Skylanders Swap Force | Gamer.nl

Skylanders Swap Force | Gamer.nl

Aan de bijzonder succesvolle Skylanders-serie is na de indrukwekkende Giants van vorig jaar opnieuw een originele wending gegeven. In Skylanders Swap Force verwelkomen we zestien nieuwe Swap-personages met een aparte boven- en onderkant die door een magneet bij elkaar worden gehouden. Door torso en benen van verschillende personages aan elkaar te plakken zijn er 256 combinaties mogelijk. Het leuke is dat zowel de onder- als bovenkant een eigen chip bevat die de voortgang opslaat. Koop je bijvoorbeeld een nieuwe aanval voor je octopusbenen, dan werken die meteen als je die onder een magneet- of robothoofd plaatst. In de Starter Pack vind je naast een nieuwe grotere portal om de speelgoedfiguren op het scherm tot leven te laten komen drie speelgoedfiguren: de Swap-personages Wash Buckler de octopuspiraat en Blast Zone de explosieve robot, en voor de fans een nieuwe ninjaversie van Stealth Elf.

Ook Skylanders Swap Force is een simpele, kleurrijke game waarin je springt, vecht, kleine puzzels oplost en geld oppakt dat wordt achtergelaten door verslagen vijanden en kapot geslagen voorwerpen. De personages zijn aan te pa en door nieuwe aanvallen te kopen en allerlei gekke hoofddeksels op te zetten. Voor het eerst heeft het spel een springknop. Dit element is goed uitgewerkt en wordt niet zozeer gebruikt om hele lastige sprongen zoals in een platformgame te introduceren, maar om de levels door hoogteverschillen een nog levendiger gevoel te geven.

Het Swap-gedeelte van het spel lijkt in eerste instantie voornamelijk cosmetisch, maar voelt gaandeweg als een waardevol toevoeging die het spel meer diepgang geeft. Naarmate de game vordert en de krachten van de personages zich steeds verder ontwikkelen, ben je gebaat bij een strategische keuze voor torso en benen. De bewegingen en aanvallen zijn zo verschillend dat je uiteindelijk een aantal favoriete combinaties zult vinden om bijvoorbeeld eindbazen effectiever aan te pakken.

Samen is leuker

Van Skylanders zijn we leuke, simpele verhalen gewend met mooie filmpjes waarin de grappige slechterik Kaos zich totaal belachelijk maakt. In Swap Force heeft hij weer de idiootste plannen en zet hij een ‘kwadificeermachine’ in die alle normale wezens tot kwaadaardige volgelingen omtovert.

Zowel de animatiescènes als de geschreven teksten zijn weer van uitstekende kwaliteit, evenals de prachtige omgevingen en de gedetailleerde levels die telkens weer nieuwe verra ingen bieden. Ondanks het herhaaldelijk in gevecht gaan met vijanden is er veel afwi eling in een level: zo worden vaak nieuwe vijanden geïntroduceerd, spring je naar andere zwevende eilanden, glijd je over boomstronken, schuif je met grote blokken, schiet je met kanonnen, los je puzzeltjes op en gebruik je originele schakelaars om deuren te openen. Zoals verwacht komt ook deze Skylanders-game helemaal tot zijn recht als je het met z’n tweeën speelt. De drop-in drop-out gameplay houdt in dat een andere speler altijd mee kan doen en stoppen als hij dat wil.

Swap Force

Swap Zones

De zestien nieuwe Swap-personages hebben naast een element van de torso en de benen ook een movement type, dat bepaalt hoe hij zich voortbeweegt. Er zijn acht verschillende movement types. Deze wordt duidelijk afgebeeld aan de onderkant van het figuurtje en speelt een rol in het spel. Net zoals er zijweggetjes met kleinere levels zijn in te slaan voor Skylanders met een bepaald element, bieden de Swap Zones alleen toegang aan Swap-personages met een bepaald movement type.

Sta je met de juiste Skylander voor de poort, dan mag je naar binnen en kom je in een apart spelonderdeel terecht. In tegenstelling tot de extra levelonderdelen voor de specifieke elementen gaat het hier niet om een regulier platformonderdeel, maar een scène waarin je bijvoorbeeld door ringen vliegt of tegen een muur klimt.. De uitdaging wordt aangegaan door één speler, maar de tweede speler kan wel af en toe hulp bieden, door bijvoorbeeld de ringen waar je doorheen vliegt tijdelijk groter te maken.

Veel content

Swap Force is net als zijn voorgangers voornamelijk bedoeld voor kinderen en is door zijn toegankelijkheid en zijn rechttoe-rechtaan aanpak wel vrij makkelijk als je snel door de levels loopt. Toch zijn er veel elementen toegevoegd die de iets meer geoefende gamer een uitdaging bieden. Aan het eind van een level krijg je te horen welke opdrachten je had kunnen halen, zoals alle geheime voorwerpen vinden. Wil je alles in het spel bereiken, dan ben je echt een hele tijd zoet met alle achievements, arena's om met en tegen elkaar te spelen en de aparte challenges die veel moeilijker zijn dan de reguliere levels.

En de vier moeilijkheidsgraden maken de game nog beter geschikt voor verschillende doelgroepen. Wel moet vermeld worden dat je het spel wel met de bijgeleverde Skylanders kunt uitspelen, maar je behoorlijk in extra figuren moet investeren als je alle onderdelen wilt perfectioneren.

De Skylanders-serie wordt soms nog steeds afgedaan als een verkooptruc verpakt in een game, maar niets is minder waar. In de ontwikkeling van de games, de personages en het speelgoed zit zo veel liefde en creativiteit dat het meer waardering verdient. Activision heeft vertrouwen gehad in deze geheel nieuwe franchise die in het begin nog leunde op de hulp van Spyro the Dragon, om na een aarzelende start na een paar maanden uit te groeien tot een waar fenomeen in de kindermarkt.

Skylanders Giants was een ijzersterk vervolg en Skylanders Swap Force is een nog grotere, mooiere en veelzijdiger game die alle aantrekkelijke eigenschappen van de serie nog verder heeft versterkt. Al is het jammer dat het kaartspel Sky Stone nergens te bekennen is. Voor kinderen is het zonder twijfel een absolute aanrader, maar volwa en die zich niet schamen voor kleurrijke taferelen en een speelgoedfiguurtje voor de televisie, zouden met hetzelfde enthousiasme met deze game aan de slag moeten gaan. Swap Force is een zeer geslaagd vervolg in een van de leukste spelseries op de markt.

Deze tekst is geschreven door Richard Borgman. De bewaker van het platformgenre en de Nintendo-spelcomputers. Kan zelfs na twaalf jaar in de game-industrie nog emotioneel worden van nieuwe concepten en fri e ideeën.