SOCOM: Confrontation | Gamer.nl

Op de PlayStation 2 wist de SOCOM-serie zich razend populair te maken als realistische online shooter. Na vervolgen én overzettingen op de PlayStation Portable kon een versie op de PlayStation 3 natuurlijk niet uitblijven. Na een tamelijk problematische release in de VS kunnen wij in Europa ons nu ook eindelijk in de tactische strijd gooien.

SOCOM Confrontation kent geen singleplayer campagne, wat enigszins opmerkelijk is aangezien eerder delen dit wel hadden. De nieuwe ontwikkelaar Slant Six heeft echter te kennen gegeven dat het zich puur en alleen wilde richten op de multiplayer van het spel, aangezien SOCOM daar altijd al om heeft gedraaid. SOCOM ligt dan ook niet voor de volle mep in de winkel, tenzij je het pakket met headset erbij koopt (wat voor deze game geen overbodige luxe is).

Zoals we gewend zijn, draait SOCOM om snelle, tactische en realistische actie in derdepersoons perspectief. De huurlingen spelen tegen de speciale eenheden in een zevental speelvelden (waarvan slechts vier nieuwe en drie remakes) in verscheidene spelmodi. Bommen onschadelijk maken en beschermen, VIP's redden en afmaken; je kent het wel. Belangrijk hierbij is je uitrusting, die je op minutieuze wijze kan aanpa en, en een tactische coördinatie van je team. Er kan dan ook gesteld worden dat SOCOM een pure hardcore game is en absoluut niet geschikt is voor nieuwkomers.

Dat wordt om enkele redenen nog eens versterkt. Ten eerste zal de ervaren fanbase van de eerdere delen overstappen naar dit deel en zich meteen op zijn gemak voelen door de drie gerecyclede speelvelden. Bovendien is er bij de meeste potjes geen respawn-mogelijkheid, waardoor je vaak aan het wachten bent nadat je bent uitgeschakeld. Nieuwelingen worden bij deze dan ook gewaarschuwd om de game aan te schaffen, aangezien veel andere multiplayer shooters een veel geleidelijkere leercurve hebben.

Gameplaytechnisch gezien doet SOCOM Confrontation eigenlijk niets anders dan we al lang en breed kennen, en zelfs dat doet het helemaal niet goed. De aanwezigheid van slechts vier nieuwe speelvelden is gewoonweg beschamend. Bovendien is de absoluut dodelijke lag aanwezig (ook op Nederlandse servers), en voor een game met alleen multiplayer is dat wel een erg treurig mankement. Verder zijn de graphics absoluut niet PlayStation 3-waardig, en dan ga je toch nadenken over wat Slant Six in hemelsnaam met alle ontwikkeltijd heeft gedaan. SOCOM Confrontation voelt simpelweg aan als een van de lopende band gerold, verplicht nummertje.

De game zal door devote fans van de reeks ongetwijfeld aangeschaft worden, en voor die doelgroep doet het redelijk zijn werk, op de lag na. Maar vrijwel elke andere gamer kan zijn multiplayertijd veel beter steken in games als Killzone 2, Warhawk en Call of Duty: World at War. In tegenstelling tot SOCOM hebben deze games wel een goede leercurve, bieden ze veel meer waar voor je geld, zijn ze beter afgewerkt en voelen ze niet zo ongelooflijk stroef en verouderd aan. Er kan dan ook voorzichtigjes gesteld worden dat SOCOM Confrontation, op de fan service na, vrijwel geen bestaansrecht heeft.

Voor de gamers die echt specifiek op zoek zijn naar een meer tactische, realistischer aanvoelende multiplayergame, doet SOCOM Confrontation zijn werk zelfs niet goed. Het spel voelt qua besturing vreemd aan, op de eerste plaats door de onlogische standaard lay-out van de knoppen. Acties als springen en het zelf dekking zoeken (een dekking ysteem is niet aanwezig) voelen vreemd aan, net als het klimmen over lage muurtjes. Ook is er amper een gevoel van progre ie aanwezig tijdens het gamen in de multiplayer, en bovendien zul je veel in menuutjes rondhangen om te wachten totdat de game begint.

Het komt er dan ook op neer dat SOCOM Confrontation weinig plezier biedt en louter als verplicht nummertje door Sony is uitgebracht. De game voelt hopeloos verouderd aan en biedt veel te weinig waar voor je geld. Gamers worden dan ook geadviseerd om hun multiplayeruren in andere, betere games te stoppen.