Skate (PS3) | Gamer.nl

Als je wildeskateboarden op je PC of console, dan kocht je Tony Hawk. Mi chien niet eensomdat je die serie nou helemaal geweldig vond, maar omdat dat de enige optiewas. Electronic Arts zag een gaatje in de markt en ging zelf zijnskateboardgame maken: Skate. Wij hebben Skate uitgebreid getest en weconcludeerden dat Tony zich zorgen moet gaan maken.De meest in het oog springende vernieuwing van Skate is debesturing. In plaats van een knop te gebruiken om een actie te ondernemen,beweeg je het rechterpookje. Electronic Arts heeft de zogenaamdepookjesbesturing in meerdere franchises doorgevoerd: onder andere in TigerWoods, The Godfather en Fight Night en eigenlijk altijd wel met succes. Hetprincipe is simpel: voer met je pookje een beweging uit die natuurlijk overeenkomt met de beweging die je personage in de game uitvoert. In The Godfather isdat je pookje naar achter halen en naar voren bewegen om een flinke mep teverkopen. In Tiger Woods is het je golfstick. En in Skate is het,vanzelfsprekend, je skateboard.Als je je pookje naar achteren haalt, steunt je skater op deachterkant van zijn board. Als je je pookje naar voren haalt, doet hij dit opde voorkant. Wanneer je bijvoorbeeld een ollie wilt maken, dan beweeg je jepookje naar achteren en gooi je het snel naar boven. Wanneer je een fliptricknaar één van de twee kanten wilt maken, gooi je je pookje van onder naar linksof naar rechts. Bij al je nollie-trucjes begin je bovenaan. Op deze manierzitten er uitermate veel trucjes in Skate, die allemaal een bepaalde bewegingvan het pookje vereisen. Het werkt erg natuurlijk, omdat de beweging die jeskateboarder maakt heel erg overeen komt met de beweging die jij maakt met hetpookje. Voor een 'manual' moet je je pookje bijvoorbeeld een beetje naar vorenof achteren halen, omdat je personage een beetje op zijn board leunt.Hier zit ook meteen een manke van Skate: soms wordt er eenzeer precieze handeling van je gevraagd. Zo zijn er S.K.A.T.E.-potjes, waarbijje tegen een ander personage elkaars trucjes exact moet nadoen. Of moet je bijsommige opdrachten met één bepaald trucje een stunt halen. Omdat de besturingvan Skate helemaal afhankelijk is van de pookjes, is zoveel precisie somsteveel gevraagd. Sommige trucjes lijken qua beweging zóveel op elkaar, dat jeal snel net het verkeerde trucje te pakken hebt. Zelfs na vele uren spelen kunje niet automatisch het gevraagde trucje eruit gooien. Dit is helemaal niet ergin de wat meer open opdrachten, omdat je dan verder kunt improviseren, maar hetkan wel irriteren in erg strikte opdrachten. Hiervoor is Skate gewoon nietbedoeld. De vrijheid en het gevoel een échte skatebaorder te zijn,zijn onovertroffen. Alle bewegingen die je maakt zijn gewoon realistisch,waardoor het des te meer voldoening geeft als je een geweldige stunt eruitgooit. Bij de Tony Hawk-games draait het toch vooral om zoveel mogelijk idiotestunts, maar als één zo'n stunt in Skate lukt dan is het al heel wat. Net alsmet echte skateboarders dus. De vrijheid zit hem bijvoorbeeld in de filmopdrachten:je moet aan bepaalde eisen voldoen, wil je filmpje slagen. Maar je mag helemaalzelf bepalen waar in de open stad de film wordt opgenomen. Als je lekker aanhet skateboarden bent en je ziet opeens dé perfecte spot, dan begin je met eendruk op de knop het opnemen om te proberen je opdracht te volbrengen. Heel tof!De game speelt zich af in een volledig vrij begaanbare stad,waarbij je je moet opwerken tot een gewild foto- en filmobject van twee in hetecht bestaande magazines, Skateboard Mag en Trasher. Dit doe je dooruitdagingen aan te gaan tegen andere skaters, spots te ownen (op een bepaaldeplek een bepaalde opdracht voldoen), foto's te laten maken en films op tenemen. De opdrachten bieden best wel wat uitdaging en zijn altijd erg leuk omte doen, ook al gaat het vaak fout. Bovendien gaat de besturing steedsintuïtiever aanvoelen, waardoor je vloeiender en vloeiender je bewegingenmaakt. Overigens word je hierbij wel een beetje gehinderd door decamerapositie. EA heeft ervoor gekozen om het skateboard goed in beeld tebrengen, maar hierbij staat je personage te groot in beeld. Zo kun je soms nietgoed zien of er bijvoorbeeld een auto of een zijstraat is, of waar precies dierails is die je wilt grinden. Dit kan voor irritaties zorgen en er is geenoptie voor een iets overzichtelijker camerastandpunt.Skate heeft, buiten de nooit vervelende singleplayercomponent, ook een tamelijk uitgebreide multiplayer. Je kunt, met zes man op deXbox 360 en vier man op de PlayStation 3, allerlei soorten uitdagingen aangaan,welke van dezelfde aard zijn als in de singleplayer. Dit is zeker weten eenhele hoop lol en het wordt ook wat competitiever door de mogelijkheid om tegenechte mensen te spelen. Bovendien, en dat is ook een enorm toffe feature, kun jeje eigen filmpjes uploaden op de site van EA, waarbij je je ultieme stunt aande rest van de wereld kunt tonen.Buiten de genoemde mankementen wat betreft de precisie en decamerapositie, had Skate nog een paar dingetjes beter kunnen doen. Zo zijn er welerg veel laadschermpjes. Elke keer als je een nieuwe opdracht begint of ookmaar enige speciale handeling verricht, verandert er een zwart scherm waar'loading' instaat. Dat onderbreekt het skateboarden iets te veel. Ook lijkt dePS3-versie weer eens de minderwaardige te zijn. Sowieso kun je met twee manminder online, maar deze versie heeft ook last van framedrops. De Xbox 360-versie heeft ook sporadische framedrops, maar ietsje minder dan op de PlayStation 3. Normaalgesproken loopt de game goed, maar het komt simpelweg te vaak voor dat jeduidelijke vertraging in het beeld ziet. Het verpest het spel niet, maar hetkon gewoon beter. Een laatste irritatie is de overdaad aan stoeprandjes. Ditklinkt mi chien vreemd, want je bent tenslotte in een stad waar nou eenmaalstoepen liggen, maar je moet eigenlijk elke seconde scherp zijn, wil je niet opje bek gaan. In sommige stukjes zijn er stoepen zonder randjes, wat aangenaamis. Natuurlijk moet je wat hebben om te grinden, maar soms gaat het te ver. Skate is hierdoor een topper, die nog geen perfectiebereikt. De game is onmiskenbaar een revolutie in een genre dat veel te langgemonopoliseerd is. Alle skateboarding-fans die een serieuzere, realistischereervaring aanwillen, zullen Skate terecht als een geschenk uit de hemelontvangen.