Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Sonic Forces

Sonic Forces

Heeft er de kracht niet meer voor

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • Sonic Forces komt nauwelijks mee met andere hedendaagse platformers: het leveldesign stelt teleur, de besturing is weinig precies en de verhaalmodus kost je amper drie uur. Waar Sonic Mania eerder dit jaar nog excelleerde, vervalt Forces in zwak uitgewerkte spelmechanieken.
    Score: 45 Slecht
    • Green Hill Zone, vrij te spelen kledij, actievolle presentatie
    • Leveldesign, besturing, gebrek aan uitdaging
Amper drie maanden geleden verscheen Sonic Mania, volgens Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder wellicht ‘de beste Sonic-game ooit’. Hoe kan het dan dat Sega als eindejaarsklapper een matige, nauwelijks uitdagende en vooral futloze variant op de aardige, maar niet bijster interessante Sonic Lost World en Sonic Generations uitbrengt?

De kracht van Sonic Forces zou ‘m moeten zitten in de combinatie van tweedimensionale platformactie à la Sonic 1-4 en driedimensionaal on-rails racen dat linea recta afkomstig lijkt te zijn uit Sonic Unleashed, Lost World en Generations. Het punt is dat beide spelmechanieken nauwelijks uit de verf komen.

Sonic Forces

Nog eens naar Green Hill Zone

Sonic Mania toonde in augustus dat er ruimte is voor 2D-Sonics: hoewel niet zo precies en uitgekiend als Mario, Donkey Kong en Rayman, biedt het een sterk leveldesign en uitstekende eindbaasgevechten. De 2D-platformactie in Sonic Forces mist daarentegen elke vorm van finesse. De besturing laat te wensen over en de levels zelf maken weinig indruk. Het is eigenlijk ironisch dat de zoveelste remake van Green Hill Zone uit Sonic 1 een van de aardigste momenten uit de gehele game oplevert; op z’n minst wisselt dit gebied razendsnelle sprintactie af met enigszins verfijnde platformactie.

Bovendien is het alleraardigst dat Green Hill Zone niet langer zo groen is als de naam doet vermoeden: Eggman en de zijnen hebben er huisgehouden, met een plaatselijk dorre woestijn tot gevolg. Als dit nu de insteek voor de gehele game was geweest, dan had Sonic Forces wellicht meer om het lijf gehad dan nu het geval is.

Sonic Forces

Helaas ontbreekt het ‘t overgrote merendeel van de 2D-levels aan dit soort details en finesse. Vaak is het zaak om zonder blikken of blozen zo snel mogelijk het einde van de toch al korte levels te bereiken, wat je simpelweg doet door in de richting van de finishlijn te sprinten en op momenten middels quick-time events vijanden een kopje kleiner te maken. Uiteraard is het zo dat snelheid centraal staat in Sonic, maar daar komt normaliter iets van interessante platformactie bij kijken – en dat is in Sonic Mania niet het geval.

Sterker nog, de sporadische momenten dat de game je uitdaagt, zijn eerder frustrerend dan meeslepend. Het komt er vaak op neer dat de game tijdelijk de controle over je personage overneemt om je door een van de vele loopings en geautomatiseerde gedeeltes van de levels te loodsen, waarna je plots voor een ravijn terechtkomt. Dit kun je tijdens je eerste poging simpelweg niet zien aankomen, maar ook een volgende keer is het lastig om er op het juiste moment op te anticiperen, juist omdat de besturing niet al te precies is. Dit soort momenten daargelaten kun je op de automatische piloot door de levels sprinten.

3D-Sonic is ook niet je van het

De driedimensionale levels doen ook geen duit in het zakje; deze levels zijn wederom teleurstellend en de nadruk op eindbaasgevechten pakt niet al te best uit. Het komt er vooral om neer dat je elke zoveel seconden met een quick-time event te maken krijgt. Deze zijn simplistisch en zorgen ervoor dat ieder eindbaasgevecht als de vorige aanvoelt.

