SingStar Queen | Gamer.nl

Het eerste deel in de SingStar-franchise verscheen op 21 mei 2004 voor de PlayStation 2. Sindsdien zijn er meer dan twintig varianten op het origineel verschenen, die gezamenlijk maar liefst zestien miljoen maal over de toonbank zijn gegaan. Dit enorme aantal zal de komende periode naar alle waarschijnlijkheid alleen nog maar oplopen, want sinds kort ligt een variant in de schappen die zich volledig richt op Queen.

Het spelconcept van SingStar is oersimpel, maar de afgelopen vijf jaar ontiegelijk doeltreffend gebleken. De serie draait volledig om het meezingen van bekende en iets minder bekende nummers. Door middel van een microfoon word je geblèr geregistreerd en wordt de toonhoogte hiervan op het scherm getoverd. Houd je de juiste toonhoogte aan, dan resulteert dat logischerwijs in een hogere scoretoekenning dan wanneer er willekeurig wat geroepen wordt.

In deze SingStar Queen draait het, zoals de naam al doet vermoeden, volledig om de grootse popband Queen. Alle kla iekers van Freddy Mercury en co zijn in de game verwerkt. Wanneer je eenmaal uitgekeken bent op de meesterwerken als Bohemian Rhapsody en We Will Rock You, kun je aan de slag met tijdloze nummers als Don't Stop Me Know, Radio Ga Ga en I Want To Break Free. In totaal staan er vijfentwintig bekende nummers van Queen op het schijfje, die ten tijde van hun release stuk voor stuk in de hitlijsten terug te vinden waren.

Sterker nog, juist op dit vlak steekt SingStar Queen met kop en schouders boven de doorsnee SingStar-titel uit. Dit komt mede doordat de melodietjes van het gros van de nummers door populariteit bij vrijwel iedereen op z'n minst bekend in de oren klinken. Alleen cultuurbarbaren zullen geregeld verrast worden door de vele overgangen in zowel tempo als toonhoogte. Daarnaast lenen de nummers zich door hun uitbundige en gevarieerde zangpartijen perfect voor een karaokespel en verschillen de liedjes onderling aanzienlijk wat betreft vrijwel alle muzikale elementen, waardoor het spel in zekere zin toch meerdere muziekgenres omhelst.

Zoals gezegd, steekt het spelconcept van SingStar nog steeds degelijk in elkaar en zijn de nummers van een hoogwaardige kwaliteit. Bovendien is het nu ook mogelijk om je zangkwaliteiten uit te oefenen door middel van een draadloze microfoon, al zal dit stukje techniek wel afzonderlijk gekocht moeten worden. Door de nieuwe microfoons, gecombineerd met de uitstekende soundtrack, komt het laagdrempelige spelconcept SingStar nog beter tot z'n recht.

Tegenover de zojuist genoemde sterke punten van SingStar Queen staan echter ook enkele kanttekeningen. Ten eerste weet SingStar Queen niet bepaald te innoveren. Er zijn geen nieuwe spelelementen aan het fundament van de serie toegevoegd, om nog maar te zwijgen over verfri ende spelmodi. En dat terwijl de franchise toch al niet te boek staat als eentje met een uitgebreid scala aan spelopties. In de huidige status blijft SingStar Queen dan ook een game die vooral bij feestjes van stal gehaald wordt om gezamenlijk met een stelletje dronkenlappen te spelen. Voor deze gelegenheid leent de game zich overigens wel perfect. Hoofdverantwoordelijke hiervoor is opnieuw de uitmuntende soundtrack.

Daarnaast zijn de meest noemenswaardige en bekende nummers al sinds eind vorig jaar te downloaden via de SingStore, te weten in een tweetal pakketten met elk vijf nummers. Zodoende is het mogelijk om in plaats van de prijzige aanschaf van SingStar Queen (om en nabij de vijfenveertig euro) te reduceren tot de nummers die je daadwerkelijk aan je a ortiment zou willen toevoegen. SingStar Queen is dan ook vooral intere ant voor Queen-fanatici, creditcard- of internetlozen en PlayStation 2-bezitters. De laatstgenoemde groep, voor wie de SingStore onbereikbaar is, komt er overigens wel een beetje bezaaid af, aangezien de PlayStation 2-versie vijf nummers minder telt.