Soldiers: Heroes of World War II | Gamer.nl

De Tweede Wereldoorlog is één van de meest populaire thema's voor een game. Als gevolg hiervan zijn er nogal wat games die veel op elkaar lijken, vooral op het gebied van shooters. Toch komen er zo nu en dan games uit die voor vernieuwing zorgen. Commandos was zo'n game en ook het door het Ru ische Best Way ontwikkelde Soldiers: Heroes of World War II kan hiertoe gerekend worden. Waardoor onderscheidt deze game zich dan van de rest?

Op het eerste gezicht zal Soldiers veel gamers vooral aan de Commandos serie van Pyro doen denken. Hoewel in beide gevallen de speler door strategisch denken met een kleine groep soldaten een veel grotere groep vijanden uit moet schakelen, verschilt de game toch aanzienlijk . Zo is de game wat meer op actie en minder op puzzelen gericht en spelen voertuigen een duidelijk grotere rol dan in de Commandos serie. Bovendien heb je niet de beschikking over een groep commando's met speciale vaardigheden, maar hangt wat je wel en niet kan puur af van de items waar je mannen tijdens hun mi ies over beschikken. Als gevolg hiervan speelt Soldiers dan ook heel anders dan Commandos.

Soldiers bevat vier verschillende campaigns waarin spelers de Amerikanen, Ru en, Duitsers en Engelsen zullen controleren. Elke campaign bestaat uit vijf of zes verschillende mi ies en zijn er bovendien nog zeven lo taande bonusmi ies te spelen. De mi ies zijn aardig afwi elend en weten een goede balans te vinden tu en grootschalige vuurgevechten en situaties waarbij een wat subtielere benadering het beste idee is. Dit contrast zorgt er dan ook voor dat elke mi ie anders speelt en de game dus afwi elend blijft.

Doordat Soldiers net als Commandos een goede planning van de acties vereist is de game doorgaans behoorlijk pittig, waarbij de nodige trial and error onvermijdelijk is. Denk je wel even als een soort Rambo rond te gaan rijden met een tank, dan kom je waarschijnlijk snel bedrogen uit. Ook tanks kunnen met een welgemikte granaat onschadelijk worden gemaakt, waardoor elke voetsoldaat een serieuze bedreiging is. Daarnaast is er nog het probleem van brandstof. Soldiers heeft namelijk een uitgebreid inventory systeem waarbij niet alleen de munitie beperkt is, maar ook de brandstof die voertuigen kunnen gebruiken. Het is echter wel mogelijk om zowel brandstof als munitie bij te vullen door deze van uitgeschakelde vijandige voertuigen en soldaten te 'lenen'.

De aanwezige items in elke mi ie zorgen ervoor dat er steeds flink wat strategieën mogelijk zijn. Zo is het op een bepaald moment mogelijk om een tankslag uit te vechten, maar kun je er ook voor kiezen om een metaaldetector te vinden, de mijnen uit een vijandelijk mijnenveld op te graven en deze vervolgens te plaatsen op de toegangswegen van de vijandelijke tanks. Doordat alle voertuigen bovendien een behoorlijk uitgebreid schademodel hebben is het ook mogelijk om vijandelijke voertuigen uit te schakelen zonder deze volledig te vernietigen. Nadat bijvoorbeeld het turret van een tank beschadigd is zal de crew snel de tank verlaten. Na het vuurgevecht kan deze vervolgens met een toolkit gerepareerd worden, om daarna door de speler gebruikt te worden. En weinig dingen zijn natuurlijk leuker dan het terroriseren van Duitsers met hun eigen wapentuig...

Zoals vrijdag al uitgebreid uitgelegd werd kan een speler zijn manschappen in Soldiers op twee verschillende manieren controleren. Allereerst is er de traditionele point-and-click option waarbij de speler, zoals in een normale RTS, commando's geeft. Daarnaast is het echter ook mogelijk om te kiezen voor direct control, waarbij de speler de controle over een soldaat of voertuig zelf overneemt. Dit is vooral erg handig tijdens vuurgevechten, doordat de speler doorgaans beter kan richten dan de computer. Omdat vuurgevechten nog wel eens aardig hectisch willen worden, heeft Best Way zowel een slowmotion als een pauze functie ingebouwd, zodat de speler de situatie rustig kan overzien om vervolgens adequaat te reageren.