Als er een game was waar Carmageddon bij zou verbleken qua geweld, dan zou het wel Soldier of Fortune zijn, de nieuwste 3D-shooter van Raven Software (bekend van Heretic II). Na een aantal maanden van wildste geruchten rondom deze game, was dan toch ineens het moment van de waarheid aangebroken en vonden we het hier op de redactie tijd om er hier eens flink de beuk in te gooien en het spel op de pijnbank te gooien (en dat is dan letterlijk ).

Maar wat moet Soldier of Fortune (SoF) dan zo bijzonder maken zie ik de leken onder ons al denken? Zoals eerder vermeld zou het gewelds-niveau dit van alle andere games moeten overtreffen en dit alles in een hedendaags (realistisch) jasje. De kenners onder ons zijn misschien wel bekend met het magazine 'Soldiers of Fortune', waar je regelmatig advertenties terug kan vinden van de meest ongewone huurlingen. SoF volgt het verhaal van twee huurlingen in dienst van de Amerikaanse regering en maken onderdeel uit van een anti-terroristengroep met als naam 'The Shop'. De game begint wanneer er vier nucleaire kernkoppen worden gestolen en op weg zijn naar hun koper. Jouw taak is natuurlijk om de kernkoppen weer terug te vinden en om het bijbehorende tuig tot stof te laten wederkeren.

In tegenstelling tot de normale 3D-shooter is er degelijk verschil in resultaat waar je de vijand raakt met jouw wapentuig. Een schot in de been van de tegenstander zal hem nu echter kreupel maken, een shot in het kruis is alweer een stuk pijnlijker, een shot in de keel doet het doelwit rochelend op de grond vallen en een hoofdschot maakt de zaken wel heel simpel. Elk figuur heeft maar liefst 26 delen die los kunnen worden geraakt en er zelfs af kunnen worden geschoten. Een hoofdschot met een normaal pistool zal een redelijke bloedvlek achterlaten, terwijl een shotgun het complete hoofd van de romp af lanceerd. Wanneer je iemand in het hoofd schiet met een muur in de achtergrond, zal je ook een bijpassende bloedvlek op de muur zien aftekenen.