Op de PlayStation 2 is Singstar een geweldige uitmelkmachine van Sony geworden: gooi wat liedjes op een schijfje en het gaat hoe dan ook als warme broodjes over de toonbank. De angst was dan ook dat Sony vrolijk op deze manier zou verdergaan op de PlayStation 3, met om de zoveel tijd een nieuw schijfje met half interessante nummers, terwijl de centjes vrolijk binnenstromen. Gelukkig is Singstar op de PlayStation 3 veel meer dan dat geworden. Singstar is natuurlijk gewoon weer Singstar en dat wil zeggen: een rode en een blauwe microfoon, een redelijk aantal nummers en zingen maar. De PlayStation 2-versies hadden telkens verschillende muziekgenres, zoals rock, pop en R&B. Maar omdat we op de PlayStation 3 weer met een schone lei beginnen, is deze Singstar weer een 'algemene' versie. Dat wil zeggen: er staat van alles wat op. De muziekkeuze komt niet echt consistent over. Aan de ene kant zijn er een aantal bekende hits van jaren geleden, zoals All The Small Things van Blink 182 en Toxic van Britney Spears. Aan de andere kant zijn er recentere nummers aanwezig, zoals America van Razorlight en I Don't Feel Like Dancin' van Scissor Sisters. Je kunt zeggen dat Singstar een greep heeft genomen uit de bekende nummers van de afgelopen jaren. Een tamelijk willekeurige greep, want de liefhebbers van alle genres moeten bekoord worden. Zo staan Macy Gray en The Killers op één schijfje, net als Gwen Stefani en U2. Gelukkig zijn de meeste nummers goede meezingers en zul je met het aanbod van dertig nummers dat Singstar biedt, een gezellig avondje kunnen zingen. De videoclips zijn inbegrepen, in de meeste gevallen in HD (het doosje zegt: inbegrepen in HD waar mogelijk). De game ondersteunt dan ook 1080p. Dé innovatie van Singstar is de SingStore, en meer algemeen het hele online gebeuren. De SingStore is een online winkel waar je nieuwe liedjes kunt kopen voor de redelijk schappelijke prijs van € 1,49. Zo kun je je eigen assortiment aan favoriete nummers samenstellen. De enige overbodige liedjes staan eventueel op het schijfje dat je koopt, voor de rest is het aan de speler om zijn eigen lijst aan nummers bij elkaar te kopen. Bovendien wordt de SingStore om de zoveel tijd geüpdate met nieuwe nummers. Op dit moment zijn er ook nummers beschikbaar die in eerdere Singstar-games voor de PS2 zaten. Het idee van de SingStore is geweldig, hoewel we ons wel afvragen of Sony niet bewust liedjes achter gaat houden om die op toekomstige schijfjes gaat zetten. Een ander veelgehoord probleem is, dat het online gedeelte nog een beetje instabiel werkt, waarschijnlijk vanwege het grootschalige gebruik ervan dat Sony een beetje verkeerd inschatte. Tijdens het reviewen hebben we hier ook even last van gehad, maar over het algemeen werkt het online gedeelte naar behoren. Want online is er nog veel meer te beleven dan alleen de SingStore. Er is een soort mix van YouTube en Hyves aanwezig, waarbij iedereen zijn filmpjes, video's en geluidsfragmenten kan opnemen door middel van een EyeToy of de PlayStation Eye. Deze filmpjes kun je allemaal bekijken en ook beoordelen. Nu al zijn er heel veel zeer vermakelijke filmpjes te zien, zoals bijvoorbeeld de metalversie van Toxic, of Chewbacca die I Don't Feel Like Dancin' zingt. De mix van lollige filmpjes, gezinssessies en mooi gezongen liedjes is erg leuk om door te kijken. Het andere online onderdeel is het aanwezig zijn van een profielpagina. Iedereen kan zijn profiel met foto aanmaken en zijn nationaliteit, favoriete artiest en nummer aangeven. Via de profielpagina's kun je bovendien alle geüploade media van deze persoon bekijken. Toch hadden er nog wel enkele dingetjes bij de online ervaring gekund. Online tegen elkaar zingen, inclusief bijvoorbeeld de EyeToy/PlayStation Eye om elkaar te zien, zou geweldig zijn. Of het zoeken naar profielen van landgenoten bijvoorbeeld. Wat Singstar nu online doet, doet het heel goed, maar het had toch nog wat beter gekund. Verder is er heel weinig af te dingen op Singstar op de PlayStation 3. De nummers op schijfje zijn redelijk, maar waar het écht om gaat is het online gedeelte. Dat is lekker uitgebreid en biedt de mogelijkheid om vele nummers van je eigen smaak aan je assortiment toe te voegen.