SOF2 multiplayer playtest | Gamer.nl

Om de zoveel maanden heb je als fanatieke gamer weer zo'n multiplayer-game die je (al zo schaarse) sociale leven aan de kant zet. Nadat we ons eind vorig jaar nog door de trenches in Return to Castle Wolfenstein vochten, konden we het een paar maanden later nog eens dunnetjes overdoen met Medal Of Honor: Allied A ault.

Maar ook op modern warfare gebied kregen we flink wat voor onze kiezen. Zo bracht Barking Dog bijna onopgemerkt Global Operations uit en deed het team achter de Urban Terror MOD ook zijn best om een plaatsje op onze harddisk te krijgen. Realistische shooters te over dus.

Opmerkelijk is het dus dat juist Soldier of Fortune 2, een spel dat in eerste instantie geen multiplayer zou krijgen, één van de meest gespeelde online games van het moment is. We bekeken of Soldier Of Fortune 2 ook inderdaad stand kan houden tegen deze andere games. Daarnaast geven we natuurlijk ook onze mening over de wapens, multiplayerlevels en gameplay-modi.
Snel realisme

Vergeleken met de bovenstaande games biedt SOF2 als semi-realistische shooter erg snelle gameplay. De snelheid van lopen is namelijk hoger, mi ies zijn lekker compact en ook verwondingen die je bij grote sprongen oploopt blijven beperkt, in tegenstelling tot sommige realistische shooters. Frustratie van 'single-shot' kills zoals bij games als Counter-Strike hoef je gelukkig ook niet te verwachten. Ik zie SOF2 dan ook als een middenweg tu en Quake-stijl gameplay en die van Counter-Strike.

Het arsenaal

Het wapenarsenaal is uitgebreid en biedt een variatie van pistolen (SOCOM), granaatwerpers en snelvuur wapens zoals de M4 en Micro Uzi. Vooral leuk is dat extra gadgets zoals granaten, flashbangs en visuele tools waaronder de infraroodkijker en nightvision een merkbaar strategisch voordeel geven. Wil je een bepaalde route afsluiten dan zorgt een brandgranaat voor een erg effectieve vlammenzee. Dit geeft je soms net die paar extra seconden om een veilige aftocht te verzekeren.

Multiplayer levels in SOF2 zijn behoorlijk gevarieerd. Net zoals in singleplayer heb je mi ies in de stad, in sneeuwrijke omgevingen en in de jungle. Het volledige overzicht van de levels lees je op de volgende pagina.