Sony HT-S40R Home Cinema Soundbar System

Het toevoegen van een soundbar of surround sound-systeem aan je gamesetup is een leuke manier om een groter gevoel van immersie te creëren. Sony heeft op dit gebied genoeg te bieden: voor ieder budget bouwen ze wel een soundbar.

Sony HT-G700                                                                   €299,-

Verbinding:                                                                        Hdmi, optical, minijack (aux) en                                                                                                        bluetooth 5.0

Surround sound:                                                             Dolby Digital

Subwoofer:                                                                        Ja

Extra’s:                                                                                n.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-S40R 5.1 Home Cinema Soundbar System is met een prijspunt van 299 euro een behoorlijk goedkope optie voor het aanschaffen van een volledig 5.1-systeem. Het is dan ook geen gecompliceerde setup, maar een behoorlijk doeltreffend systeem met een centrale soundbar, subwoofer en twee semi-draadloze achterspeakers.

Bouwkwaliteit

Net als de HT-G700 die we laatst bekeken is het ontwerp van de HT-S40R behoorlijk sober. De hard plastic soundbar, achterspeakers en subwoofer zijn allemaal zwart en ogen neutraal. Het harde plastic is stevig, maar het maakt de soundbar en achterspeakers wel wat lichtgewicht - niet bepaald een premium gevoel. De grille van de soundbar is wel gemaakt van metaal en verdeeld in drie vlakken waarachter je de linker-, rechter- en centerspeaker vindt.

In tegenstelling tot de meeste soundbars is in het geval van de HT-S40R de subwoofer het hart van de setup. Dat betekent dat je de soundbar met een kabel aan de subwoofer moet verbinden, en dat de hdmi-uitgang op de achterkant van de subwoofer te vinden is. De subwoofer is met een grootte van 192 bij 387 bij 366 milimeter behoorlijk aan de maat. Hij is dus niet overal te plaatsen en dat betekent dat je in sommige gevallen een vrij lange hdmi-kabel aan moet schaffen om de subwoofer met je televisie te verbinden.

De achterspeakers van de 5.1-set zijn semi-draadloos. Om ze aan te sluiten op het systeem moet je ze namelijk met een kabel verbinden aan een draadloze ontvanger. De ontvanger is eveneens zwart en aan de bovenkant voorzien van een soortgelijke grille als je op de voorkant van de soundbar vindt. Dit doosje is op zijn beurt dan wel weer draadloos met de subwoofer te verbinden. Zo hoef je geen kabels door je volledige woonkamer te laten lopen, maar moet je wel een goede plek vinden voor de ontvanger en het wegwerken van de kabels die vanuit daar naar de achterspeakers lopen. De compacte achterspeakers zelf zijn eveneens voorzien van een grille en matchen qua uitstraling precies met de soundbar.

Codecs en modi

Achterop de subwoofer vind je zoals gezegd een hdmi-Arc poort, een minijack aux-in en een optical poort. Ook kun je middels bluetooth 5.0 bijvoorbeeld je telefoon verbinden met het systeem. De hdmi-input weet raad met Dolby Digital, LPCM 2-channel en Dolby Dual Mono en uiteraard kun je 5.1-content afspelen met dit systeem. Ook is het mogelijk deze soundbar draadloos aan een Sony Bravia-televisie te verbinden.

Om het geluid in meerdere situaties te perfectioneren, beschikt de HT-S40R over een aantal verschillende afluistermodi. De meeste modi spreken voor zich: zo is er naast de standaard modus een Cinema-, een Music- en Voice-modus. De enige modus die wellicht niet voor zich spreekt is de Night-modus: deze zorgt ervoor dat de lagere frequenties iets gedempt worden, zodat je ’s nachts eventuele huisgenoten minder tot last bent.

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt direct op dat de subwoofer niet zoveel draagkracht heeft als je zou verwachten van een kast van deze grootte. Hoewel de subwoofer het laag van de soundbar smaakvol en gedoseerd verlengt, ontbreekt het op kritieke punten aan dynamische kracht. Dat zorgt ervoor dat muzikale impact niet altijd goed vertaalt naar dit systeem.

In het middengebied is de soundbar behoorlijk precies. Met de Music-modus ingeschakeld komt de belangrijkste stem uit de muziek mooi naar voren en klinkt de soundbar redelijk rustig. Waar het wel echt aan ontbreekt is breedte in het stereoveld. Hoewel de stem vaak pontificaal en precies in het midden wordt weergegeven, wordt het naar de zijkanten al vrij snel een mengelmoes van geluid en ontbreekt het aan echte lokalisatie.

Tijdens het gamen laat dit systeem zich vooral kenmerken door een aangename hoeveelheid ruimtelijkheid. De achterspeakers dragen hier vooral erg veel bij aan de immersie. Je hebt snel het gevoel dat je middenin de spelwereld zit en er is genoeg kracht om het volume - en daarmee de cinematische ervaring - op te schroeven. Ook hier valt wel op dat de lokalisatie niet optimaal is. Dat maakt het systeem dan ook voornamelijk geschikt voor openwereldgames die wat minder leunen op snelle reactietijden en wat meer op verhaallijn.

Wel valt tijdens in-game explosies en andere impactmomenten op dat het laag zelden écht dondert. Dat zorgt ervoor dat de nadruk iets meer op het middenlaag blijft hangen, waardoor je soms een ietwat dozige klank kunt horen. Dit is vooral het geval bij consequente bromgeluiden in bijvoorbeeld racegames.

Concluderend

De HT-S40R is een eenvoudig, doeltreffend 5.1-systeem dat voor zijn prijs prima presteert. Verwacht niet de meest precieze lokalisatie of de meest overtuigende, diepe weergave, maar wél een systeem dat het spelplezier van de casual gamer behoorlijk kan vergroten. Houd er wel rekening mee dat het aansluiten van dit systeem niet in ieder woonkamer even eenvoudig is. De draadloze ontvanger voor de achterspeakers is een goede toevoeging om het aansluiten te vereenvoudigen, maar het feit dat de grote subwoofer het hart van dit systeem is, kan plaatsing en de lengte van de benodigde kabels behoorlijk beïnvloeden.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of de officiële handleiding.

Oké

De HT-S40R is een eenvoudig, doeltreffend 5.1-systeem dat voor zijn prijs prima presteert. Verwacht niet de meest precieze lokalisatie of de meest overtuigende, diepe weergave, maar wel een systeem dat het speelplezier van de casual gamer behoorlijk kan vergroten.

Groot gevoel van immersie

eenvoudig in gebruik

prijs-kwaliteitverhouding