Singstar Summer Party | Gamer.nl

In de lange reeksSingstar-schijfjes die inmiddels zijn verschenen, verschafte Singstar 80's mijhet meeste zangplezier. Niet zozeer omdat deze Singstar-versie muziek bevat dieik zelf snel op zal zetten, maar omdat vrijwel elk liedje op dit schijfje eenhoog meezinggehalte heeft. Bekende nummers met simpele refreintjes dus. Dit kwamdoordat Sony de moeite had genomen een speciale tracklijst voor de Beneluxsamen te stellen, zodat de wat onbekendere nummers konden worden vervangen doorNederlandstalige meezingers of door nummers van Nederlandse artiesten.Bij de daaropvolgende Singstar, Singstar Rocks, kregen we ookNederlandse tracks voorgeschoteld, maar toen vooral recente liedjes van bandsals Di-Rect die je toch wat minder makkelijk meezingt. Vervolgens stopte Sonymet het lokaliseren van de tracklijsten, met als gevolg dat er veelSingstar-versies uitkwamen met obscure nummers die mi chien alleen in Engelandpopulair zijn. Met de release van Singstar Summer Party heeft men voor heteerst in tijden weer de moeite genomen om een echte Nederlandse tracklijst oppoten te zetten. En met succes. De oorspronkelijke Engelse tracklijst van Singstar SummerParty bevatte veel nummers die niet direct een belletje doen rinkelen, zoals 'System Addict' van FiveStar, 'Luv Shine' van Booty, 'Disco 2000' van Pulp en 'HeyThere Delilah' van Plain White T's. Voor de Benelux werden deze nummers dan ookin de prullenbak gegooid om plaats te maken voor meezingers van vaderlandsebodem. Een deel van de toegevoegde muziek in Singstar Summer Partyzou je normaal gesproken als 'triest' bestempelen. Muziek zoals die ten gehorewordt gebracht op de piratenfestijnen, waar uitgerangeerde B-artiesten metbemoedigende woorden van Willie Oosterhuis hun oude kla iekers met foutesynthesizerloopjes uit de kast halen. Nummers als 'Ga maar weg' van Jannes, 'Hebje even voor mij' van Frans Bauer', 'Maak me gek' van Gerard Joling en 'Ik bel jezomaar even op' van Gordon. Een marteling voor het oor, normaal gesproken, maarideaal voer voor Singstar. Iedereen zal met schaamrood op zijn kaken moetentoegeven dat hij toch wel bekend is met een van deze nummers, en anders is éénluisterbeurt voldoende om de beperkte rijmelarij en dito melodie uit je hoofdte kennen. Ook als je dronken bent, wat we natuurlijk nooit zijn, zijn dezeliedjes prima mee te zingen. Ook het 'on-the-fly' vertalen naar het Duits ofEngels, een zelfgeïntroduceerde spelonderdeel dat altijd tot hilariteit lijdt,is op de simpele teksten goed toepasbaar. “Make me mad / mad with your mouth / Make me mad / yes the sparkles, areflying around / You make me mad / Mad of desire / When you smile at me.” Allende zin “I call you for no apparent reason” was wat lasting in het ritme tepa en.

Het muzikale dieptepunt is ongetwijfeld de koning van hetplebs, Wolter Kroes. Zijn grootste hit 'Ik heb de hele nacht liggen dromen'blijkt een lastige klus om mee te zingen. Niet omdat de tekst zo slecht is ofde toon zo moeilijk is vast te houden, maar omdat de clip zo fout enlachwekkend is, dat je de eerste paar pogingen compleet in een deuk ligt.Wolter heeft zijn clip zelf opgenomen op wintersportvakantie, op een terraswaar de winnaars van de 'Grootste Plebsverkiezing 2000' hebben plaatsgenomen.Wolter houdt een bierflesje vast in de clip en kijkt ernaar alsof hij van hetflesje heeft liggen dromen, al hebben wij geen lijf, stem, mond of kont bij hetbierflesje kunnen vinden. Niet alle Nederlandse muziek is piratenmuziek, gelukkig. Met'Het is een Nacht' van Guus Meeuwis staat bijvoorbeeld net een treetje hoger. Weerdaarboven vinden we 'Little Green Bag' van George Baker en 'When The LadySmiles' van de Golden Earring. Verder maken uiteraard de Dolly Dots en Di-Rectweer hun opwachting, beiden waren ook al op eerdere Nederlandse Singstarrenaanwezig, net als de Golden Earring trouwens. Voor de mensen met een beperktEngels vocabulaire is “No Limit” van 2 Unlimited een uitkomst. En dan zijn er uiteraard nog een flink aantal nummers overgenomenvan de Engelse versie. Dit zijn vrijwel allemaal herkenbare nummers, mede omdatde meuk die er normaal tu en zit al plaats heeft gemaakt voor Nederlandsmateriaal. Overgebleven zijn goed meeblèèrbare nummers als “I predict a riot”van de Kaiser Chiefs, “I'm still standing” van Elton John, “Club tropicana” vanWham! en “Hold the line” van Toto. Het zomerse gehalte is niet van alle nummerseven hoog. “Umbrella” van Rihanna lijkt bijvoorbeeld wat vreemd om eenzomerschijfje, hoewel een umbrellabij een Nederlandse zomer niet zou mistaan. Andere recentere nummers zijn er inde vorm van “Big girl” van Mika en “Chasing pavements” van Adele.   Kortom, Singstar Summer Party is een prima toevoeging aan devele Singstar-schijfjes. De Nederlandse muziek is van de soort 'fout, fouterfoutst', maar leent zijn juist daarom perfect voor karaokedoeleinden. DeEngelse nummers die zijn overgenomen, zijn vrijwel allemaal eveneens geschiktom meegezongen te worden. Je bent mi chien niet heel cool bij je vrienden als je met Jannes aan komt zetten, maareenmaal je aan het zingen slaat, is er geen weg terug. “Hast du etwas zeit furmich /  mach zeit fur mich frei /  Jeden Uhr dieses tag / denk ich immer an deinlach / nur sie macht mir froh.”