Skylanders: Trap Team – Val voor verzamelaars | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Sinds de start van de serie met Spyro’s Adventure is er ieder jaar een nieuw Skylanders-deel uitgekomen. Waar het concept bij ieder deel hetzelfde bleef, werd er keer op keer een soort gimmick toegevoegd. Inmiddels hebben we Giants gehad, waarin het mogelijk is om te spelen met krachtigere maar langzamere Skylanders. Vervolgens kregen we SWAP Force waar verschillende Skylanders met elkaar te combineren zijn. Het nieuwste deel uit de serie heet Skylanders: Trap Team en ditmaal is het mogelijk om vijanden die je verslagen hebt op te slaan in kristallen en zo toe te voegen aan je team.

Skylanders: Trap Team is wederom een simpele, kleurrijke platformer waarin je vijanden verslaat met figuren die door je Traptanium Portal tot leven komen in de game. Ieder figuur kent zijn eigen krachten die weer uit te breiden zijn. Dit alles met het uiteindelijke doel om Skylands te bevrijden van de Doemstrijders die het land plunderen. Dit doen ze onder leiding van Kaos, die in dit deel zelfs zijn eigen modus heeft gekregen, genaamd Kaos Doom Challenge. Deze modus is een soort tower defense waarin je het opneemt tegen verschillende golven vijanden. Daarmee is dat meteen een van de spaarzame momenten waarin oude Skylander-figuren van waarde kunnen zijn.

Skylanders: Trap Team

Geen verplichtingen

Alle Skylander-figuren uit je collectie zijn te gebruiken in de verhaallijn. Ze zijn echter alleen van waarde tijdens de gevechten en zorgen er enkel voor dat de moeilijkheidsgraad, die toch al laag is, alleen maar omlaag gaat. Dit komt vooral omdat oudere figuren vaak een hoger level hebben. Naast de gevechten heb je overigens weinig aan deze figuren; om toegang te krijgen tot nieuwe gebieden heb je de nieuwste Skylanders nodig. Ook zijn er gebieden die niet beschikbaar zijn met de huidige Skylanders. Het is een trucje dat al jaren gebruikt wordt door Activision, maar langzamerhand erg begint te vervelen. De term fysieke downloadable komt nergens beter tot zijn recht dan bij Skylanders. De focus op het verzamelen lijkt wat weg te vagen - het level dat je Traptanium portal heeft wordt dit jaar namelijk niet berekend door het aantal figuren dat je hebt maar door het percentage van de game dat je hebt uitgespeeld. Om honderd procent van de game uit te spelen heb je van iedere val één exemplaar nodig, net als één Trap Master van ieder element. In totaal zijn er van de vallen en Trap Masters acht verschillende soorten. Dat wil overigens niet zeggen dat je deze echt moet aanschaffen om de verhaallijn te kunnen doorlopen. Skylanders: Trap Team bevat genoeg content, ook als je enkel het starterspakket koopt.

Skylanders: Trap Team

Volwa ener dan ooit

Skylanders: Trap Team is ondanks het kinderlijke stijltje een stuk volwa ener geworden. Doordat het verzamelen minder verplicht is, wordt er niet meer geëist dat je een volledig honorarium spendeert aan de plastic figuren. Aan de andere kant is game volwa ener omdat gimmicks zijn ingewi eld voor echte toevoegingen. Bij Skylanders: Giants en Skylanders: SWAP Force overheerst het gevoel dat de games zonder de extra toevoegingen kunnen. Het vangen van vijanden en ze opslaan in de kristallen die je hebt maakt de game leuker. Zo krijg je met tot vrienden verworden vijanden wederom unieke nieuwe aanvallen te zien. Daarnaast zijn er side-quests door de game heen verspreid die enkel uit te spelen zijn met de gevangen vijanden.

Activision kijkt ook naar de wensen en kritiekpunten van de community. Zo ontstond er wat ophef omtrent Skystones dat in Skylanders: SWAP Force schitterde door afwezigheid. In Skylanders: Giants, waar de mini-game voor het laatst aanwezig was, werkte de minigame als een variant op steen, papier, schaar. In Trap Team is ‘ie omgegooid. Het is nog steeds een kaartspel, maar nu komt er tactisch inzicht bij kijken. Op een Hearthstone-achtige manier is het zaak te bekijken hoeveel aanvalspunten en verdedigingspunten je kaarten hebben – en op basis daarvan zetten te doen. Het zijn precies dit soort toevoegingen die voor variatie en diepgang zorgen. Waar het in voorgaande Skylander-games dus nog wat ontbrak aan content mag daar met Trap Team absoluut niet over geklaagd worden.