SOCOM: US Navy SEALs Combined Assault | Gamer.nl

Met SOCOM 3 heeft ontwikkelaarZipper de laatste game uit hun studio afgeleverd voor de PlayStation2. Iemand zou kunnen tegenwerpen dat de nieuwste titel in de reeksmet de volledige titel, SOCOM U.S. Navy Seals: Combined A ault, netzoveel te bieden heeft als deeltje drie, maar dit is toch echt nietwaar. Een compleet nieuwe singleplayercampagne en een volwaardige multiplayer mode, wat wil je nog meer?Nou, enige vernieuwing zou wel leuk zijn. We kunnen alvast beginnenmet te zeggen dat de multiplayer mode van SOCOM: Combined A aultbijna niet de moeite waard is om te noemen. Dit komt omdat behalveeen aantal nieuwe maps, voertuigen en wapens, de gehele multiplayeridentiek is aan die van SOCOM 3. Dit heeft als voordeel dat je kuntspelen tegen iedereen die met SOCOM 3 online gaat. De nieuweaanwinsten zijn wel alleen te online te gebruiken als je tegenanderen speelt die ook Combined A ault in hun bezit hebben. Ditneemt niet weg dat de online mode nog steeds retegoed is, alleenvoegt het ten opzichte van deel drie niet veel toe.

Desingleplayer is wel geheel vernieuwd. Achttien nieuwe mi ies zijn tespelen, waarin je met je SEAL-team verschillende mi ies uitvoert inhet land Ajikistan. Deze mi ies zijn minder gebonden door eenverhaal dan in het vorige deel, waardoor alleen de actie en niet deontwikkelingen in het verhaal je bewegen om verder te gaan. Demi ies worden opgefleurd (voor zover dat mogelijk is in eenoorlogsgame) door een stel bonu en. Bonu en bestaan uit hetuitvoeren van bepaalde doelen die zijn te behalen naast dehoofddoelen. In totaal zorgen de 18 mi ies, gecombineerd met deextra doelen, dat je toch een behoorlijke tijd zoet bent met desingleplayer campagne van Combined A ault. Verder is de singleplayeris niet bijster veranderd ten opzichte van deel drie, maar ditbetekent ook dat de goede elementen zijn overgenomen. Zo zijn delevels best groot, met meerdere routes om deze te voltooien.

Jemoet in de singleplayer echter wel een paar frustraties doorstaan omeen beetje te kunnen doorspelen. Zo is de AI zeer belabberd tenoemen. Niet alleen doen teammaten lang niet wat je ze vraagt, ook devijand kan zeer onwaarschijnlijk gedrag vertonen. De ene keer lijkenze zo blind te zijn dat je ze binnen tientallen meters kunt naderenen in andere gevallen zien ze je al als je op 100 meter afstandachter een bosje zit te schuilen. Ook is de reactie van de vijandniet altijd even consequent. Het wil namelijk nogal vaak voor komendat een vijand, nadat hij geraakt is, niets doet of gewoon vergeetdekking te zoeken. Dit is iets wat de gehele reeks al een probleem isgeweest en het is jammer dat de AI niet aan verbetering onderhevig isgeweest.

De gebrekkige AI van je teamgenoten is geen probleemin de nieuw geïntroduceerde co-operatieve mode. Deze mode steltje in staat met maximaal drie andere teamleden online allesingleplayer mi ies te doorspelen. Een goed op elkaar ingespeeldteam zal hier de grootste lol aan beleven. Een andere goeduitgevoerde optie is de Cro talk-mode. Deze laat je via USB contactmaken met je PSP met SOCOM: Fireteam Bravo 2 (die je beide natuurlijkallang in je bezit hebt). De acties in het ene spel hebben sterkeinvloed op die in de andere. Schiet je in Fireteam Bravo 2 een vijanddood, dan is deze ook dood in Combined A ault. Je speelt in beidegames wel als verschillende personages, dus het is niet zo dat demi ies exact hetzelfde zijn. Alleen de speelwereld is hetzelfde metsoms delen van levels die met elkaar overeen komen.

Grafischkan SOCOM niet echt meer meekomen met het grote geweld op de andereconsoles. De game is simpelweg niet meer gedetailleerd genoeg. Ditwil echter niet zeggen dat een doorgewinterde next-gen veteraan zichniet kan inleven in de speelwereld, maar SOCOM is nooit een van debest uitziende reeksen geweest. Bugs, zoals teamleden en vijanden dievoor de helft in muren en rotsen blijven steken, zijn echter dingendie je eerder uit de grauwe oorlogsroes halen. Het geluid klinkt naarbehoren en realistisch. Vooral explosieven knallen diep jeluidsprekers uit, maar ook de automatische wapens schetteren in jeoren met het volume omhoog gedraaid.

Uiteindelijk komt heterop neer dat SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined A ault eigenlijk eenexpansion pack is van SOCOM 3. De volle prijs die je ervoor moetbetalen geeft dit echter niet weer. Bovendien is ook niet echt temerken dat er ook maar iets is gedaan aan de kwalijkeschoonheidsfouten die de reeks al vanaf het begin tergden. De onlinemode is natuurlijk nog steeds waar het in SOCOM om draait en vooralde nieuwe online co-op mode is een welkome aanwinst. Toch zorgen degeringe aantal toevoegingen er niet voor dat deze game eenvolwaardige opvolger is.