Smite - Simpelweg met innovatie totaal excellent | Gamer.nl

Klonen van League of Legends en Dota 2 bestaan er genoeg en in e entie is Smite niet heel erg anders. Je hebt verschillende spelmodi waarin je met je team de torens van de tegenstander moet vernietigen, een jungle met monsters kunt betreden en uiteindelijk de hoofdbasis vernietigt. Toch voelt de game compleet anders dankzij een relatief simpel trucje. Door het vogelperspectief in te ruilen voor de derde persoon ontstaat namelijk een heel andere ervaring. Een ervaring waarbij veel meer van de speler wordt verwacht.

Intens

Het zorgt voor een veel intensere beleving van het MOBA-genre. Dit komt vooral door de directere controle die je over je held hebt met de WASD-toetsen en de muis. Als je held bijvoorbeeld een afstandsaanval uitvoert, moet je daadwerkelijk mikken met de cro hair om het doel te raken. Hetzelfde geldt voor de speciale aanvallen die je een richting en bepaalde afstand kunt meegeven. Dat je kunt mikken betekent ook dat je kunt ontwijken door snel weg te springen. Dit wordt je niet makkelijk gemaakt, maar het is nooit onmogelijk. Het vergt daarom veel meer controle van de speler om je held in leven te houden dan bij traditionele MOBA's. Het spanningsniveau is hierdoor veel hoger en de game opeens veel sneller.

Knap is het dat Smite niet inboet op strategisch niveau. Het overzicht op de kaart is wellicht wat minder, maar nog steeds zijn alle tactische elementen aanwezig. Welke vaardigheden je selecteert, voorwerpen je kiest en wie op welke positie staat, maakt ontzettend veel verschil. In sommige gevallen zijn de zaken wel wat simpeler gemaakt, maar altijd om de juiste reden. Zo verdien je goud door vijanden te verslaan en onderdanen van de tegenstander te doden. Daarvoor hoef je niet per se de laatste klap uit te delen, maar moet je gewoon in de buurt staan. Dit maakt het niet makkelijker, omdat onderdanen bijvoorbeeld veel meer schade doen dan in games als Dota. Hoe je precies gepositioneerd bent en waar je tegenstander staat moet je daarom op elk moment blijven beoordelen. In Smite moet je dus altijd alert blijven en ben je constant actief bezig. Erg verfri end en flink uitdagend tijdens de betere potjes.

Nette afwerking

Verder hebben de ontwikkelaars van Smite heel goed begrepen wat een goede MOBA moet bevatten. Er is de keuze uit een groot aantal helden, goden in dit geval, met veel unieke vaardigheden. De god Thor heeft bijvoorbeeld een toffe aanval waardoor hij hoog in de lucht springt, het strijdveld van bovenaf aanschouwt en dan naar beneden stort op een vijand. Poseidon heeft dan weer een ultieme aanval waarmee hij het monster Kraken oproept die vanuit de diepzee naar boven komt en iedereen opvreet. Weer een andere god stapt op z'n paard en slaat wild om zich heen op het slagveld. Het ziet er niet alleen bijzonder geslaagd uit, het zijn ook gevarieerde aanvallen die elk hun eigen voordeel hebben zoals veel schade, vertraging of sneller lopen.

Ook over de balans is weinig te klagen. Geen enkele MOBA is perfect op dit vlak, maar Smite doet het goed en potjes zijn vaak uitdagend zonder dat ze frustrerend worden. Dat is in elke spelmodus zo, en Smite heeft er veel: onder andere 1 versus 1, 5 versus 5, Arena, All Random en dagelijkse uitdagingen waarbij je bijvoorbeeld met de Noorse goden tegen de Egyptische speelt. Het is te veel om allemaal te behandelen, maar elk speltype zit goed in elkaar.

Een nadeel van zo'n gevarieerd spel is dat er wel heel erg veel in zit en het een beetje onoverzichtelijk wordt. Menu's zijn groot en onhandig en laten niet snel genoeg zien wie wat doet. Daardoor is het anticiperen op bepaalde strategische wapenkeuzes soms moeilijk. Ook als je niet goed weet wat bepaalde vaardigheden van vijandelijke goden zijn, is het erg omslachtig om uit te vogelen wat je precies kunt verwachten. Het is een onvolkomenheid wat vooral de beginnende MOBA-spelers zal afschrikken. Meer ervaren spelers zullen het als een uitdaging zien om zo snel mogelijk alle helden en voorwerpen uit hun hoofd te leren.

Goede zin

Voor Smite heb je dat waarschijnlijk ook wel over. De makers geven je namelijk het gevoel dat ze echt de beste game willen maken en hebben er veel voor over om het de community naar zijn zin te maken. Hoewel de free-to-play game gebruik maakt van microtransacties, voel je je niet snel uitgebuit. Voor 30 dollar heb je bijvoorbeeld al alle helden (ook de toekomstige) en kun je dus met iedere god spelen. Dat hoef je niet te betalen, want je kunt ook gewoon punten verzamelen door te spelen en zelfs dat gaat vrij rap.

Smite is daarmee een welkome toevoeging in het MOBA-genre. Ondanks dat de game nog veel verder kan groeien en meer diepgang kan bereiken, weet het zich nu al te meten met grootmachten als Dota 2 en League of Legends. Er is zelfs wat innovatie toegevoegd aan dit, nu al, verstokte genre. Alleen daarvoor al hulde.