SimCity Societies Destinations | Gamer.nl

Uitbreidingen zijn tegenwoordig een groot risico voor een uitgever. Als je game echt goed is, wordt een uitbreiding met open armen ontvangen. Is de game matig, dan kun je er meestal vanuit gaan dat de uitbreiding de game niet beter maakt, of zelfs slechter maakt. Dit laatste geldt ook voor SimCity Societies Destinations. Hoewel de uitbreiding het spel niet omlaag haalt, voegt het ook weinig toe waardoor het origineel beter wordt. Voornamelijk voor de wat minder ervaren spelers zijn er een aantal leuke functies toegevoegd, waardoor SimCity Societies steeds meer op een combinatie van The Sims en SimCity begint te lijken.

SimCity staat bekend als een diepgaande stedenbouwer waarmee je uren achtereen zoet kon zijn. Het opbouwen en strategisch plaatsen van energievoorzieningen, brandweer en politie moesten ervoor zorgen dat je stad welvarend werd en uitgroeide tot een metropool. Tot en met SimCity 4 waren de SimCity-games altijd kwalitatief goede spellen die hun voorgangers eer aan deden. In 2007 kwam daar echter verandering toen SimCity Societies verscheen. In SimCity Societies waren ineens compleet andere zaken van belang dan dat we gewend waren van de traditionele SimCity.Hoewel je nog steeds energievoorzieningen moest bouwen, kwamen er een aantal andere aandachttrekkers bij waaronder het creativiteitsniveau van de stad.

Denk je dus rustig even een politiebureau neer te willen zetten voor je bewoners, krijg je het bericht dat je minimaal vijf uithangborden of twee fonteinen neer moet zetten om eerst je creativiteitsmeter omhoog te brengen. Hierdoor hou je het gevoel dat je vaak in het wildeweg gebouwen aan het neerzetten bent met het doel één van je niveaumeters omhoog te halen. Hoewel er altijd sprake was van het vrijspelen van nieuwe gebouwen, hangt het in SimCity Societies en Destinations meer samen met ontastbare zaken als creativiteit en welvaart. Wie wilt er nu dure fonteinen neer blijven zetten om een politiebureau te kunnen bouwen?

Het originele SimCity Societies was vrij inspiratieloos en langdradig, waardoor de verwachtingen van de uitbreiding Destinations laag waren. Toch heeft het spel me lichtelijk weten te vera en met de onderdelen die het toevoegt aan het originele spel. In de uitbreiding krijg je te maken met een groter publiek, namelijk toeristen. Voor hen is het noodzakelijk je stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken door het plaatsen van toeristenattracties. Daarnaast moet je net als in het origineel rekening houden met je eigen bewoners, omdat zij onder andere het personeel zijn van jouw attracties. Door de juiste balans te vinden tu en het op peil houden van je niveaus en het bouwen van attracties, kun je ervoor zorgen dat je stad nog welvarender wordt waardoor je weer nieuwe gebouwen kunt plaatsen.

Hoewel er wat nieuwe gameplayelementen toegevoegd zijn, zul je voornamelijk bezig zijn met je metertjes op peil te houden dan met een echte strategie ontwikkelen voor je toeristen. Hoewel de uitbreiding dus goede dingen toevoegt, blijft het spel meer van hetzelfde. Op een gegeven moment krijg je het gevoel dat je keer op keer dezelfde situatie's voorgeschoteld krijgt en daarin dezelfde acties moet nemen. Tevens begint SimCity Societies met deze uitbreiding steeds meer te lijken op een combinatie van The Sims met SimCity. Alleen rekening houden met je stad is er niet meer bij als je merkt dat een groot deel van je inwoners ongelukkig is. SimCity was oorspronkelijk voor een heel ander publiek bedoeld dan The Sims , maar door deze verbreding lijkt ook deze serie diepgang op te voor toegankelijkheid, wat bij de echte SimCity-fans niet in goede aarde zal vallen..

SimCity Societies en zijn uitbreiding Destinations zijn geen slechte games, maar maken de belofte van de SimCity-naam niet waar. De game blijft te oppervlakkig en vraagt maar weinig strategisch inzicht van de speler. Hoewel de 'trekpleister-opties' van Destinations een toegevoegde waarde hebben voor het originele spel, is dit niet een reden om dit spel opnieuw op te pakken. Ze hadden SimCity Societies beter kunnen vernoemen naar de eerder geannuleerde game SimsVille. Mocht je echter fan zijn van zowel The Sims als SimCity, dan zul je je waarschijnlijk wat langer kunnen vermaken met SimCity Societies Destinations.