Singstar: Abba, Turkish Party en Disney | Gamer.nl

Sony laat dezefeestdagen een overdosis aan SingStar-games op ons los. Dit betekent echterniet per se dat Singstar-fans diep in de buidel moeten tasten. Hethalfjaarlijkse schijfje met voor elk wat wils is verruild voor meerderethema-edities die elk zo hun eigen doelgroep aanspreken. Zo kunnen de jongstezangers en zangeresjes meezingen met Disney-kla iekers in het toepa lijkgenaamde Singstar zingt met Disney. Danskoninginnen zullen helemaal in hunnopjes zijn met Singstar ABBA, terwijl de Turkse Nederlanders kunnen meezingenmet de popmuziek uit Turkije in Singstar Turkish.

Uiteraard is het niet mogelijk om zulke doelgroepspecifiekegames op de gebruikelijke manier te bespreken. De meeste gamers zullen weinighebben met onderstaande drie titels. Het cijfer moet je dan ook andersinterpreteren: hoor je bij de doelgroep van de muziek, hoezeer is het spel dande moeite waard?

Singstar zingt metDisney

Deze Singstar richt zich op de allerjongste gamertjes en bevat eentwintigtal nummers uit veertien verschillende Disney-tekenfilms. Twintignummers is minder dan we op een gebruikelijke Singstar aantreffen en ook debekendheid van de nummers is aanzienlijk minder. Alleen de grootste Disney-fanszullen moeiteloos met alle nummers mee kunnen zingen, de gewone liefhebber kenter amper vijf uit zijn hoofd. “Wat je van beren leren kan” zal niemandproblemen opleveren, althans het refrein niet, en ook “De kringloop van hetleven” kennen de meesten vast wel. Mits je overigens de Nederlandstalige versiesvan de films gezien hebt, anders wordt het net wat lastiger. De keuze voor hetNederlands is echter prijzenswaardig gezien de jonge doelgroep van het spel,maar het maakt het product wel iets ongeschikter voor de oudere Disney-fans.Het grootste manco blijft echter het lage aantal echtbekende nummers. Het lijkt erop alsof men bewust wat troeven achter de handlaat voor een vervolgschijfje. Zo ontbreken bijvoorbeeld “Hakuna Matata” en“Colors of the Wind”, maar krijgen we wel muziek uit De Aristokatten. Dit komtmede doordat van één film maximaal twee nummers zijn opgenomen, terwijl er vanbijvoorbeeld The Lion King toch wel wat meer nummers in hadden gemogen. Recentekla iekers als Pocahontas en Hercules ontbreken zelfs volledig. De echteDisney-fans kunnen ongetwijfeld uit de voeten met deze game, zeker omdat demusical-achtige liedjes in no-time te leren zijn, maar men had aanzienlijk meerwaar voor je geld kunnen geven. Singstar ABBA

Er zijn maar weinig artiesten waar je een volledige Singstar mee vol kuntplempen, maar ABBA behoort zeker bij het selecte gezelschap. Het is haastschrikbarend hoeveel nummers van deze Zweedse popgroep het collectieve geheugenzijn binnengedrongen. “Kent u deze nog?”. In Singstar ABBA zijn alle hits vanbetekenis vertegenwoordigd, al is de selectie op de PlayStation 2 iets karigerdan op de PlayStation 3, met 20 tegenover 25 nummers. PS2-bezitters moeten het onderandere doen zonder “Happy New Year”. Het lijkt haast een voorbode richting detoekomst van onze trouwe dofzwarte makker.

De liedjes van ABBA hebben als voordeel dat ze allenbijzonder goed zingbaar zijn. Ze zitten vol lange uithalen, tempowi elingen ende teksten hebben een lekker laag niveau. Dat er nog nooit eerder ABBA-liedjesop

Singstar zijn verschenen, draagt bij aan de kracht van dit schijfje. VoorABBA-fans die eindelijk eens willen bewijzen dat ze het repertoire van Björn,Benny, Anne-Fried en Agneta onder de knie hebben, is dit de uitgelezen kans.Singstar Turkish Party

Het gebeurt niet vaak dat grote bedrijven zich zo specifiek op eenminderheid richten als Sony nu doet met Singstar Turkish Party. Een zeer gedurfdestap die binnen de doelgroep veel waardering zal oogsten. In Europa wonen veelmensen van Turkse komaf die vaak nog veel luisteren naar de in Turkijkepopulaire muziek. Omdat ik zelf weinig zinnigs kan zeggen over Singstar Turkish Partynam een Turkse collega het spel mee naar huis om het zijn neefjes en nichtjeste spelen. Naar verluidt hebben ze zich bijzonder goed vermaakt met dezeSingstar.

Het repertoirevan Singstar Turkish Party bestaat voornamelijk uit moderne, up-tempo popmuziek,afgewi eld met een aantal langzamere nummers en een paar kla iekers. Hoewelde artiesten veelal bekend zijn, doen de nummers niet altijd een belletjerinkelen. Ongeveer de helft zijn echte hits die iedereen mee kan zingen, deandere helft lijkt toch wat minder op zijn plek. Het welbekende euvel vanSingstar is dus ook in deze Turkse versie aanwezig. Bij het nummer van Öykü& Berk kloppen de ondertitels niet helemaal, maar verder is SingstarTurkish Party netjes afgewerkt. Alle schermteksten zijn uiteraard in het Turks, anderetalen zijn niet voorzien. Voor de doelgroep is dit een uitstekende game die hetmet wat goede mond-tot-mond reclame binnen de Turkse gemeenschap, nog best weleens goed zou kunnen gaan doen.