In de lange reeks Singstar-schijfjes die inmiddels zijn verschenen, verschafte Singstar 80's mij het meeste zangplezier. Niet zozeer omdat deze Singstar-versie muziek bevat die ik zelf snel op zal zetten, maar omdat vrijwel elk liedje op dit schijfje een hoog meezinggehalte heeft. Bekende nummers met simpele refreintjes dus. Dit kwam doordat Sony de moeite had genomen een speciale tracklijst voor de Benelux samen te stellen, zodat de wat onbekendere nummers konden worden vervangen door Nederlandstalige meezingers of door nummers van Nederlandse artiesten. Bij de daaropvolgende Singstar, Singstar Rocks, kregen we ook Nederlandse tracks voorgeschoteld, maar toen vooral recente liedjes van bands als Di-Rect die je toch wat minder makkelijk meezingt. Vervolgens stopte Sony met het lokaliseren van de tracklijsten, met als gevolg dat er veel Singstar-versies uitkwamen met obscure nummers die misschien alleen in Engeland populair zijn. Met de release van Singstar Summer Party heeft men voor het eerst in tijden weer de moeite genomen om een echte Nederlandse tracklijst op poten te zetten. En met succes. De oorspronkelijke Engelse tracklijst van Singstar Summer Party bevatte veel nummers die niet direct een belletje doen rinkelen, zoals 'System Addict' van Five Star, 'Luv Shine' van Booty, 'Disco 2000' van Pulp en 'Hey There Delilah' van Plain White T's. Voor de Benelux werden deze nummers dan ook in de prullenbak gegooid om plaats te maken voor meezingers van vaderlandse bodem. Een deel van de toegevoegde muziek in Singstar Summer Party zou je normaal gesproken als 'triest' bestempelen. Muziek zoals die ten gehore wordt gebracht op de piratenfestijnen, waar uitgerangeerde B-artiesten met bemoedigende woorden van Willie Oosterhuis hun oude klassiekers met foute synthesizerloopjes uit de kast halen. Nummers als 'Ga maar weg' van Jannes, 'Heb je even voor mij' van Frans Bauer', 'Maak me gek' van Gerard Joling en 'Ik bel je zomaar even op' van Gordon. Een marteling voor het oor, normaal gesproken, maar ideaal voer voor Singstar. Iedereen zal met schaamrood op zijn kaken moeten toegeven dat hij toch wel bekend is met een van deze nummers, en anders is één luisterbeurt voldoende om de beperkte rijmelarij en dito melodie uit je hoofd te kennen. Ook als je dronken bent, wat we natuurlijk nooit zijn, zijn deze liedjes prima mee te zingen. Ook het 'on-the-fly' vertalen naar het Duits of Engels, een zelfgeïntroduceerde spelonderdeel dat altijd tot hilariteit lijdt, is op de simpele teksten goed toepasbaar. “Make me mad / mad with your mouth / Make me mad / yes the sparkles, are flying around / You make me mad / Mad of desire / When you smile at me.” Allen de zin “I call you for no apparent reason” was wat lasting in het ritme te passen.

Het muzikale dieptepunt is ongetwijfeld de koning van het plebs, Wolter Kroes. Zijn grootste hit 'Ik heb de hele nacht liggen dromen' blijkt een lastige klus om mee te zingen. Niet omdat de tekst zo slecht is of de toon zo moeilijk is vast te houden, maar omdat de clip zo fout en lachwekkend is, dat je de eerste paar pogingen compleet in een deuk ligt. Wolter heeft zijn clip zelf opgenomen op wintersportvakantie, op een terras waar de winnaars van de 'Grootste Plebsverkiezing 2000' hebben plaatsgenomen. Wolter houdt een bierflesje vast in de clip en kijkt ernaar alsof hij van het flesje heeft liggen dromen, al hebben wij geen lijf, stem, mond of kont bij het bierflesje kunnen vinden. Niet alle Nederlandse muziek is piratenmuziek, gelukkig. Met 'Het is een Nacht' van Guus Meeuwis staat bijvoorbeeld net een treetje hoger. Weer daarboven vinden we 'Little Green Bag' van George Baker en 'When The Lady Smiles' van de Golden Earring. Verder maken uiteraard de Dolly Dots en Di-Rect weer hun opwachting, beiden waren ook al op eerdere Nederlandse Singstarren aanwezig, net als de Golden Earring trouwens. Voor de mensen met een beperkt Engels vocabulaire is “No Limit” van 2 Unlimited een uitkomst. En dan zijn er uiteraard nog een flink aantal nummers overgenomen van de Engelse versie. Dit zijn vrijwel allemaal herkenbare nummers, mede omdat de meuk die er normaal tussen zit al plaats heeft gemaakt voor Nederlands materiaal. Overgebleven zijn goed meeblèèrbare nummers als “I predict a riot” van de Kaiser Chiefs, “I'm still standing” van Elton John, “Club tropicana” van Wham! en “Hold the line” van Toto. Het zomerse gehalte is niet van alle nummers even hoog. “Umbrella” van Rihanna lijkt bijvoorbeeld wat vreemd om een zomerschijfje, hoewel een umbrella bij een Nederlandse zomer niet zou mistaan. Andere recentere nummers zijn er in de vorm van “Big girl” van Mika en “Chasing pavements” van Adele.    Kortom, Singstar Summer Party is een prima toevoeging aan de vele Singstar-schijfjes. De Nederlandse muziek is van de soort 'fout, fouter foutst', maar leent zijn juist daarom perfect voor karaokedoeleinden. De Engelse nummers die zijn overgenomen, zijn vrijwel allemaal eveneens geschikt om meegezongen te worden. Je bent misschien niet heel cool bij je vrienden als je met Jannes aan komt zetten, maar eenmaal je aan het zingen slaat, is er geen weg terug. “Hast du etwas zeit fur mich /  mach zeit fur mich frei /  Jeden Uhr dieses tag / denk ich immer an dein lach / nur sie macht mir froh.”