Sonic Generations | Gamer.nl

Sonic Generations | Gamer.nl

Aan het verhaal van Sonic Generations moet je niet teveel aandacht besteden. Het is weer absurd vergezocht. Een tijdetend monster verstoort Sonics verjaardagspartijtje. Al zijn vrienden worden opgesloten in werelden uit Sonics verleden. Omdat de tijdstroom verstoord is, komen kla ieke Sonic en moderne Sonic elkaar tegen en moeten ze samenwerken om de wereld weer eens te redden. En uiteraard blijkt dat Dr. Robotnik en Dr. Eggman achter dit duistere plan zitten.

Nostalgisch spektakel

Het verhaal geldt als excuus om Sonic in zijn geschiedenis in te laten duiken. De in totaal negen zones, verdeeld in twee verschillende stages, komen uit voorgaande Sonic-games, van Sonic 1 tot en met Sonic Colours. De ene stage laat je met de kla ieke Sonic met 2D-gameplay spelen, de andere stage is  voor de driedimensionale egel met bijbehorende speelstijl. Je bent vrij om te kiezen welke stage je per zone eerst wilt doen. Drie 2D-levels op een rij spelen is dus mogelijk, mocht je hart hier meer liggen. Het is wel verplicht om beide stages in een zone te voltooien om verder te komen in het spel.

Hoewel de beide stages in dezelfde zone liggen, speel je niet twee keer hetzelfde met een extra dimensie. Bepaalde spektakelstukken maken wel hun opwachting in beide stages, maar deze worden anders aangepakt. Wie Sonic Adventures 2 gespeeld heeft, herinnert zich de oplegger nog wel die je achtervolgde door de straten. In de driedimensionale stage moet je deze truck een aantal keer voor zien te blijven. In de kla ieke variant stormt de truck op je scherm af en moet je zo snel mogelijk in een steiger klimmen naar veiligheid. Zelfde situatie, totaal andere ervaring. En als je het vroeger al eens hebt ervaren, dan is het een echte trip down memory lane. En zo niet, dan blijft het spektakel nog altijd staan.

Hetzelfde is te zeggen voor de nostalgie die de omgevingen, muziek en geluidseffecten opwekken. Oudgedienden denken terug aan die goede oude tijd, nieuwkomers krijgen gevarieerde kleurrijke locaties voorgeschoteld, ondersteund met pakkende deuntjes.

Hub

Na het voltooien van een zone kom je even terug in een hub-wereld en vul je deze omgeving een klein stukje in met platformen, schansen en springveren. Zodoende ontstaat een platformlevel buiten de… levels. Dit is eens niet enkel voor de sier aanwezig, maar daadwerkelijk functioneel. In dit ‘level’ zijn een aantal Challenge Gates te vinden waarachter een uitdaging verscholen gaat. Deze moeten spelers voltooien voordat ze de baas mogen uitdagen. Je bent echter vrij welke uitdaging je probeert, van schat zoeken tot het verslaan van een dubbelganger in een race. Daarnaast zijn er  verplichte gevechten voor Chaos Emeralds te ontdekken waarin je met Shadow, Silver en Metal Sonic aan de slag gaat.

De overgebleven uitdagingen kun je zien als een extraatje na het voltooien van de game, al zijn de standaard levels zijn al leuk genoeg om te herspelen. Wel willen we nog speciaal vermelden dat ergens een Sega Mega Drive verstopt ligt waar Sonic 1 op te spelen valt.

Goedkoop dood

Sonic-games hebben altijd al een grote valkuil gehad: wie te hard rent, rent zich dood. Dit is niet anders in Sonic Generations. Het ligt niet eens zozeer aan de besturing, in ieder geval niet bij de kla ieke levels. De besturing van deze Sonic is strak en je wordt zelfs duidelijk gewaarschuwd als er een bodemloos gat in de buurt is. Maar ren je op volle snelheid door de omgeving, dan is knipogen er niet bij. Je vliegt regelmatig een gat met punten in of mist net een sprong en duikt vol op een vijand als je even niet oplet. Een level foutloos doorlopen vereist opperste concentratie, of een rustiger speltempo. Het is bijna een racegame, waarbij je pas echt goed presteert als je baan begint te kennen.

De besturing is wel vaak de schuldige bij de driedimensionale levels. Het is net niet secuur genoeg om door de omgeving te manoeuvreren, helemaal op smalle paden. De doelzoekende aanval bij een dubbele sprong, die je naar voren lanceert als er geen vijand in de buurt is, resulteert ook nogal eens in een sprong de afgrond in. Het roept onvermijdelijk irritaties op. Wordt het pad smaller en word je wat meer door het level geleid, dan verdwijnen deze als sneeuw voor de zon. Hier is ook echt goed snelheid te maken en hoe dichter je tegen de geluidsbarrière aanzit, hoe meer het beeld vervaagt langs de randen en de muziek meer verstoord klinkt. Dit sublieme snelheidsgevoel is Sonic op zijn best!

Beloning

Gelukkig word je niet echt zwaar bestraft voor doodgaan. Zelfs een Game Over-scherm plaatst je terug aan het begin van de stage waar je zat met een nieuwe lading levens. De grote uitdaging en beloning zit hem in iets anders, namelijk de beoordeling aan het einde van een stage. Hierbij geldt hoe sneller hoe beter, waarbij een grote hoeveelheid ringen kan compenseren als je wat tijd bent verloren onderweg. Wie de hoogste rang wil halen moet zonder een leven te verliezen aan het einde komen, wat vooral in de latere levels een flinke uitdaging vormt.

De punten die je met je rang verdient zijn weer inwi elbaar voor verschillende extra vaardigheden. Sonic kan hiermee nog sneller rennen, heeft minder last van weerstand in water of ontvangt wat ringen als hij een leven kwijtraakt. Vooral de snelheidsboost kan een lekker verschil maken op jacht naar een hogere waardering.

Bovendien zijn de verschillende (verborgen) paden intere ant genoeg om je  terug te laten keren naar een afgerond level. Je mist in één run meer dan de helft van een level en bijbehorende verborgen beloningen. Extra levens zijn welkom, leuker zijn de vijf ringen die per level verborgen zijn. Hiermee speel je artwork en muziek vrij, waarbij je de muziek vervolgens zelf bij een level kunt opzetten. Maar het draait uiteindelijk toch om het uitvogelen van de snelste route, die je ook nog eens online met de wereld kunt vergelijken. Maar zelfs zonder deze rek van de speelduur noteert Sonic Generations een schappelijke zeven uur op de klok om het avontuur te voltooien.

Sonic serveert met Sonic Generations geen sloffe koek en prikloze cola voor zijn twintigste verjaardagsfeestje. Het is verzameling van sterke punten uit zijn kleurrijke historie. De 2D-gameplay is weer ouderwets strak en vooral het spektakel en snelheidsgevoel in drie dimensies is indrukwekkend. Sonic kwam met Sonic Colours weer een beetje op stoom, maar is in Generations weer terug op volle snelheid.

Sonic Generations is getest op de PlayStation 3