Bovendien ondermijnt Sonic Forces zo haar eigen vormgeving. Ieder gebied kent een eigen en vaak aangename visuele stijl en door het enorme tempo en de hoge speelsnelheid ziet de game er actievol, interessant en spannend uit. Ook speel je na ieder level een half dozijn aan kleding vrij, van shirts en schoenen tot maskers en hoedjes. Helaas is het niet zo dat je hiermee Sonic, Knuckles en Tales kunt aankleden, maar wel je eigen personage – als wie je in ongeveer een derde van alle levels speelt. Je kiest simpelweg of je als kat, beer, vogel of andere diersoort wil spelen, elk met iets andere eigenschappen en speciale krachten, om je personage vervolgens elke zoveel minuten van een nieuwe outfit te voorzien.

Sonic Forces

Dit is aardig, zeker gezien de indrukwekkende hoeveelheid kledij. Tevens is het een leuk idee dat je gedurende sommige levels zij aan zij met Sonic strijdt en voor speciale gebieden het personage van je vrienden kunt downloaden, maar het maakt de game er zelf niet beter op. De levels zijn niet al te sterk ontworpen, de besturing stelt teleur en je racet in een uur of drie, drieënhalf door de verhalende missies heen. Sonic Forces is in die zin erg beperkt – ook (of misschien wel juist) voor een game met de adviesprijs van veertig euro.

Sonic Forces is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de Week: Mobiele Harry Potter-game onthuld en PS5 en volgende Xbox pas over twee jaar Take-Two wil 'terugkerende mogelijkheden voor consumentenbestedingen' in alle games
10

Reacties op: Sonic Forces

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Linksquest

    • 1 maand geleden
    Jammer dat de game zo tegen valt, ga dan nog maar wachten met deze te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 1 maand geleden
    Auch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 4 weken, 1 dag geleden
    Jammer ik had hem nog wel willen kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 4 weken, 1 dag geleden
    Ik had wel een matige game verwacht want ik vind sonic in 3D al helemaal niet werken, tot nu toe alle 3D sonic games die ik speelde vond ik matig tot simpel saai.
    Maar ik had hoop op de mix van 3D en 2D.
    Beetje zoals bij Mario odyssee had ik wel goed gevonden. Maar ja dan moet wel het level design goed zijn.
    Jammer hoor, zo voelt het voor mij dat sonic langzaam een beetje zal gaan verdwijnen.
    Hopelijk blijven/gaan ze wel 2D platformers maken van deze blauwe egel op speed. Lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 4 weken, 1 dag geleden
    En weer een matige tot zelfs slechte Sonic game, het begint zo langzamerhand echt epidemisch te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maux

    • 4 weken, 1 dag geleden
    @TheChief
    Zou een niet verkeerde titel voor een vervolg zijn, Sonic Epidemic.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 4 weken geleden
    @Maux Hopelijk dan wel beter van kwaliteit :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • danieldebruin

    • 4 weken, 1 dag geleden
    Het race spel van Sonic in 3D viel zeker niet tegen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 4 weken geleden
    Sonic Generations is mijn favo 3d sonic game. Hoopte dat Forces het zou overtreffen., maar helaas. Het rennen door levels wordt iets te letterlijk genomen. Binnen minder dan 2 minuten kan je een level klaar hebben. Verhaal is niet zo bijzonder. Op papier lijkt het zo goed, maar de uitwerking…helaas. Sonic games hebben nooit hoogstaande verhalen, I know. Maar bij sonic forces let ik amper tot niet op de cutscenes.
    Daarnaast zo vaak door een fout van de game verkeerd gevallen, maar dat ben ik gewend bij Sonic games.
    Ik vermaak me goed met sonic forces. Zit zelfs te overwegen ook nog de switch versie te halen voor onderweg. XD. Maar de game heeft helaas een paar minpunten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tektwo

    • 4 weken geleden
    Sonic vons ik vroeger erg leuk, maar het was nooit een game die ik lang achter elkaar speelde. Mario kon ik wel urenlang spelen. Maar het was zo lekker om te rennen en loopings te pakken. Echter in deze tijd zijn er zulke goede games en zulke goede game mechanieken dat Sonic eigenlijk niet meer mee kan in z'n oude vorm. Sega moet weer een game developer worden die kwaliteit weet te brengen. Ik wil weer vrolijk worden als het Sega logo in beeld verschijnt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.