Singstar 80s | Gamer.nl

De jaren tachtig zijn nu niet meteen het hoogtepunt uit de muziekgeschiedenis. De komst van de synthesizer, de videoclip en de commercie, zorgden ervoor dat andere factoren dan muzikaal talent, de weg naar succes bepaalden. Toch is het juist deze muziek die het makkelijkst in je hoofd blijft hangen. Of het nu de simpele deuntjes zijn, de eenvoudige teksten of de pure irritatie, haast iedereen kan moeiteloos meezingen met 'Wake me up before you Go-Go', 'Karma Chameleon' en 'Tained Love'. Ideaal dus voor een avondje karaoke!

Alle liedjes in Singstar 80s komen uit de jaren tachtig. Niet alle liedjes zijn overigens even verschrikkelijk, maar ze zijn wel stuk voor stuk herkenbaar. Er zitten enkele wereldberoemde nummers tu en, zoals 'The Final Countdown' en 'Walking on Sunshine', een verademing tegenover de erg vergankelijke liedjes in de vorige Singstar editie.

Naast een vijftiental Engelse nummers kent Singstar 80s ook veertien Nederlandstalige liedjes en een loze cover van 'Do-Wah Diddy', uitgevoerd door de Dolly Dots. Het is een verademing om eindelijk eens in je moerstaal te kunnen zingen met Singstar, wat de toegankelijkheid van het product voor het hele gezin vergroot. Helaas zijn de Nederlandse nummers niet meteen de meest toonaangevende nummers van het decennium 1980 – 1990, iets wat bij de Engelse nummers meer het geval is. Er zitten wel wat lekkere meezingers bij, zoals 'Zijn het je ogen' van Koos Alberts, 'Het Meneer Kaktus Lied' van Peter Jan Rens en 'Daar Gaat Ze' van Clouseau.

De sterkte van de Engelse nummers is ook deels het gevolg van het feit dat de mindere nummers hebben moeten wijken voor de Nederlandstalige liedjes. Daardoor moeten we overigens wel '99 Red Balloons', 'Come on Eileen' en 'Uptown Girl' mi en. Hadden ze gewoon 45 liedjes in het spel gestopt, dan waren we een stuk tevredenen geweest. Dat nummer van de Dolly Dots hadden we maar al te graag ergens anders voor ingeruild, temeer omdat het origineel van Manfred Mann, al in Singstar Pop van de partij was.

Een vreemde eend in de bijt is 'Ice Ice Baby', het bekendste nummer van de blanke 'rapper' Vanilla Ice. Omdat rappen, en zeker de rap van Vanilla, moeilijk met balkjes met verschillende toonhoogtes weer te geven is, hebben de makers van Singstar bij dit nummer voor een nieuw waardering ysteem gekozen. In plaats van de juiste toon, gaat het er nu om dat je op het juiste moment geluid produceert. Rap je met de juiste flow, dan krijg je de meeste punten.

Aan de opzet van de verschillende spelmodes is in Singstar 80's nauwelijks iets veranderd. Spreekt de muzikale selectie je aan, dan is Singstar 80's het aanschaffen waard. Vooral wanneer je met een groep mensen gaat spelen van verschillende leeftijden, is Singstar 80's uitermate geschikt. Ook jongeren met enig besef van muziekgeschiedenis, zullen het gros van de nummers moeiteloos mee kunnen zingen, terwijl de oudere deelnemers met weemoed terug denken aan de tijd dat ze nog discotheken bezochten.

Het verdient lof dat Sony de moeite heeft genomen Nederlandstalige liedjes aan het spel toe te voegen. De selectie ervan is nog niet optimaal en het is eveneens jammer dat een aantal geschiktere Engelse nummers het veld hebben moeten ruimen. Maar dat Meneer Katkus erin zit, maakt alles goed. Alles Kits, Alles Keurig, Singstar 80's is OK!