson en oude schoolvriend Ian Livingstone organiseerden ooit een kleinschalige bordspellen- en gameboekenclub, die ze runden vanuit hun flat. Hier ontstond Games Workshop, met tal van Choose Your Own Adventure-boeken in de Fighting Fantasy-serie en bordspellen in het Warhammer- en Lord of the Rings-universum. Het bedrijf barstte vanwege populariteit uit z’n voegen en de oprichters druppelden via Eidos (Livingstone) en Lionhead Studios (Jackson) de game-industrie binnen. Maar wat gebeurde er met de populaire boeken?

Die zijn terug, dankzij Bafta-winnende ontwikkelaar Inkle. Het kleine bedrijf transformeerde reeds twee boeken in de Sorcery!-serie en het populaire avonturenboek Around the World in 80 Days tot moderne, toegankelijke gameboeken. Het zijn avonturen die je beleeft met het maken van keuzes, waardoor nieuwe vertakkingen in het verhaal ontstaan. En niet op de manier zoals Telltale dat doet in The Walking Dead of The Wolf Among Us. In gameboek-avonturen verandert het verhaal compleet door een constante stroom van keuzes binnen een verhaal dat zichzelf herschrijft. Het resultaat is een vertelling met duizenden vertakkingen.

Open boek

Sorcery! 3 is los van de andere twee boeken te spelen, maar het is aan te raden de vorige delen te lezen. Het verhaal draait om het vinden van de Crown of Kings, een legendarische kroon die de drager immense macht verschaft. De vorige delen leidden je via een sprookjesachtig landschap naar de schimmige havenstad Kharé. Daar leerde je vechten en dobbelen voor je leven en maakte je kennis met een uitgebreid spreukensysteem. In gevaarlijke situaties koos je uit talloze combinaties van drie letter-spreuken als BIG, FAL en GOB. De spreuken laten je onder andere transformeren tot reus, laten je vliegen of zweven en roepen monsters op om voor je te vechten. In deel drie van Sorcery! laat je Kharé achter je om te zoeken naar de Seven Serpents in de Baklands, een gebied vol droge steppes en verraderlijke moerassen.

Elke richting die je kiest, elke steen die je oppakt en elk personage dat je aanspreekt zet namelijk iets in werking

Nog veel belangrijker dan de spreuken zijn de keuzes die om de paar regels tekst verschijnen. Jouw beslissingen bepalen wat er in de wereld gebeurt, met grote consequenties van dien. Elke richting die je kiest, elke steen die je oppakt en elk personage dat je aanspreekt zet namelijk iets in werking. Keuzes zorgen op elk moment voor vertakkingen in het verhaal en belangrijke beslissingen hebben soms pas pagina’s verder gevolgen.

Jouw verhaal

Spreek je een spreuk als BIG uit, dan loop je een aantal regels door het boek als reus. Dat heeft invloed op je uitzicht, op je reputatie en op de wereld. Zo liepen wij een dorpje in en lazen we dat er een drukkende sfeer hing. Ook beschreef de volgende regel tal van ogen die ons bespiedden vanuit de bomen. Uit voorzorg tot reus getransformeerd, stapten we diverse huisjes plat en stormde het dorpje leeg voordat we er erg in hadden. Het leek erop dat we een ravage hadden aangericht en dit leverde natuurlijk een schuldgevoel op. Bovendien was er niemand meer die ons over de zeven slangen uit de titel kon vertellen.

De gameplay bestaat uit moeilijk inschatbare situaties, met verrassende gevolgen bij het gebruik van zwaard of spreuk

In Sorcery! kun je de tijd terugdraaien, hoewel je de functie waarschijnlijk weinig gebruikt vanwege de pakkende verhaallijn. De stijl wisselt moeiteloos tussen vertelling en maakbaar avontuur, waarbij alles in de wereld reageert op jouw keuzes. In reguliere rpg’s zijn spreuken en wapens bedoeld om de controle over het spel te vergroten, bij games als Sorcery! is het gebruik van spreuken in het verhaal een leap of faith. Je ziet de wereld niet en reageert op gevoel, met de tips tussen de regels als leidraad. De gameplay bestaat zodoende uit moeilijk inschatbare situaties, met verrassende gevolgen bij het gebruik van zwaard of spreuk. Teruggaan in de tijd doe je daarom vrijwel alleen als het moet, ofwel als je sterft. Het grootste deel van de tijd wil je gewoon verder met het verhaal.

Vluchten op een papieren kaart

Sorcery! weet te boeien met slechts een kaart en de beschrijvingen van de ‘papieren’ wereld. Het is verrassend spannend om voor het eerst te lezen over de zeven slangen, te vernemen door wie ze zijn gestuurd en op ze te moeten jagen in de uitgebreide wereld. Gedurende de reis spreek je interessante personages, stuit je op mysterieuze gebouwen en verzamel je objecten die je personage sterker maken. Het zijn de vaste bestanddelen van een rpg, maar dit is er eentje die zich volledig afspeelt binnen de pagina’s van een boek.

Het lijkt daarom voor omstanders alsof je rustig een verhaal leest op je tablet, terwijl jij na de tekst: ‘er sluipt iets in het gras achter je’ huiverig tikt op je volgende beslissing. Wees voorzichtig bij het kiezen van je eigen avontuur.

Sorcery! 3: The Seven Serpents is nu beschikbaar voor iOS en Android. Deel 1 en 2 zijn los verkrijgbaar en je kunt een nieuw deel starten met of zonder de voortgang van eerdere delen. De delen kosten rond de vijf euro per stuk.

PC Gamer komt met pc-georiƫnteerde E3-conferentie Internetarchief maakt MS-DOS-games speelbaar in tweets
5