Sid Meier's Ace Patrol | Gamer.nl

Sid Meier's Ace Patrol | Gamer.nl

Oudgediende Sid Meier kennen we natuurlijk van kla iekers als Civilization en Pirates!, games die later ook uitstekend op iOS bleken te functioneren. Toegankelijkheid werd aangevuld door diepgang en de vele mogelijkheden werden altijd intuïtief gepresenteerd. De hand van Sid Meier is ook terug te vinden in Ace Patrol, waardoor ook deze game veel harten zal gaan stelen.

Draaien, rollen en loopings

Ace Patrol is een turn-based strategiegame waarin je met gevechtsvliegtuigen strijdt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Je kunt daarbij kiezen tu en de Fransen, Duitsers, Britten en Amerikanen. Elk land herbergt een unieke campagne, alhoewel meteen gezegd moet worden dat deze qua inhoud weinig van elkaar verschillen. Iedere campagne bestaat uit vier historische offensieven, die elk uit zes nagenoeg dezelfde mi ies bestaan. Wel beschikt elke land over unieke vliegtuigen en piloten met bijzondere vaardigheden. Zo kan de ene piloot bijvoorbeeld al van een grotere afstand schieten, terwijl een andere veel sneller herstelt.

Qua opzet heeft Ace Patrol veel weg van Advance Wars. Toch geven de bewegingsmogelijkheden van de vliegtuigen de gameplay een heel ander karakter. Elk vliegtuig mag per beurt één beweging uitvoeren, waarbij de mogelijke vliegrichtingen afhankelijk zijn van de positie van het vliegtuig. Wil je bijvoorbeeld een draai maken, dan kost het een beurt om je vliegtuig te kantelen. In het begin is het slecht mogelijk om je vliegtuig te kantelen of te klimmen en te dalen, maar daar komen in RPG-stijl steeds meer nieuwe manoeuvres bij. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om loopings te maken, je vliegtuig te rollen of een scherpe bocht te maken. Om mi ies te voltooien is het zaak hier goed gebruik van te maken om stapsgewijs je vijanden te slim af te zijn.

Door deze bewegingsmogelijkheden krijgt de game al een fijne tactische diepgang. Hoe verder je in de campagne komt, hoe gevarieerder de luchtgevechten uitpakken met steeds meer vliegtuigbewegingen. Maar er zijn ook een hoop externe factoren die het verloop van een gevecht flink kunnen beïnvloeden. Zo kun je je verstoppen in de wolken en worden vliegtuigen aangevallen door geschut op vijandelijk gebied. Elk level biedt daardoor genoeg strategische mogelijkheden.

Presteren of betalen

Als je Ace Patrol downloadt hoef je in eerste instantie niks te betalen en kun je naast een aantal gratis singleplayermi ies ook de multiplayer spelen. In deze modus speel je online tegen anderen of samen met een vriend op één apparaat. In dat laatste geval geef je je telefoon of tablet simpelweg door en kun je coöperatief of tegen elkaar strijden. Wil je in de singleplayer verder spelen dan de zes gratis tutorialachtige mi ies, dan ben je wel verplicht 0,89 euro per campagne te betalen. De opzet van elke campagne blijft echter gelijk, dus in feite heb je aan één campagne wel genoeg. De mi ies zijn boeiend en gevarieerd genoeg en de vijf verschillende moeilijkheidsgraden rekken de speelduur behoorlijk. Op hogere moeilijkheidsgraden verdien je namelijk een stuk meer punten per mi ie, waardoor je veel sneller nieuwe manoeuvres en upgrades verdient. Daardoor zijn de moeilijkste mi ies niet alleen uitdagender, maar ook gevarieerder.

Daarbij is het overigens wel jammer dat je verplicht een campagne opnieuw moet beginnen als je ‘m doorlopen hebt. Je kunt mi ies niet opnieuw spelen met nieuwe vaardigheden. Een ander heikel punt is hoe onvergeeflijk Ace Patrol is. Als een vliegtuig kapot gaat, kun je de desbetreffende piloot vijf mi ies lang niet meer kiezen en als een vliegtuig neerstort op vijandelijk gebied wordt de piloot gevangen genomen en pas weer vrijgelaten als een offensief is voltooid. Als je dus bijvoorbeeld in een grote mi ie al je piloten kwijtraakt, kun je de volgende vijf mi ies niet meer doen. Hierdoor is een geheel offensief gelijk gefaald, waardoor je de overige drie winnend moet afsluiten om uiteindelijk de campagne winnend af te sluiten. Dat is dan gelijk een stuk lastiger, omdat je ook een achterstand oploopt qua upgrades. Overigens kun je wel 0,89 euro betalen om al je piloten te herstellen, maar dat kan vooral op de hogere moeilijkheidsgraden een duur grapje worden.

Ace Patrol is sowieso geen game waar je zomaar even doorheen loopt. Het is een game die in eerste instantie toegankelijk en uitnodigend overkomt, maar waar gaandeweg steeds meer diepgang, tactiek en uitdaging bij komt kijken. De sympathieke cell-shaded graphics en de verdienstelijke multiplayermodes doen de game uiteraard een hoop goed, maar zoals een echte Sid Meier-game is Ace Patrol vooral geslaagd door z’n ijzersterke spelmechaniek.

Deze game is getest op iPad