Singstar PS3 | Gamer.nl

Op de PlayStation 2is Singstar een geweldige uitmelkmachine van Sony geworden: gooi wat liedjes opeen schijfje en het gaat hoe dan ook als warme broodjes over de toonbank. Deangst was dan ook dat Sony vrolijk op deze manier zou verdergaan op de PlayStation3, met om de zoveel tijd een nieuw schijfje met half intere ante nummers,terwijl de centjes vrolijk binnenstromen. Gelukkig is Singstar op dePlayStation 3 veel meer dan dat geworden.Singstar is natuurlijk gewoon weer Singstar en dat wilzeggen: een rode en een blauwe microfoon, een redelijk aantal nummers en zingenmaar. De PlayStation 2-versies hadden telkens verschillende muziekgenres, zoalsrock, pop en R&B. Maar omdat we op de PlayStation 3 weer met een schone leibeginnen, is deze Singstar weer een 'algemene' versie. Dat wil zeggen: er staatvan alles wat op. De muziekkeuze komt niet echt consistent over. Aan de enekant zijn er een aantal bekende hits van jaren geleden, zoals All The SmallThings van Blink 182 en Toxic van Britney Spears. Aan de andere kant zijn errecentere nummers aanwezig, zoals America van Razorlight en I Don't Feel LikeDancin' van Sci or Sisters. Je kunt zeggen dat Singstar een greep heeftgenomen uit de bekende nummers van de afgelopen jaren. Een tamelijkwillekeurige greep, want de liefhebbers van alle genres moeten bekoord worden. Zostaan Macy Gray en The Killers op één schijfje, net als Gwen Stefani en U2.Gelukkig zijn de meeste nummers goede meezingers en zul je met het aanbod vandertig nummers dat Singstar biedt, een gezellig avondje kunnen zingen. Devideoclips zijn inbegrepen, in de meeste gevallen in HD (het doosje zegt:inbegrepen in HD waar mogelijk). De game ondersteunt dan ook 1080p.Dé innovatie van Singstar is de SingStore, en meer algemeenhet hele online gebeuren. De SingStore is een online winkel waar je nieuweliedjes kunt kopen voor de redelijk schappelijke prijs van € 1,49. Zo kun je jeeigen a ortiment aan favoriete nummers samenstellen. De enige overbodigeliedjes staan eventueel op het schijfje dat je koopt, voor de rest is het aande speler om zijn eigen lijst aan nummers bij elkaar te kopen. Bovendien wordtde SingStore om de zoveel tijd geüpdate met nieuwe nummers. Op dit moment zijner ook nummers beschikbaar die in eerdere Singstar-games voor de PS2 zaten. Hetidee van de SingStore is geweldig, hoewel we ons wel afvragen of Sony nietbewust liedjes achter gaat houden om die op toekomstige schijfjes gaat zetten.Een ander veelgehoord probleem is, dat het online gedeelte nog een beetjeinstabiel werkt, waarschijnlijk vanwege het grootschalige gebruik ervan datSony een beetje verkeerd inschatte. Tijdens het reviewen hebben we hier ookeven last van gehad, maar over het algemeen werkt het online gedeelte naarbehoren.Want online is er nog veel meer te beleven dan alleen deSingStore. Er is een soort mix van YouTube en Hyves aanwezig, waarbij iedereenzijn filmpjes, video's en geluidsfragmenten kan opnemen door middel van eenEyeToy of de PlayStation Eye. Deze filmpjes kun je allemaal bekijken en ookbeoordelen. Nu al zijn er heel veel zeer vermakelijke filmpjes te zien, zoalsbijvoorbeeld de metalversie van Toxic, of Chewbacca die I Don't Feel LikeDancin' zingt. De mix van lollige filmpjes, gezin e ies en mooi gezongenliedjes is erg leuk om door te kijken.Het andere online onderdeel is het aanwezig zijn van eenprofielpagina. Iedereen kan zijn profiel met foto aanmaken en zijnnationaliteit, favoriete artiest en nummer aangeven. Via de profielpagina's kunje bovendien alle geüploade media van deze persoon bekijken. Toch hadden er nogwel enkele dingetjes bij de online ervaring gekund. Online tegen elkaar zingen,inclusief bijvoorbeeld de EyeToy/PlayStation Eye om elkaar te zien, zougeweldig zijn. Of het zoeken naar profielen van landgenoten bijvoorbeeld. WatSingstar nu online doet, doet het heel goed, maar het had toch nog wat betergekund. Verder is er heel weinig af te dingen op Singstar op dePlayStation 3. De nummers op schijfje zijn redelijk, maar waar het écht om gaatis het online gedeelte. Dat is lekker uitgebreid en biedt de mogelijkheid omvele nummers van je eigen smaak aan je a ortiment toe te voegen.