Eerder verschenen nieuwe Singstar-versies nog eens per half jaar, maar inmiddels heeft Sony het tempo aardig opgeschroefd. Singstar '90s, dat begin augustus verscheen, gonsde nog in onze oren toen onlangs Singstar Rock Ballads op de markt kwam. Volgende maand staat alweer Singstar R&B op de planken en tussendoor heeft Sony ook nog het nog niet eerder in Nederland verschenen Singstar Anthems op de markt gebracht. En wij mogen ze allemaal bespreken. Vandaag is Singstar Rock Ballads aan de beurt. En deze Singstar Rock Ballads is, samen met Singstar '90s, toch een van de betere Singstar-versies van de afgelopen tijd. De nummers zijn stuk voor stuk zwijmelliedjes met een gezapig tempo, lange uithalen en ze zijn bovenal heel herkenbaar. Hoewel de titels misschien niet direct een belletje doen rinkelen, blijk je in de praktijk bijna elk nummer mee te kunnen zingen. Zo zal niet iedereen direct 'All Out of Love' van Air Supply, 'Waiting For A Star To Fall' van Boy Meets Girl en 'Every Rose Has Its Thorn' van Poison voor de geest kunnen halen, maar wanneer de eerste noten klinken heb je hem direct voor de geest. Waarschijnlijk omdat ze grijs zijn gedraaid op Sky Radio, waar je op het werk, in de auto of in winkelcentra, nauwelijks aan ontkomt.

De vrijgegeven screenshots doen vermoeden dat je met Singstar: Pop Ballads van doen hebt.

Singstar Rock Ballads bevat ook enkele echte klassiekers. Toto met 'Africa' is één van die nummers die we eigenlijk altijd al wilden singstarren, maar ook 'The Show Must Go On', 'I Just Died In Your Arms Tonight' en 'I'd Do Anything For Love' zijn heerlijk om mee te zingen. Wat dan weer jammer is, is dat Sony het niet heeft kunnen laten om enkele momenteel populaire artiesten erbij te slepen die totaal niet binnen het predikaat 'Rock Ballads' vallen. Over Avril Lavigne en Nickelback kun je misschien nog discussiëren, maar wat Sugababes en Anastacia op dit schijfje te zoeken hebben is ons een compleet raadsel. Wat wel heel opvallend is, is dat juist de artiesten die eigenlijk niet op Rock Ballads thuis horen, prijken op het officiële beeldmateriaal dat Sony heeft vrijgegeven. Het lijkt erop dat de marketing in het samenstellen van de tracklist helaas weer een vinger in de pap heeft gehad, want de Sugababes verkopen de laatste tijd immers beter Duran Duran, zo zagen ze op de albumcharts. Niet dat dit de kwaliteit van de tracklist als het geheel kwaad doet, maar het laat wel zien dat Sony nog steeds hinkt op twee gedachten en moeite heeft op Singstar-versies neer te zetten buiten de afgebakende doelgroep. Liever had men in plaats van de Sugababes, weer eens wat Nederlandse nummers van stal gehaald. Want ik kan genoeg Nederlandstalige 'Rock Ballads' noemen die prima op dit schijfje hadden gepast en de wat mindere nummers hadden kunnen vervangen. Zo zitten er een aantal nummers op Rock Ballads die in het thema 'relatie verbreken' vallen, iets waar Marco Borsato's 'Ik Leef Niet Meer Voor Jou' prima tussen past. Weliswaar niet heel rocky, maar dat is het overgrote gedeelte van deze Singstar-versie niet echt. Maar omdat de tracklist over het algemeen een stuk beter dan bij voorgaande Singstar-veries en de meeste nummers ook in Nederland bekend zijn, zullen we het gemis van Nederlandstalige nummers niet door laten wegen.