Singstar Vol. 3 | Gamer.nl

Zingen is hip. Steeds meer mensen wagen zich eraan om zichzelf op te nemen en online te laten beoordelen door leden van een website als YouTube. Dat er daadwerkelijk talent uit voor kan komen blijkt wel uit Esmée Denters, die een platencontract wist te scoren met haar covers op YouTube. Voor de mensen die het zingen iets minder serieus nemen, is er de mogelijkheid om aan de slag te gaan met Singstar voor de PlayStation 2 of 3. Je kunsten laten zien aan de Singstar-wereld is mogelijk op de PS3-versies. Ook in het nieuwste deel kun je gebruik maken van de online mogelijkheden van Singstar van deze generatie. Samen met dertig nieuwe nummers staat dit garant voor uren speelplezier, of niet?

Singstar begint na vele jaren en tientallen games nu onderhand een bekende formule te worden voor zowel serieuze gamers als het casual publiek. Singstar Vol 3 is alweer de derde installatie van de bekende serie op de PlayStation 3 en doet ook dit keer weer waar Singstar bekend om staat, namelijk entertainen. Met wat vrienden is deze game net zo leuk als de eerdere twee delen waren.

Bovenstaande vergelijking is niet zonder reden gemaakt. Het derde Singstar-deel op de PlayStation 3 doet namelijk, net als deel twee, weinig om de serie innovatiever te maken. Het is, zoals we gewend zijn, op technisch gebied zo goed als hetzelfde als voorgaande delen op de PlayStation 3. Het zijn de nummers die aanwezig zijn op deze editie die hem iets geschikter maken voor mainstream publiek. Nummers zoals The Sweet Escape van Gwen Stefani, Apologize van Timbaland ft. One Republic en This is the Life van Amy McDonald hebben het afgelopen jaar veel hitlijsten veroverd.

Natuurlijk bevat ook deze versie niet alleen nummers die de laatste tijd in de schijnwerpers gestaan hebben, maar ook wat oudere nummers om de veteranen onder ons tevreden te stellen. Zo kun je uit je dak gaan op Billie Jean van Michael Jackson of het beroemde Copacabana van Barry Manilow. Het aantal nummers wat op het schijfje staan zijn er niet meer dan een dertigtal, waarvan een groot deel modern is. Omdat de gameplay van Singstar exact hetzelfde is als zijn voorgangers, ligt de afweging om deze game aan te schaffen in de selectie van de nummers. Met een adviesprijs van 44,95 Euro betaal je net als in de online SingStore gemiddeld 1,50 Euro per liedje. Zonder verdere toevoegingen aan de gameplay ligt het dus volledig aan je muzikale smaak of je deze game aan wilt schaffen.

Op deze uitgave van Singstar zijn een aantal nummers aanwezig die vrij uitdagend zijn. Zo zal meningeen het nummer van Fall Out Boy niet snel onder de knie krijgen door de chaotische songteksten. Een aantal nummers zijn wat betreft opbouw en toonhoogte iets onlogisch, waardoor ze minder leuk zijn dat andere nummers. Hoewel er tot nu toe op elke Singstar-editie lastigere nummers aanwezig waren, lijkt Singstar Volume 3 meer nummers te hebben met een lagere instapdrempel. De volledige lijst is daarom zeker niet teleurstellend. Helaas zijn er zoals in de vorige delen wel weer nummers die volledig of deels gerapt moeten worden. Ook dit keer is het rapgedeelte gewoonweg niet leuk, mede omdat er weinig inzicht is in waarom je het goed of slecht doet.

Hoewel de serie wel aan iets nieuws toe is, blijft Singstar voornamelijk leuk om te spelen met vrienden. Eén van de verbeterpunten zou echter een uitgebreidere singleplayer-modus kunnen zijn, zodat ook de eenzame gamers plezier kunnen beleven aan Singstar, bijvoorbeeld door middel van bepaalde challenges. Singstar Volume 3 is het waard om te kopen als je 75% van de nummers echt geweldig vind. Zo niet, dan is het aan te raden een afweging te maken tu en het eerste of tweede deel op de PlayStation 3. Veel nummers die je dan wel aanspreken zullen uiteindelijk toch verschijnen in de SingStore. Voor de volledige tracklijst van Vol 3 kun je hier terecht.