SingStar: Dance | Gamer.nl

SingStar: Dance | Gamer.nl

SingStar Dance is alweer de 32ste titel binnen de franchise van ontwikkelaar London Studio sinds de start van de SingStar-serie in 2004. De allereerste versie maakte zijn debuut gemaakt op de PlayStation 2 en bracht een revolutie teweeg in het destijds nog stoffige karaokegenre. Zo’n suffe karaokeset aanschaffen was immers niet meer nodig. London Studio hevelde karaoke op tot een hippe hobby. Geen verwaarloosde moeders meer die in t’ Bruine café Andre Hazes meelallen, maar pubers en studenten die een avondje SingStar organiseren. Dat was 2004. Nu zijn we alweer bij titel 32 uit de serie beland en de vraag of de rek er niet inmiddels al uit is komt bovendrijven. Maar nee, dat is het niet. Dat is vooral op het conto te schrijven van Sony’s nieuwe bewegingsgevoelige toepa ing, Move.

Sterke tracklist

De titel SingStar Dance refereert enigszins naar de tracklist die tal uptemponummers bevat, maar bovenal slaat de titel op de de nieuwe optie die is toegevoegd aan de game: dansen! Je hebt nu niet alleen de optie om een nummer te zingen, maar kan ook op een track dansen. Naast deze vernieuwde dansoptie, is het ook mogelijk om in groepen tegen elkaar te strijden in de modus ‘geef de microfoon door’. En heb je een blaaskaak in je vriendengroep zitten die meer punten scoort dan jijzelf? Dan kun je na afloop het gezongen nummer terugluisteren en je vriend zichtbaar maken dat zijn gezang meer in de buurt kwam van het bedorven engelstemmetje van Jennifer Ewbank dan van Michael Jackson in zijn jonge jaren.

Ja, ook de kleine Michael Jackson is weer te vinden in SingStar Dance. Ditmaal met het nummer ‘ I Want You Back’ van The Jackson 5. Ondanks dat, dat nummer ook in eerdere edities van SingStar is voorgekomen, is de tracklist dik in orde. Het spel bevat 30 nummers die vrijwel iedereen bekend voor zullen komen. Ellenlange discu ies met je vrienden welk nummer nu aan de beurt is, behoren dus tot het verleden. Niet zeiken, maar gewoon opzetten, want herkenbaar zijn ze vrijwel allemaal. Zo zijn ‘My Baby Love’ van Diana Ro  en The Supremes, ‘Celebration’ van Cool and the Gang en MC Hammer met ‘You Can’t Touch This’ allemaal aanwezig. Tevens bevat SingStar nieuwere tracks zoals ‘Day ‘n’ Nite’ van Kid Cudi en Pitbull met ‘I Know You Want Me’. De tracklist is daarmee gevarieerd en dus kan er zonder moeite op vrijwel alle songs gedanst worden. Maar de echte klapper – voor de billenliefhebbers onder ons – komt op naam van Sir Mix A Lot met ‘Baby Got Back’.

Dansen in Dance

De dansoptie in SingStar Dance vormt een echte meerwaard. Singstar Dance maakt gebruik van de PlayStation Move-controller om je dansbewegingen te registeren en doet dat verra end accuraat. Een klein minpunt is dat tijdens de clip je dansbewegingen rechtsonder in een klein vakje worden getoond in plaats van op het hele scherm , maar verder valt er weinig op de manier hoe Move je danspasjes registreert aan te merken. Daarnaast is er een leuke optie waarmee je zang en dans kan combineren. Eén speler zingt en één danst. Ook kun je beiden zingen of dansen, wat de diversiteit alleen maar ten goede komt.

Naast de eerdere genoemde dansopties is het ook mogelijk om met twee groepen de strijd aan te gaan in de modus ‘geef de microfoon door’. In twee teams van ieder maximaal zes spelers vecht je om de winst in zeven verschillende rondes. Die rondes variëren van elkaar. Zo is er een ronde waarin willekeurig een nummer wordt uitgekozen en de winst simpelweg bepaalt wordt wie van de twee het beste heeft gezongen. Maar er is ook een ‘medley’-ronde aanwezig. Daarin volgen verschillende nummers gedurende ongeveer vier minuten elkaar in razend tempo op. Dat is grappig. Vooral met een aantal glaasjes achter de kiezen. Als dat laatste het geval is, wordt het al helemaal moeilijk de winst binnen te slepen bij de ronde waarin degene die het eerst vijfduizend punten heeft behaald met de overwinning naar huis gaat, want zodra niemand aan het einde van het nummer vijfduizend punten heeft behaald blijft de eindstand gelijk.

Pure multiplayergame

SingStar is natuurlijk niet louter lofzang: het blijft een eenvoudige karaokegame die valt of staat bij de aanwezige multiplayermodi en het gezelschap met wie je het spel speelt. Een enkeling zal SingStar Dance aanzetten om in zijn of haar eentje te gaan spelen. Voor hen is een uitgebreidere singleplayermodus een must en jammer genoeg is het net een uitgebreide carrièremodus die ontbreekt. Eenlingen zijn dus toegewezen steeds nummers te zingen in een simpele arcademodus. Gezien SingStar een echte multiplayergame is mogen we echter niet al te zwaar aan dit minpunt wegen. De verschillende multiplayermodi bieden genoeg diversiteit voor urenlang multiplayerplezier. Het gebruik van de Move-controller en de ‘geef de microfoon door’-modus maken SingStar Dance een must-have voor de karaokefans.