Met SOCOM 3 heeft ontwikkelaar Zipper de laatste game uit hun studio afgeleverd voor de PlayStation 2. Iemand zou kunnen tegenwerpen dat de nieuwste titel in de reeks met de volledige titel, SOCOM U.S. Navy Seals: Combined Assault, net zoveel te bieden heeft als deeltje drie, maar dit is toch echt niet waar. Een compleet nieuwe singleplayer campagne en een volwaardige multiplayer mode, wat wil je nog meer? Nou, enige vernieuwing zou wel leuk zijn. We kunnen alvast beginnen met te zeggen dat de multiplayer mode van SOCOM: Combined Assault bijna niet de moeite waard is om te noemen. Dit komt omdat behalve een aantal nieuwe maps, voertuigen en wapens, de gehele multiplayer identiek is aan die van SOCOM 3. Dit heeft als voordeel dat je kunt spelen tegen iedereen die met SOCOM 3 online gaat. De nieuwe aanwinsten zijn wel alleen te online te gebruiken als je tegen anderen speelt die ook Combined Assault in hun bezit hebben. Dit neemt niet weg dat de online mode nog steeds retegoed is, alleen voegt het ten opzichte van deel drie niet veel toe.

De singleplayer is wel geheel vernieuwd. Achttien nieuwe missies zijn te spelen, waarin je met je SEAL-team verschillende missies uitvoert in het land Ajikistan. Deze missies zijn minder gebonden door een verhaal dan in het vorige deel, waardoor alleen de actie en niet de ontwikkelingen in het verhaal je bewegen om verder te gaan. De missies worden opgefleurd (voor zover dat mogelijk is in een oorlogsgame) door een stel bonussen. Bonussen bestaan uit het uitvoeren van bepaalde doelen die zijn te behalen naast de hoofddoelen. In totaal zorgen de 18 missies, gecombineerd met de extra doelen, dat je toch een behoorlijke tijd zoet bent met de singleplayer campagne van Combined Assault. Verder is de singleplayer is niet bijster veranderd ten opzichte van deel drie, maar dit betekent ook dat de goede elementen zijn overgenomen. Zo zijn de levels best groot, met meerdere routes om deze te voltooien.

Je moet in de singleplayer echter wel een paar frustraties doorstaan om een beetje te kunnen doorspelen. Zo is de AI zeer belabberd te noemen. Niet alleen doen teammaten lang niet wat je ze vraagt, ook de vijand kan zeer onwaarschijnlijk gedrag vertonen. De ene keer lijken ze zo blind te zijn dat je ze binnen tientallen meters kunt naderen en in andere gevallen zien ze je al als je op 100 meter afstand achter een bosje zit te schuilen. Ook is de reactie van de vijand niet altijd even consequent. Het wil namelijk nogal vaak voor komen dat een vijand, nadat hij geraakt is, niets doet of gewoon vergeet dekking te zoeken. Dit is iets wat de gehele reeks al een probleem is geweest en het is jammer dat de AI niet aan verbetering onderhevig is geweest.

De gebrekkige AI van je teamgenoten is geen probleem in de nieuw geïntroduceerde co-operatieve mode. Deze mode stelt je in staat met maximaal drie andere teamleden online alle singleplayer missies te doorspelen. Een goed op elkaar ingespeeld team zal hier de grootste lol aan beleven. Een andere goed uitgevoerde optie is de Crosstalk-mode. Deze laat je via USB contact maken met je PSP met SOCOM: Fireteam Bravo 2 (die je beide natuurlijk allang in je bezit hebt). De acties in het ene spel hebben sterke invloed op die in de andere. Schiet je in Fireteam Bravo 2 een vijand dood, dan is deze ook dood in Combined Assault. Je speelt in beide games wel als verschillende personages, dus het is niet zo dat de missies exact hetzelfde zijn. Alleen de speelwereld is hetzelfde met soms delen van levels die met elkaar overeen komen.

Grafisch kan SOCOM niet echt meer meekomen met het grote geweld op de andere consoles. De game is simpelweg niet meer gedetailleerd genoeg. Dit wil echter niet zeggen dat een doorgewinterde next-gen veteraan zich niet kan inleven in de speelwereld, maar SOCOM is nooit een van de best uitziende reeksen geweest. Bugs, zoals teamleden en vijanden die voor de helft in muren en rotsen blijven steken, zijn echter dingen die je eerder uit de grauwe oorlogsroes halen. Het geluid klinkt naar behoren en realistisch. Vooral explosieven knallen diep je luidsprekers uit, maar ook de automatische wapens schetteren in je oren met het volume omhoog gedraaid.

Uiteindelijk komt het erop neer dat SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault eigenlijk een expansion pack is van SOCOM 3. De volle prijs die je ervoor moet betalen geeft dit echter niet weer. Bovendien is ook niet echt te merken dat er ook maar iets is gedaan aan de kwalijke schoonheidsfouten die de reeks al vanaf het begin tergden. De online mode is natuurlijk nog steeds waar het in SOCOM om draait en vooral de nieuwe online co-op mode is een welkome aanwinst. Toch zorgen de geringe aantal toevoegingen er niet voor dat deze game een volwaardige opvolger is.