Sjakie en de Chocoladefabriek | Gamer.nl

Sjakie en de Chocoladefabriek is een fantasierijk kinderboek van Roald Dahl waarvan onlangs een haast perfecte verfilming, geregi eerd door Tim Burton en met Johnny Depp in de rol van Willy Wonka, in de bioscopen verscheen. Take 2 Interactive hoopt van de film mee te profiteren en komt gelijktijdig met een Sjakie-videogame op de markt. Maakt men hiermee het feest voor de chocoladeliefhebbers compleet?

Voor de mensen die het in hun jeugd gemist hebben: Sjakie en de Chocoladefabriek vertelt het verhaal van Sjakie, een jongetje dat de kans krijgt om de Chocoladefabriek van Willy Wonka te bezoeken. Hij is namelijk de vijfde gelukkige wie een gouden kaartje in de verpakking van een chocoladereep gevonden had. Binnen in de fabriek staat hem vervolgens een wonderlijk avontuur te wachten, want het chocolade en snoepgoed komt daar enigszins anders tot stand, dan je mi chien wel zou denken.

Het Sjakie-spel is een actie-platformgame maar de makers hebben voor een ietwat creatievere aanpak gekozen dan voor dit genre gebruikelijk is. Hiertoe werd ontwikkelaar High Voltage wel enigszins gedwongen, want het boek en de film bieden nu eenmaal geen mogelijkheid voor een een platformgame waarin Sjakie met snoepgoed honderden monsters uit de weg ruimt.

In plaats daarvan heeft men ervoor gekozen om je puzzels op te laten lo en, waarbij je hulp krijgt van de Oompa-Loompa's. Dit zijn kleine wezentjes die het vervelende werk in de fabriek op moeten lo en. De Oompa-Loompa's in het spel kun je vier simpele commando's geven, om ze je te laten volgen, halt te houden of iets in de omgeving te gebruiken. Er zijn verschillende Oompa-Loompa's in het spel, met elk hun eigen expertise. Zo is er een la er, een oogster en een gewone werker.

De puzzels bestaan vooral uit het begeleiden van de juiste Oompa-Loompa naar de juiste plaats, want alleen een la er kan bijvoorbeeld een kapotte leiding repareren. Ook dien je soms katapulten de juiste kant op te draaien, tegen knoppen aan te schieten en ballen in het juiste gat te werpen. Veel dieper gaan de puzzels echter niet en met enig nuchter verstand weet je ook wel wat je te doen valt. Het uitwerken van je plan, is echter een heel andere kwestie!

Sjakie en de Chocoladefabriek kent namelijk enkele serieuze problemen. De camera is enorm irritant en moeilijk bij te stellen, waardoor het maken van sprongen of een overzicht krijgen van de situatie, soms erg moeilijk is. Ook wil de camera nog wel eens inzoomen op de voeten van Sjakie, wanneer hij bijvoorbeeld achter een object langs loopt. Een ander probleem is de pathfinding van de Oompa-Loompa's, die nog wel eens achter objecten blijven steken waar ze soms met geen mogelijkheid meer uit te krijgen zijn. Soms kan dit zelfs de verdere voortgang van het spel belemmeren.

Stuiteren op deze kauwgom-stuiterbal is een crime vanwege de camera, die net zo hard als de bal zelf op en neer stuitert.

Eveneens vervelend zijn de physics van de objecten die je in het spel rond zult moeten rollen. Niet dat we nu meteen vallen om iets wat natuurkundig niet klopt, maar doordat de objecten enorm onvoorspelbaar van hot naar her springen, is het enorm moeilijk om een bal in de goede richting te gooien. Soms heb je wel dertig tot vijftig pogingen nodig, om simpelweg een bal in een verderop gelegen gat te deponeren, waarbij de oplo ing vaak de meest onlogische is die er te bedenken is.

Sjakie ziet er grafisch leuk uit, is volledig Nederlands gesproken en erg leuk aangekleed. Op papier biedt Sjakie een geschikte spelervaring voor jongere spelers, maar de slechte uitwerking zorgt ervoor dat het spel voor deze doelgroep niet toegankelijk genoeg is. Spelers zullen al flink wat ervaring moeten hebben met typische afwerkingfouten, om zich door dit spel heen te kunnen bijten. Voor de oudere spelers is het spel simpelweg te saai en te eentonig, temeer omdat elke puzzel tot in den treuren herhaald wordt en je nooit echt gestraft wordt voor je falen.

In één ding is Take 2 alvast wel geslaagd: het spel ligt tegelijk met de film in de winkels. Maar dat is waarschijnlijk de oorzaak van alles waar men niet in geslaagd is.

Gameplay: 3,0Graphics: 7,0Geluid: 6,0Totaal: 4,1