Sonic the Hedgehog | Gamer.nl

Wat is er toch metSonic gebeurd? Eens een gedegen concurrentie voor Nintendo's Mario, maartegenwoordig al lang niet meer een garantie voor kwaliteit. Sega wil dit goedmaken en pakt uit met drie verschillende games. De Nintendo Wii gaat voorsnelheid met Sonic and the Secret Rings, de PSP zet het op het racen met SonicRivals en de Xbox 360 en PS3 moeten het met een adventure doen: Sonic theHedgehog.

Wees niet bang, het adventure gedeelte is tot een minimumgehouden. Het grootste gedeelte van het spel ben je bezig met op hoge snelheiddoor levels razen, platform elementen en vechten. Toch zul je tu en de actiedoor de stad in moeten om opdrachten te voldoen, mensen te ondervragen enspulletjes te kopen in het winkeltje. Dit is een welkome afwi eling van derest van het spel, maar blijkt helaas wel wat saai. Zo is de stad gigantischgroot zonder intere ant te zijn en hebben de mensen stuk voor stuk niets temelden.

Gelukkig zul je meer tijd aan de werkelijke actie besteden,want er is weer eens een prinses ontvoerd en jij moet haar redden. Het gaatdeze keer om de menselijke Elise, want Sonic is inderdaad voor het eerst in demensenwereld te vinden. Dr. Eggman heeft Elise ontvoerd en wil haar gebruikenom, hoe kan het ook anders, de wereld te vernietigen. Dit gebeurt door viakristallen een wezen op roepen genaamd Iblis, die met zijn vlammen allesvernietigt. Om Eggman en Iblis tegen te houden wordt het singleplayer verhaalopgedeeld voor drie hoofdpersonages: Sonic, Shadow en de nieuwe Silver.

Allereerst Sonic dus en bij hem is, hoe kan het ook anders,snelheid het belangrijkste. Dit is een vrij vertrouwd principe van over boost-strips lopen om keihard te rennen,door loopings te gaan en via grote rode ronde knoppen hoge sprongen te maken.Sonic kan zich ook afzetten via muren en doet qua vechten een aanval waarbijhij richting doelwit schiet en deze keer heeft het spel goed door naar welkevijand Sonic toe moet schieten. De tijdreizer Shadow moet het voornamelijkhebben van brute kracht. Hij is niet zo snel als Sonic, maar weet met zijnskates toch wel een behoorlijke snelheid te halen. Zijn aanvallen lijken verderop die van Sonic, maar Shadow kan als enige in voertuigen springen omvervolgens de robots van Dr. Eggman met zwaarder geschut weerstand te bieden.

Nieuw is deze keer Silver, een egel met telekinetischekrachten. Silver past verra end genoeg heel goed in de game en dit zal ongetwijfeldook niet zijn laatste verschijning zijn. Zijn speciale krachten wordenbijzonder simpel gebruikt. Met de rechter trigger til je voorwerpen op en meteen druk op de X-knop schiet je ze naar je vijanden. Ook kan Silver zichzelfvoor een korte periode in de lucht houden, zodat hij afgronden kan overbruggen.Silver is wel de sloomste van de drie egels en dat merk je als je langeafstanden moet overbruggen in de stad tu en de actie door.

Alle drie de personages worden ook nog geholpen dooranderen. Zo wordt Sonic natuurlijk door Tails en Knuckles ter zijde gestaan,maar hebben ook Shadow en Silver de nodige helpende handen. De één kan daarvanweer zweven en via muren opklimmen, de ander kan extra hoog springen en weereen ander wordt onzichtbaar om zo langs de vijanden te sluipen. De specialekrachten zijn een geinig extraatje, maar weten niet echt te overtuigen. Voordeelis wel dat het veel variatie in de gameplay brengt. De drie verhaallijnen kruisenelkaar constant en je bent dan ook telkens dezelfde levels aan het spelen. Ditstoort echter niet, omdat je ze elke keer weer op een hele andere manierbenadert.

In de verschillende levels zul je tal van vijanden moetenvernietigen. Sonic die racet er meestal zo doorheen en vernietigt wat vijandenhier en daar, maar vooral bij Silver zijn de platform elementen weer ergbelangrijk. Ook is er geen Sonic zonder ringen en ook die zul je weer moetenverzamelen. Verzamel genoeg ringen en je krijgt er een leven bij. De ringen kunje ook uitgeven in het winkeltje in de stad voor nieuwe upgrades die het spelenweer wat makkelijker maken.

Klinkt goed en leuk zou je zeggen, maar bij het begin weetje al dat het mis gaat. Direct bij het eerste level zullen de meeste het spelweg leggen, omruilen of uit het raam gooien. Hoewel Sega zijn best heeft gedaanom Sonic goed naar een 3D-wereld te brengen, zijn ze hier hopeloos in gefaald.Sonic beweegt op hoge snelheid en dan hoor je hem ook goed te kunnen besturenzou je denken? Niets van dit alles, want de besturing is waardeloos en datwordt nog eens versterkt door de verschrikkelijke camera.

Resultaat? Je kijkt te vaak naar een scherm waarin je eenvan de hoofdpersonages in het niets ziet vallen. Weer een leven er af, en jekunt maar zes keer dood, waarna je een hele episode weer opnieuw moet spelen.Het is prima dat je valt door een hoge moeilijkheidgraad, maar Sonic theHedgehog is op zichzelf niet moeilijk. Het is zelfs makkelijk te noemen. Tochwordt het de speler onnodig moeilijk gemaakt door de camera, besturing engewoonweg slecht programmeerwerk. Zonde.

Het is overigens niet zo dat de slechte camera en besturing alleenirritant is, maar dat het constant de gameplay op een negatieve manierbeïnvloedt. Je bent meer bezig met de besturing en camera om Sonic en de zijnenin goede banen te leiden, dan met het spelen van het spel. Zo zie je vaak nieteens wat er komen gaat en is de besturing tijdens het rennen veel te gevoelig.Ook is het mikken na sprongen, op bijvoorbeeld rails om de glijden, vrijwelonmogelijk.

Overigens moet je voor het echte snelle Sonic-gevoel nietbij Sonic the Hedgehog zijn, omdat het voornamelijk een vrij standaardplatformer is met een aantal snelle stukjes. De snelheid wordt nog het bestebereikt bij de mach speed-stukjeswaarin Sonic sneller gaat dan ooit. Dit was voor ons het hoogtepunt van hetspel, maar wordt helaas ook verpest door camera en besturing, waardoor je erzonder twijfel een stuk of wat keer naar beneden dondert zonder eigen schuld.Het spel kent ook nog een multiplayer mode die deze keer nog best heel aardigis, je kunt vrijwel alle levels in het spel coöperatief spelen en ook raceshouden, al is dit weer niet via Xbox Live online te spelen.

Grafisch ziet het spel er ook niet beter uit dan een mooielast-gen game en het is dan ook apart dat het spel constant problemen heeft metde framerate, met veel gestotter tot gevolg. Vervolgens zijn er ook nog eensveel en lange laadtijden voor soms een bijzonder kort stukje film. De bugs diehet spel constant plagen maken het nog helemaal af. Echt zonde, want het is ergensbest een hele aardige game die gewoon nog een aantal maanden ontwikkeltijdnodig heeft.