Nog een goede week en dan weten we wie de Wimbledon kampioenen van dit jaar zijn. Voor iedereen die niet kan wachten is er nu Smash Court Tennis Pro Tournament 2 voor de Playstation 2 verschenen. Net als op alle platformen is het aantal tennisgames op de PS2 niet om over naar huis te schrijven. Namco had het echter te doen met alle Andre Agassi wannabees, en besloot om een heuse tennissimulatie te ontwikkelen. Agassi is dan niet van de partij, Andy Roddick, Marat Safin, Juan Carlos Ferrero, Tommy Haas, Tim Henman, Lleyton Hewitt, Serena Williams, Justine Henin-Hardenne, Jennifer Capriati, Daniela Hantuchova, Anna Kournikova en Kim Clijsters zijn dat wel. Met het spelersveld zit het dus wel goed, over velden gesproken, in Smash Court zijn er meer dan tien verschillende banen, waaronder de vier Grand Slam toernooien.

Net zoals bij de meeste tennisgames zijn alle bekende slagen aanwezig, zoals slice, top spin, flat, drop shots, smashes en volleys. Een van de slagen die je niet zo vaak ziet is het "running shot" waarbij je in de loop de bal neemt, iets dat zeer aardig gedaan is. Wat er ook behoorlijk uitziet zijn de modellen. Je ziet duidelijk om welke top(b)spelers het gaat. Het is dan ook een gemiste kans dat het slaan en lopen er zo houterig uitziet. En niet alleen de slag-animaties ogen houterig, ook het slaan zelf is zonder enig gevoel. Het is dan ook duidelijk dat Smash Court een simulatie is. Een simulatie hoeft echter niet zonder tennisgevoel te zijn en dat is bij Smash Court wel het geval. Ik heb ook andere mensen gevraagd wat ze van het spel vonden en het eerste dat ze zeiden was "je hebt niet het gevoel dat je aan het tennissen bent."

De toegankelijkheid van Smash Court laat ook te wensen over, want je moet toch wat tijd in het spel stoppen voordat je de bal binnen de lijnen slaat. Iets dat bijvoorbeeld bij een Top Spin of Virtua tennis niet het geval is. Daar kunnen de meeste mensen meteen beginnen met het rammen en rossen van de bal. Om het tennissen bij te brengen is er een uitgebreide tutorial waar je alle kneepjes van het spel kunt leren. Ook zijn er net als in Virtua Tennis allerlei mini-games om zo je vaardigheden nog wat verder te slijpen.

In de Pro Tour mode van Smash Court kun je net als bij Top Spin je eigen karakter maken, zei het wat minder uitgebreid. Om je speler te verbeteren kun je door het spelen van de mini-games (zoals bepaalde cirkels op de baan raken) allerlei experience points verzamelen, die je dan aan allerlei attributen kunt opmaken, zoals kracht, uithoudingsvermogen etc, waardoor je speler weer beter wordt. Tot zover is het spel redelijk standaard, pas als je een toernooi gaat spelen krijgen we met een zeer bijzondere situtie te maken. Je speelt namelijk geen sets, zoals bij alle andere tennisgames, maar bepaalde opdrachten. Zo moet je soms een paar games spelen waarbij je twee aces moet slaan, niet gebroken mag worden, de game binnen een aantal slagen moet winnen, en ga zo maar door. Erg origineel, maar tennis draait juist om het wedstrijd element, waarbij je allerlei slagen gebruikt en zelfs op matchpoint nog terug kan komen. Geen enkele tennisser zal een game spelen en denken: "ik moet minimaal twee aces slaan". Natuurlijk kan het saai worden om drie sets van zes games te spelen, maar speel dan bijvoorbeeld maar drie games per set.

De AI van de computer is, net zoals het hele spel, niet bijzonder, vaak voorspelbaar en, als je eenmaal door hebt hoe je deze moet bespelen, eenvoudig weg te meppen. Gelukkig is er nog een multiplayer mode, maar je moet dan wel iemand hebben die dit spel ook veel gespeeld heeft, anders is er ook weinig lol te beleven, aangezien het even duurt voordat je door hebt hoe het spel werkt.

Graphics en Geluid

De gameplay is matig, maar het geluid en de graphics zijn pas echt om te huilen. De menu geluidjes klinken als PC speaker bliepjes en ook het publiek en sfeer op de baan wordt nooit bijzonder. Grafisch valt Smash Court ook tegen. De banen zien er zeer karig uit en zijn van een bijzonder laag detail.

Een goede tennistitel maakt gebruikt van twee punten: "easy and fun to learn hard to master " en je moet het gevoel hebben dat je aan het tennissen bent, anders kun je net zo goed Pong gaan spelen. Op beide punten faalt Smash Court. De gameplay is moeilijk te leren, het spel mist het tennisgevoel, bezit een matige AI, graphics en geluid. Speciaal voor Top Spin kocht ik een Xbox, maar zelfs al zou ik een PS2 bezitten dan zou ik Smash Court nog niet kopen. Een gemiste kans en het is dan ook te hopen dat een mogelijke Virtua Tennis 3 beterschap brengt.

Gameplay: 6,5 Graphics: 6,0 Geluid: 5,5 Totaal: 6,5