SingStar Pop Edition | Gamer.nl

SingStar is één groot succesverhaal. Sinds de lancering in 2004 zijn er meer dan zestien miljoen exemplaren van de game verkocht en vanuit de in 2007 toegevoegde SingStore zijn al meer dan twee miljoen nummers gedownload. De SingStore is echter ook de laatste grote toevoeging aan SingStar. Tijd voor wat nieuws dus. SingStar Pop Edition brengt in Sony-termen dan ook een hoop nieuws met spraakbesturing én draadloze microfoons.

Die draadloze microfoons, daar wachten we al een tijdje op. De microfoons waren oorspronkelijk aangekondigd als toevoeging op de eerste PlayStation 3-versie van SingStar, maar verdwenen toentertijd geruisloos van het toneel. Wellicht heeft de komst van Lips op de Xbox 360 mét draadloze microfoons Sony doen besluiten de microfoons nu wel op de markt te brengen. We kunnen er immers vanuit gaan dat een bedrijf als Sony geen jaren nodig heeft om een draadloze microfoon te ontwikkelen.

Strategie of niet, de draadloze microfoons zijn er nu. De microfoons zijn iets groter dan de variant met snoer en liggen wat robuuster in de hand. De twee microfoons (adviesprijs zonder game: €59,99) sluit je op de PlayStation 3 aan met behulp van een klein ontvangertje. Dit stijlvolle apparaatje plug je via USB aan je PlayStation 3. De microfoons werken vervolgens met twee AA-batterijen en zijn aan en uit te zetten met een simpel schuifknopje.

Stemtechnisch is er geen verschil te bemerken tu en de microfoons met en zonder draad. Ofwel: ze werken gewoon prima. Dit zelfs op grote afstand, waardoor het mogelijk is je feestje in de woonkamer uit te breiden naar de keuken door iemand zonder pardon een microfoon in z'n hand te duwen. Ook is het fijn dat je een spelmodus als 'Pa the Mic' eindelijk zonder problemen kunt spelen. Spelers hoeven niet meer naast elkaar op de bank te zitten om een dradenchaos te voorkomen. Ten slotte kunnen de échte SingStar-diehards nu natuurlijk eindelijk hun zangkunsten met heftig gedans combineren.

De tweede toevoeging is de stembesturing. De stembesturing is niet verbonden aan de draadloze microfoons, maar aan de nieuwe SingStar-game Pop Edition. De stembesturing maakt het mogelijk om in alle modi behalve de Pa the Mic-modus het volgende nummer te selecteren. Je kunt dit op meerdere manieren doen, bijvoorbeeld door de naam van de artiest uit te spreken, maar ook door eerst alle popnummers op een rij te zetten en daar vervolgens stapsgewijs doorheen te navigeren. Het werkt uitstekend en zelfs de raarste stemmetjes worden herkend. Handige opties als het browsen door de nummers en een shuffle-optie vergemakkelijken het gebruik nog verder.

Wel een minpuntje aan de spraakherkenning is dat deze momenteel nog niet in het Nederlands uitgevoerd is, terwijl de menuteksten dat traditioneel wel zijn in SingStar. Je moet de taal dus naar Engels veranderen om de stembesturing mogelijk te maken. Besturen zelf blijft gemakkelijk, ook voor niet vloeiend Engels sprekenden: je stuurt de game in kenwoorden aan (“Go Left”, “Select”, “Show Rock” etc) en zelfs steenkolenengels wordt herkend.

Dan rest een woordje over SingStar Pop Edition als toevoeging op het bestaande arsenaal aan nummers. Pop Edition is helaas zo'n editie waar je vrij weinig aan hebt in de wetenschap dat er zoiets bestaat als de SingStore. De popliedjes zijn niet ieder even bekend en slechts sporadisch weet een nummer dat nu populair is zich te lenen voor écht zangvermaak. Nummers die dat wel doen, zoals Livin on a Prayer van Bon Jovi, zijn alweer flink wat jaartjes oud en haast niet aanwezig in SingStar Pop Edition. Natuurlijk blijft het oordeel over de nummers enorm subjectief, maar feit is wel dat er weinig nummers zangtechnisch écht intere ant zijn. Voor een overzicht van de volledige tracklist, bezoek je de officiële SingStar-website.